ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدر اعظم آلمان: اختلاف‌ها بر سر ایران من را افسرده می‌کند

آنگلا مرکل در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ بر درستی موضع اروپا در قبال ایران و ضرورت حفظ برجام تاکید کرد.

صدراعظم آلمان در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ از تصمیم کشورهای اروپایی برای پای‌بندی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دفاع کرد. آنگلا مرکل در سخنان خود همچنین درباره از هم‌گسیختگی ساختارهای سیاسی بین‌المللی هشدار داد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، عکس از آرشیو

مرکل در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ همچنین خواستار همکاری بیشتر کشورها شد و بر اهمیت ارزش‌های مشترک دموکراتیک و احترام به حقوق بشر در میان کشورهای عضو ناتو تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری واشنگتن پست، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، شنبه ۱۶ ژانویه/ ۲۷ بهمن، در ادامه تنش و اختلاف روزهای اخیر میان اروپا و ایالات متحده بر سر ایران، بار دیگر بر درستی موضع اروپا در قبال ایران تاکید کرد.

این در حالی است که مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده در نشست لهستان که هفته گذشته برگزار شد، آلمان، فرانسه و بریتانیا را متهم کرده بود می‌خواهند تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را بی‌اثر کنند.

پنس بعد از سخنرانی مرکل در کنفرانس امنیتی مونیخ بار دیگر بر موضع ایالات متحده در مخالفت با ایران تاکید کرد.

مرکل اما در مورد ایران گفت که اختلاف‌ها بر سر این کشور او را «خیلی افسرده» می‌کند.

او در عین حال ایران را نیز به نوعی مقصر دانست و گفت:

«من برنامه موشک‌های بالستیک ایران را می‌بینم، ایران را در یمن می‌بینم و بالاتر از همه حضور ایران در سوریه را می‌بینم.»

مرکل گفت، با وجود همه این‌ها، سوال این است:

«آیا ما با خروج از یک توافق برجای‌مانده خواهیم توانست به خاستگاه مشترک و هدف مشترک خود برای محدود کردن پیشروی خرابکارانه و حل مشکل ایران کمک کنیم؟»

از هم‌گسیختگی ساختار سیاسی بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری دویچه‌وله اما مرکل در بخشی دیگر از سخنانش نسبت به فشار روز افزون بر ساختارهای امنیتی بین‌المللی هشدار داد. او گفت:

«در چشم ما آن معماری کلی که زیرساخت جهان ... بود، اکنون به یک پازل بدل شده. راستش را بخواهید شکسته و به تعداد زیادی قطعات خرد تبدیل شده است.»

او با اشاره به روابط رو به افول غرب و روسیه نیز گفت:

«باید به ساختارهای ادغام‌شده و وابستگی‌های متقابل فکر کنیم.»

مرکل در سخنانش بر اهمیت اتحاد ناتو تاکید کرد و گفت برای حفظ پایداری و قدرت ناتو باید دیدی کلی نسبت به این مجموعه داشت و علاوه بر نگاه نظامی، نگاه اقتصادی و سیاسی را نیز دخیل کرد.

به این ترتیب او خواستار محدود شدن اتحاد ناتو به کشورهایی شد که ارزش‌های مشترکی همچون حقوق بشر و دموکراسی را به عنوان راهنمای کلی خود پذیرفته‌اند.

مرکل در بخش‌های مختلف سخنرانی‌اش ایالات متحده ‌آمریکا را خطاب قرار داد. او منطق ایالات متحده را برای خارج کردن سریع نیروهایش از سوریه و افغانستان زیر سوال برد و در جایی دیگر تاکید کرد:

«خودروهای آلمانی تهدیدی امنیتی برای ایالات متحده محسوب نمی‌شوند زیرا بزرگ‌ترین کارخانه خودروی بی‌ام‌و (BMW) نه در باواریا (استان جنوبی آلمان) که در ایالات متحده است.»

کنفرانس امنیتی مونیخ از ۱۵ تا ۱۷ فوریه/ ۲۶ تا ۲۸ بهمن ماه در شهر مونیخ آلمان با حضور مقامات کشور‌های مختلف برگزار می‌شود.

بیش از یک‌صد تن از مقامات و شخصیت‌های سیاسی، امنیتی و بین‌المللی در سطح رئیسان کشورها، وزیران امور خارجه، وزیران دفاع و برخی مقام‌های سازمان‌های بین‌المللی در این کنفرانس حضور دارند.

در بیش از ۵۰ سال گذشته کنفرانس امنیتی مونیخ هر ساله در ماه فوریه بیش از ۴۵۰ تصمیم‌گیرنده ارشد کشورهای مختلف را گرد هم می‌آورد تا درباره چالش‌های حال و آینده جهان به بحث و تبادل نظر بپردازند.

در همین زمینه:

ظریف برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ وارد آلمان شد

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صدیق

    این گفتار خانم مرکل، صدر اعظم "بسیار خردمند و با شعور سیاسی بسیار قوی" آلمان که گفته اند « اختلاف‌ها بر سر ایران من را افسرده می‌کند» و همچنین هشدار ایشان در مورد « از هم‌گسیختگی ساختارهای سیاسی بین‌المللی » بسیار مهم و قابل تأمل است. ای کاش در جهان چند نمونه دیگر از این رهبران فهیم وجود داشت؛ علی الخصوص در ایران، روسیه، آمریکا و انگلستان.