ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای: نشست ورشو هیچ نتیجه‌ای نداشت

علی خامنه‌ای همه مشکلات کشور را قابل حل دانست. او معتقد است «دشمن» در موقعیت ضعیفی قرار دارد اما مسئولان دولتی «باید بنشینند، فکر کنند و به‌گونه‌ای عمل کنند که فریب آن‌ها را نخورند».

رهبر جمهوری اسلامی کشورهای شرکت‌کننده در نشست ورشو را «ضعیف و مرعوب» خطاب کرد و گفت این نشست هیچ نتیجه‌ای نداشت. در حالی‌که اروپا همچنان از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند، رهبر جمهوری اسلامی برای چندمین بار به مسئولان دولتی هشدار داد که مراقب «خدعه اروپایی‌ها» باشند. علی خامنه‌ای تلاش کرد مردم را به وضعیت کشور امیدوار کند و بدون ارائه چشم‌اندازی روشن همه مشکلات را قابل حل دانست و «دشمن» را هم در موقعیت ضعیفی ارزیابی کرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دوشنبه ۲۹ بهمن در دیدار با جمعی از مردم آذربایجان شرقی، درباره نشست ورشو موضع گرفت و گفت:

«دولتمردان ضعیف‌العقل آمریکا از برخی دولت های همکار خود و دولت‌های ضعیف و مرعوب برای نشست ورشو و تصمیم‌گیری ضد ایران دعوت کردند اما این نشست به هیچ نتیجه‌ای نرسید. دشمن که در حالت ضعف دچار عصبانیت می‌شود، شروع به جنجال و فحاشی می کند. این جنجال‌ها که از روی ضعف است، نباید دل فلان مسئول را خالی و یا فلان جوان را دچار خطا کند.»

نشست ورشو چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۴ و ۲۵ بهمن (۱۳ و ۱۴ فوریه) در پایتخت لهستان، به پیشنهاد آمریکا و حضور چند کشور از جمله اسرائیل برگزار شد و دستور کار آن بیشتر درباره مسائل مربوط به ایران و نقش آن در خاورمیانه بود.

کنفرانس ورشو با مشارکت نمایندگان حدود ۶۰ کشور جهان برگزار شد که فقط نیمی از کشورها در سطح وزیر خارجه حضور داشتند.

«خدعه اروپا»

رهبر جمهوری اسلامی خطاب به مسئولان دولتی گفت:

«دشمن را درست بشناسید و مراقب باشید فریب او را نخورید، چه هنگامی که مشت و دندان نشان می‌دهد و چه هنگامی که لبخند می‌زند. تکلیف آمریکایی‌ها که مشخص است زیرا شمشیر را از رو بسته‌اند اما باید مراقب اروپایی‌ها بود زیرا آن‌ها نیز با خدعه عمل می‌کنند.»

این نخستین بار نیست که علی خامنه‌ای نسبت به اروپا و مواضع‌اش در قبال ایران ابراز تردید می‌کند. او در ۱۹ اردیبهشت سال جاری، فردای روزی که آمریکا از برجام خارج شد گفت به آلمان، فرانسه و بریتانیا هم اعتمادی ندارد و مسئولان اگر تضمین قطعی اجرای برجام را از آن‌ها نگرفتند ایران از توافق هسته‌ای خارج شود.

هفتم شهریورماه نیز او ضمن بیان این‌که ارتباط با اروپا «ایرادی ندارد» از دولت حسن روحانی خواسته بود تا در مورد برجام و اقتصاد به اروپایی‌ها امیدی نداشته باشد.

خامنه‌ای در سخنان دوشنبه ۲۸ بهمن خود نیز یک بار دیگر هشدار داد که مسئولان جمهوری اسلامی فریب اتحادیه اروپا را نخورند:

«من به مسئولان و دولتی‌ها نمی‌گویم چه کنند اما باید بنشینند، فکر کنند و به‌گونه‌ای عمل کنند که فریب آن‌ها را نخورند و به امید آن‌که حالا کاری بکنیم، خودشان و ملت را دچار مشکل نکنند.»

 آلمان، فرانسه و بریتانیا، سه قدرت بزرگ اروپا ۲۱ بهمن‌ماه پس از کشاکش‌های بسیار و رایزنی‌های متعدد، ساز و کار ویژه مالی در چارچوب توافق هسته‌ای برای تهاتر کالا و خدمات در برابر نفت و برای تأمین بخشی از منافع اقتصادی ایران از برجام را راه‌‌اندازی کردند. کانال مالی برای تراکنش‌های مالی با ایران «اینستکس» نام دارد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز گذشته، یکشنبه ۲۸ بهمن در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ تلاش‌های اروپا برای ایجاد کانال مالی و تجاری با ایران را ناکافی دانست و گفت فرانسه، بریتانیا و آلمان باید از خود تعهد بیشتری نسبت به توافق‌های هسته‌ای گروه پنج به‌علاوه یک نشان بدهند و «اینستکس» برای نجات توافق هسته‌ای کافی نیست. ظریف در این سخنرانی گفت:

«اگر اروپا می‌خواهد علیه اقدامات یک‌جانبه و خطرناک آمریکا عمل کند باید نتایج آن را هم بپذیرد».

در کنفرانس امنیتی مونیخ موضوع برجام از جمله موارد مورد اختلاف آمریکا و اروپا هم بود. مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در این کنفرانس کشورهای اروپایی را به پیروی از ایالات متحده در بر هم زدن این توافق فراخواند و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اروپا و برخی از رهبران کشورهای اروپایی در سخنان خود از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرده و آن را مسئله‌ای امنیتی خواندند.

علی خامنه‌ای در همین حال از مسئولان خواست «از دشمن وحشت هم نکنند»:

«ما نمی‌خواهیم خود را به ساده‌لوحی بزنیم و از دشمن غافل شویم اما واقعیات نشانگر آن است که دشمن به‌شدت گرفتار مسائل داخلی و خارجی است.»

رهبر جمهوری اسلامی گرفتاری «دشمن» را از جمله در زمینه‌های «مشکلات اجتماعی»، «افسردگی و سرخوردگی جوانان»، «افزایش آمار قتل و جنایت»، «گسترش اعتیاد و مواد مخدر»، «درگیری میان سران آمریکا» و «بدهی‌های عجیب و غریب» دانست و بدون اشاره روشن به مشکلات کنونی در ایران گفت:

«همه مشکلات کشور اعم از گرانی‌ها، کاهش ارزش ریال و مسائل تولید داخلی قابل حل است اما نیازمند، صبر، تدبیر، اتحاد و جدیت مسئولان در حرکت است.»

او بار دیگر از جوانان خواست تا در مورد حل مشکلات «آتش به اختیار» عمل کنند و «معطل کسی نمانند».

اصطلاح «آتش به اختیار» نخستین بار توسط علی خامنه‌ای پس از حملات تروریستی به ساختمان مجلس و مقبره خمینی در ۱۷ خرداد سال گذشته در دیدار با گروهی از دانشجویان به‌کار رفت. او به دانشجویان گفت هرگاه اخلالی در دستگاه‌های فرهنگی دیدند، می‌توانند مانند زمانی که در جنگ اخلال به‌وجود می‌آید، به هر شکلی که مایل‌اند و بدون در نظر گرفتن قانون عمل کنند. او نام این کار را «آتش به اختیار» گذاشت.

از آن زمان هرگاه نیروهای تندرو جمهوری اسلامی دست به اقدامی جنجالی زدند آن را «آتش به اختیار» توصیف کردند، از جمله آتش‌زدن پرچم آمریکا در سالن مجلس شورای اسلامی پس از خروج آمریکا از برجام.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.