ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعلام همزمان جوایز نوبل ادبی ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹

بازگشت جایزه نوبل ادبیات پس از بحران رسوایی جنسی. نویسنده برنده نوبل ادبی سال ۲۰۱۸ و سال ۲۰۱۹ به طور همزمان اعلام خواهند شد.

بنیاد نوبل سه‌شنبه ۵ مارس اعلام کرد که امسال دو جایزه نوبل ادبی را به برندگان اعطا خواهد کرد. سال گذشته برنده این جایزه به دلیل بحران ناشی از سوءاستفاده جنسی همسر یکی از اعضای کمیته ادبیات اعلام نشد و آکادمی سوئد (مسئول اهدای جایزه نوبل ادبیات) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹ به دو نویسنده (نویسنده سال ۲۰۱۸ و سال ۲۰۱۹ به طور همزمان) نوبل ادبی می‌دهد.

آکادمی سوئد

نوامبر ۲۰۱۸ به دنبال اوج‌گیری کارزار «می‌تو» در سوئد، ۱۸ زن، ژان کلود آرنو، یکی از شخصیت‌های شناخته شده فرهنگی در سوئد را به آزار جنسی متهم کردند. ژان کلود آرنو عضو آکادمی نوبل نیست اما همسرش کاترینا فروستنسون، عضو آکادمی نوبل است. او یک کلوپ ادبی مشهور دارد و شاکیان اعلام کرده‌اند در آن کلوپ مورد آزار و حتی تجاوز ژان کلود آرنالت قرار گرفته‌اند .۵ عضو آکادمی نوبل از جمله سارا دنیوس که رییس هیات انتخاب برنده جایزه نوبل ادبیات در آکادمی سوئد بود در واکنش به این رسوایی استعفا دادند و آکادمی نوبل را با بحران بی‌سابقه‌ای مواجه کردند. آرنو در مورد اتهام تجاوز مجرم شناخته شد و به زندان رفت. فروستنسون نیز در ژانویه ۲۰۱۹ بدنه آکادمی را پس از یک تحقیق و تفحص رد کرد. بر اساس این تفحص او نام برندگان را پیش از اعلام رسمی فاش می‌کرده اما خود او این اتهام را رد می‌کند.

لارس هاینستن، رئیس بنیاد که اداره جوایز نوبل را برعهده دارد، سال گذشته هشدار داده بود، که ممکن است نقش آکادمی ۲۳۳ ساله نوبل در اهدای جایزه خدشه‌دار شود.

پس از رسوایی سواستفاده جنسی، آکادمی نوبل با هدف بازگرداندن اعتماد عمومی و حفظ حق برنده شدن معتبرترین جایزه ادبی جهان چند عضو جدید را منصوب کرده و یک کمیته جدید داوری تعیین کرده است.

در بیانیه بنیاد نوبل آمده است:

«هیئت مدیره بنیاد نوبل معتقد است که مراحلی که آکادمی سوئدی طی کرده و در آینده خواهد گذراند، فرصت خوبی را برای بازگرداندن اعتماد به آکادمی به عنوان یک موسسه اهدا کننده جوایز، ایجاد خواهد کرد».

جمعه ۵ اکتبر/ ۱۳ مهر کارل گوستاو پادشاه سوئد موافقت خود را با عضویت ژیلا مساعد و اِریک ام رونه‌سوُن در آکادمی نوبل اعلام کرد.

ژیلا مساعد، (متولد ۱۳۲۷در تهران) شاعر و نویسنده ایرانی ساکن یوتبوری سوئد است. از او ۵ کتاب، از جمله مجموعه‌ای از تازه‌ترین اشعارش به سوئدی منتشر شده است.

مساعد به عنوان نویسنده سال ۲۰۱۳ در غرب سوئد برگزیده ‌شد. او این جایزه را در مراسم ویژه‌ای در یوتبوری دریافت کرد. دلیل اهدای این جایزه به ژیلا مساعد از جمله صراحت کم‌نظیر او در بیان آنچه که شرایط و موقعیت حاشیه‌ای تبعید نامیده شده، عنوان شده‌ است.

از ژیلا مساعد تاکنون دو شعر در رادیو زمانه منتشر شده است: «از آسمان کوفته خواهد بارید» و «آن شب‌های مردنی».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.