ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنجمین دور مذاکرات صلح آمریکا با طالبان در دوحه آغاز می‌شود

حضور ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران اصلی گروه طالبان در مذاکرات دوحه نشان‌دهنده اهمیت این دور از مذاکرات است. منابع نزدیک به طالبان این گفت‌وگوها را سرنوشت‌ساز خوانده‌اند.

در ماه‌های اخیر تلاش‌های آمریکا برای یافتن راه حل سیاسی جنگ ۱۷ افغانستان بیشتر شده است. مسئولان بلندپایه طالبان، از جمله یکی از بنیانگذاران آن، دور تازه گفت‌وگوهای خود با نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان را در قطر آغاز می‌کنند.

مسئولان هیئت مذاکره‌کننده طالبان ـ عکس از آرشیو

در پنجمین دور مذاکرات آمریکا و طالبان که دوشنبه ۶ اسفند / ۲۵ فوریه آغاز می‌شود، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان مسئول هیئت آمریکایی است و شیرمحمد عباس استانکزی رهبری تیم ۱۴ نفری طالبان را به عهده دارد.

برخی از مسئولان طالبان شب گذشته (یکشنبه) از پاکستان به دوحه، پایتخت قطر وارد شدند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان درباره این دور از مذاکرات به آسوشیتدپرس گفت: «احتمال دارد که به نتایجی دست یابیم.»

منابع نزدیک به طالبان پنجمین دور گفت‌وگوهای خلیل‌زاد با طالبان را سرنوشت‌ساز خوانده‌اند.

ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران اصلی طالبان نیز در بین مسئولان هیئت مذاکره‌کننده این گروه قرار دارد. او پس از گذشت ۸ سال از دستگیری‌اش در یک عملیات مشترک بین پاکستان و سازمان سیا، سال گذشته از زندانی در پاکستان آزاد شد.

ملاعبدالغنی برادر ماه گذشته به‌عنوان معاون هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان و نیز رئیس‌ دفتر سیاسی طالبان در قطر گماشته شد.

حضور ملا عبدالغنی برادر در مذاکرات دوحه نشانه‌ اهمیت این دور از گفت‌وگوهاست.

طالبان اعلام کرده‌اند که امیر خان متقی، عبدالطیف منور، عبدالمنان عمری و مطیع الله، از دیگر مسئولان این گروه نیز از جمله اعضای هیئت مذاکره‌کننده طالبان هستند.

دوره‌های قبلی مذاکرات آمریکا و طالبان بیشتر بر روی درخواست مکرر طالبان مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تضمین عدم حملات تروریستی به نیروهای آمریکایی در افغانستان متمرکز بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد به جنگ ۱۷ ساله نیروهای دولتی افغانستان و طالبان پایان دهد و ۱۴ هزار سرباز آمریکایی حاضر در افغانستان را به خانه‌های خود بازگرداند.

زلمی خلیل‌زاد در مذاکرات تلاش خواهد کرد که طالبان را به مذاکره مستقیم با دولت افغانستان ترغیب کند، موضوعی که شورشیان طالبان تاکنون آن را رد کرده‌اند. آن‌ها کابل را بازیچه دست غرب می‌دانند.

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان به آسوشیتدپرس گفته است که طالبان با نمایندگان دولت افغانستان مذاکره خواهند کرد به شرطی که آن‌ها بخشی از گروه‌های مهم و شخصیت‌های افغان در مذاکرات باشند، چیزی شبیه به نشست مسکو در ماه جاری میلادی.

مذاکرات دو روزه مسکو ۱۶ بهمن / ۵ فوریه بدون حضور نمایندگان دولت افغانستان آغاز شد و محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد که شرکت‌کنندگان در این نشست صلاحیت اجرایی ندارند و افغانستان را نمایندگی نمی‌کنند.

زلمی خلیل‌زاد از زمانی که نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان شده بارها با مسئولان دولتی افغانستان گفت‌وگو و به کشورهای منطقه از جمله پاکستان، هند، روسیه و چین سفر کرده و با مسئولان ناتو و اتحادیه اروپا نیز دیدار کرده است.

خلیل‌زاد هفته گذشته به ترکیه رفت و روز جمعه ۳ اسفند / ۲۲ فوریه در آن‌جا با ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان دیدار کرد. آن‌ها در این ملاقات بر مواردی که از نظر آن‌ها برای پیشرفت روند صلح افغانستان مهم است، به توافق رسیدند. دو طرف توافق کردند که هرگونه توافق نهایی صلح باید تضمین کند که خاک افغانستان از سوی تروریست‌های بین‌المللی برای حمله به هیچ کشوری استفاده نخواهد شد. نمایندگان گروه طالبان پیش از این، در گفت‌وگو با زلمی خلیل‌زاد گفته بودند که در صورت خروج نیروهای خارجی از افغانستان، روابط خود با شبکه القاعده را قطع می‌کنند و اجازه نمی‌دهند تا دیگر کشورها از طریق افغانستان تهدید شوند.

از سوی دیگر اشرف غنی ۲۲ بهمن / ۱۱ فوریه در نشست «پروسه ملی مشورتی صلح» در کاخ ریاست‌ جمهوری اعلام کرد که یک جرگه بزرگ مشورتی، همانند لوی جرگه اضطراری درباره صلح برگزار خواهد کرد.

رئیس جمهوری افغانستان گفت در جرگه بزرگ مشورتی، مردم درباره چگونگی گفت‌وگوهای صلح و حکومت پس از صلح، گفت‌وگو خواهند کرد. او افزود به عمر داوودزی، رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح دستور داده تا در اواخر اسفند تدابیر برگزاری این جرگه را آغاز کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    شما نوشتید یک دست صدا ندارد، ولی رهبران طالبان دستشان را بلند کردند انگار میگویند مال ما دارد !