ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دانشگاه لوون بلژیک رابطه خود با دانشگاه تهران را قطع کرد

رئیس دانشگاه تهران نام استاد بلژیکی بازداشتی در ایران را اعلام نکرد. احمد رضا جلالی، پزشک ایرانی تا پیش از بازداشت در ایران، در دانشگاه لوون تدریس می‌کرد.

رئیس دانشگاه تهران از قطع همکاری دانشگاه لوون بلژیک با این دانشگاه خبر داد. او دلیل این اقدام را بازداشت «یک استاد بلژیکی» در ایران دانست بدون آن‌که نامی از این استاد دانشگاه ببرد. به‌نظر می‌رسد که منظور او احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی است که با دانشگاه‌های بلژیک همکاری می‌کرد و نزدیک به چهار سال است که در ایران بازداشت شده است.

دانشگاه کاتولیک لوون در بلژیک

محمود نیلی احمد آبادی، رئیس دانشگاه تهران دوشنبه ۱۳ اسفند گفت: «دانشگاه تهران با یکی از دانشگاه‌های بلژیک به نام دانشگاه لوون همکاری‌های مشترک داشت و دوره‌های مشترک آموزشی بین دو دانشگاه برگزار می‌شد که این همکاری به دلیل مسائل سیاسی از سوی دانشگاه لوون لغو شد.»

نیلی احمد آبادی با ابراز تأسف از این‌که «مسائل سیاسی همواره بر روابط دو جانبه همکاری‌های علمی تأثیرگذار است»، افزود: «همچنان که دلیل لغو همکاری‌های دو جانبه دانشگاه لوون بلژیک با دانشگاه تهران بازداشت یک استاد بلژیکی در ایران اعلام شد.»

رئیس دانشگاه تهران نامی از این استاد دانشگاه نبرده است با این حال کسی که با دانشگاه‌های بلژیک و چند کشور دیگر همکاری می‌کرد و اکنون در بازداشت است، احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی ساکن سوئد است که روز پنجم اردیبهشت ۱۳۹۵ در تهران بازداشت شد. او به دعوت دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز برای شرکت در کارگاه مدیریت بحران به ایران سفر کرده بود که بازداشت و به اوین منتقل شد و از آن هنگام تاکنون در زندان اوین به‌سر می‌برد.

احمدرضا جلالی متهم به جاسوسی است و در ۲ آبان ۱۳۹۶ به اعدام محکوم شد و دیوان عالی کشور نیز این حکم را تأیید کرده است. او بارها به نحوه دادرسی‌اش اعتراض کرده و حتی دست به اعتصاب غذا زده است.

با این وجود، جلالی یک سال پیش شهروندی سوئد را دریافت کرد که در پی آن ایران سفیر سوئد را فراخواند و اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی را به او ابلاغ کرد.

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی

رئیس دانشگاه تهران می‌گوید، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در سفر اخیر به اروپا در ملاقات‌های خود با مسئولان دانشگاهی بلژیک پیگیر این موضوع شد و این مسئله از طریق سفارت و وزارت خارجه نیز دنبال می‌شود.

به‌گفته محمود نیلی احمد آبادی در سفر اخیر دانشگاه‌های بلژیک به این بازداشت اعتراض شده و «این موضوع برای جامعه دانشگاهی آن‌ها بسیار اهمیت دارد».

او از این‌که سطح همکاری‌های دانشگاه‌های بلژیک «به‌دلیل مسائل سیاسی» با دانشگاه‌های ایران در حد انتظار نیست ابراز ناخرسندی کرد.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران گفته بود که جلالی چندین دیدار با موساد (سازمان اطلاعات اسرائیل) داشته و اطلاعات حساسی درباره اماکن نظامی و هسته‌ای ایران به آن‌ها داده و در ازای آن پول و اقامت دائم سوئد را دریافت کرده است.

او همچنین مدعی شده بود که جلالی «نشانی و برخی مشخصات ۳۰ تن از افراد شاخص پروژه‌های تحقیقاتی، نظامی و هسته‌ای»، از جمله دو دانشمند هسته‌ای ترورشده در ایران را به «افسران اطلاعاتی موساد» داده است.

ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی گفته است که در زندان علیه همسرش «اقدامات ضد حقوق بشری» صورت گرفته و اعتراضات مکرر او به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

به‌گفته مهران‌نیا، همسرش می‌گوید هیچ اقدامی علیه امنیت ملی کشور انجام نداده و کیفرخواست او «عاری از هر سند و مدرک واقعی و معتبر بوده و تنها بر اساس گزارش خلاف واقع مبتنی بر حدس و گمان و سوء ظن، قلب واقعیات و گزارش تفسیری بازجویان صادر شده است.»

پیش از این در اردیبهشت‌ماه سال جاری دانشگاه‌های منطقه هلندی‌زبان بلژیک (فلاماند) در اعتراض به وضعیت احمدرضا جلالی، کلیه همکاری‌های خود با ایران را به حال تعلیق در آورده بودند

شورای دانشگاه‌های منطقه هلندی‌زبان بلژیک از مقامات ایرانی خواسته‌ بود «اسناد قابل ارزیابی مبنی بر این‌که حقوق اولیه و اساسی دکتر جلالی مورد احترام قرار گرفته و از جمله این‌که او از یک محاکمه عادلانه و نیز مراقبت‌ها و معالجات پزشکی لازم برخوردار بوده است را ارائه کنند».

در همان تاریخ تجمعی نیز در حمایت از احمدرضا جلالی در دانشگاه هلندی‌زبان بروکسل (VUB) برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.