ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: امروز در جهان ما موضوع دعوا نیستیم

ظریف در اولین سخنرانی خود پس از رد استعفایش گفت دیگر غرب همه چیز دنیا نیست و آمریکا در انزوای ایران شکست خورده. ۱۵ نماینده مخالف دولت خواهان توضیح ظریف در مورد استعفایش شدند.

محمدجواد ظریف در نخستین سخنرانی خود پس از رد استعفایش به‌رغم اشاره کوتاه به برخی مشکلات، از سیاست‌های خارجی دولت دفاع کرد و گفت آمریکا در تلاش برای انزوای ایران شکست خورده است. او از «جهان پساغربی» حرف زد و گفت دیگر آمریکا و اروپا تمام قدرت را در جهان ندارند و ایران در جهان کنونی موضوع دعوا نیست. ۱۵ نماینده مجلس از مخالفان دولت خواهان توضیح ظریف در مورد استعفای جنجالی‌اش شدند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پنج‌شنبه ۹ اسفند در دانشگاه علوم پزشکی تهران

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پنج‌شنبه ۹ اسفند در دانشگاه علوم پزشکی تهران برای اولین بار پس از استعفای دو روزه خود سخنرانی کرد و در این سخنرانی هم از «غرب‌ستیزان» و هم از «غرب‌گرایان» انتقاد کرد.

ظریف دوشنبه شب ۶ اسفند / ۲۵ فوریه از سمت خود استعفا داد. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران بامداد چهارشنبه ۸ اسفند / ۲۷ فوریه استعفای او را «برخلاف مصالح کشور» دانست و با آن مخالفت کرد و او به سر کار خود بازگشت.

هنوز دلیل روشن استعفای ظریف معلوم نیست. با این حال مخالفان دولت استعفای او را به اختلافات درون دولت نسبت دادند و دیگران آن را به دور زدن دستگاه دیپلماسی توسط نیروهای نظامی، به‌ویژه سپاه پاسداران مربوط دانستند چرا که ساعاتی قبل از آن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در تهران به‌شکل ناگهانی با حسن روحانی، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و جمعی از وفاداران خامنه‌ای در غیاب محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

پس از استعفای ظریف جناح‌های مختلف حکومتی خواهان بازگشت او شدند.

ظریف در سخنرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران از سیاست خارجی دولت روحانی دفاع کرد، هم از تعامل با جهان سخن گفت و هم از «پایان قدرت غرب».

وزیر خارجه ایران گفت: «دیگر شرایط به مانند قبل نیست که دو قدرت در عرصه‌ تحولات جهانی و بین‌المللی تعیین‌کننده باشند. این دوران تمام شده است و دنیا و عرصه‌ بین‌الملل وارد یک مرحله انتقالی شده است که این مرحله به‌عنوان مرحله پساغربی شناخته می‌شود.»

او تأکید کرد که آن‌چه می‌گوید «شعار نیست و به این معناست که دیگر غرب همه چیز دنیا نیست»، اما گفت پیش‌بینی زوال آمریکا را نمی‌کند.

ظریف از دو دسته انتقاد کرد: «کسانی که شیفته غرب هستند و فکر می‌کنند که همه چیز در غرب تعیین می‌شود» و «کسانی که سر ناسازگاری با دنیا دارند».

او همچنین با اشاره به موقعیت ایران در جهان کنونی گفت: «خیال نکنید که ما موضوع دعوا هستیم. ما خودمان کنشگر هستیم. (...) ما امنیت خود را تولید می‌کنیم، مصرف نمی‌کنیم.»

به‌گفته ظریف آمریکایی‌ها در طول یک سال گذشته چندین بار تلاش کردند که ایران را منزوی کنند «ولی در این مسیر به اهداف خود دست پیدا نکردند».

وزیر امور خارجه ایران که سخنان او در آبان‌ماه گذشته درباره پولشویی در کشور مدتی اعتراض مخالفان دولت را برانگیخت، به وضعیت بد اقتصادی کشور پس از تحریم‌های جدید آمریکا اشاره‌ای نکرد و این بار درباره مشکلات کشور ملایم‌تر حرف زد. او گفت «ناملایمتی‌ها، کاستی‌ها، مشکلات و متأسفانه فسادهایی وجود دارد» اما به آینده امیدوار است؛ او گفت «قدرت دلار مهم است» و تأمین لوازم مورد نیاز با مشکلات و سختی‌هایی همراه است، اما این‌ها نافی «شکست» آمریکا در مقابل ایران نیست.

در پی بازگشت محمدجواد ظریف به پست خود، ۱۵ نماینده مجلس عصر چهارشنبه ۸ اسفند نامه‌ای را در مورد استعفای او همزمان با سفر بشار اسد به ایران به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کردند.

در نامه این نمایندگان خطاب به ظریف آمده است که استعفای او «دستاورد» سفر اسد به تهران را تحت‌الشعاع قرار داده و به حاشیه رانده است.

آن‌ها نوشته‌اند: «متأسفانه جنابعالی با بی‌تدبیری و رفتاری عجیب اختلافات خود را با رئیس‌جمهور، در بدترین زمان ممکن بر ملا کردید و این دستاورد بزرگ را به حاشیه راندید.»

تقریباً بیشتر مخالفان دولت در حکومت ایران همین موضع را گرفتند و استعفای ظریف را به اختلافات او با روحانی نسبت دادند. روز گذشته (چهارشنبه) روزنامه کیهان تهران در سرمقاله خود به قلم حسین شریعتمداری با عنوان «آقای ظریف انتظار این نبود!»، ضمن تکرار انتقادات خود نسبت به سیاست خارجی ظریف و برجام، از استعفای او انتقاد کرد و از او خواست میدان را ترک نکند و در مقابل افکار عمومی پاسخگو باشد.

شریعتمداری نوشت: «شواهد موثقی در دست است که جناب ظریف از برخی برخورد‌های آقای روحانی با ایشان گله‌های جدی دارند که بدون قضاوت در‌باره ماهیت این گلایه‌ها، باید گفت: استعفای آقای ظریف چاره آن نیست و این گلایه‌ها را باید در همان کابینه حل و فصل کنند، نه آن‌که با استعفاء در شرایط خطیر کنونی و در اوج پیروزی‌های نظام -خدای نخواسته- بی‌آنکه خواسته باشند، زمینه سوء‌استفاده دشمنان را فراهم آورند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پیرزن از مرکز

    ۴۰ ساله که دارین از دیوار سفارت خانه ها بالا می روید, از ننه تون قهر می کنین, میرین کنسولگری و پرچم دیگر کشورها را آتش می زنین, حالا یهو "موضوع دعوا نیستید!" اما ناراحت نباشید جهموری جهنمی اسلامی را ابد دهر موضوع کین و نفرین مردم ایران خواهد بود. "سکندر بسوخت, مغول بکشت و عرب غارت کرد, نکرد آنچه که ملا یکجا کرد."