ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه: اسد را ما به تهران آوردیم

جانشین قاسم سلیمانی می‌گوید حسن روحانی از سفر بشار اسد به تهران آگاه بود و مطلع نبودن محمدجواد ظریف به خود دولت برمی‌گردد.

جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اعلام کرد که این نیرو بشار اسد را به تهران آورد و حسن روحانی نیز از آن اطلاع داشت. او گفت بی‌خبر بودن ظریف از آن مشکل دولت است.

سردار اسماعیل قاآنی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران

سردار اسماعیل قاآنی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران چهارشنبه ۱۵ اسفند درباره چگونگی سفر اخیر بشار اسد به تهران که بسیاری آن را دلیل استعفای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دانستند، اظهار نظر کرد.

اسماعیل قاآنی در این‌باره گفت: «بشار اسد را نیروی قدس سپاه به تهران آورد و آن‌هایی که باید بدانند، می‌دانستند و آن‌هایی که نباید، نمی‌دانستند. بالاخره یک کار حساسی بود.»

او افزود: «رئیس جمهوری [از این سفر] مطلع بود و ظاهراً غفلتی انجام می‌شود و به آقای ظریف گفته نمی‌شود که این‌ها همه به خودشان (دولت) برمی‌گردد.»

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ۶ اسفند / ۲۵ فوریه در یک سفر غیرمنتظره به تهران با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس دیدار و گفت‌وگو کرد.

در پی دیدار اسد از ایران، محمدجواد ظریف از سمت خود استعفا داد. گفته می‌شد که او به بی‌خبر گذاشتنش از سفر اسد اعتراض کرده است. کمتر از دو روز بعد، با مخالفت حسن روحانی با این استعفا، ظریف به سر کار خود بازگشت.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در جریان استعفای وزیر خارجه با اشاره به عدم حضور ظریف در سفر اسد گفته بود: «برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست جمهوری که مطرح هم شده، منجر به عدم حضور وزیر امورخارجه کشورمان در این ملاقات و متعاقباً گلایه‌مندی ایشان شده است.»

اسماعیل قاآنی با تأکید بر این‌که «ما با دولت تفاوت دیدگاه بسیار داریم»، افزود: «اما بالاخره این دولت، دولت ماست؛ آبروی دولت آبروی ماست و با همه دولت باید کار کنیم و کار هم می‌کنیم.»

او درباره وجود چنین اختلافاتی در میان مسئولان حکومتی گفت: «اگر هم این‌گونه باشد ارتباطی به آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها ندارد و فضولی این اتفاق به آن‌ها نیامده است؛ چرا که ما دو تا رفیق و برادر با یکدیگر هستیم و به فرض دعوای‌مان هم شده باشد؛ گرچه دعوا نبوده، اما به هر حال هیچ ارتباطی به آن‌ها ندارد.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته، سه‌شنبه ۱۴ اسفند اعلام کرد که از سفر بشار اسد به تهران عده محدودی اطلاع داشتند و «وزارت امور خارجه در هیچ سطحی از این سفر اطلاع نداشت و این بی‌اطلاعی تا پایان سفر حفظ شد.»

قاسمی گفت: «موضوع استعفای وزیر محترم یک موضوع شخصی و فردی نبوده و نیست و هدف و نیت از آن تلاشی مثبت برای ارتقاء و بازگرداندن وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور به جایگاه اصلی خود بوده است.»

یک روز قبل از آن، دوشنبه ۱۳ اسفند، محمدجواد ظریف در جمع کارکنان وزارت امور خارجه گفت که برای «حفظ‌ شأن و اعتبار» وزارت امور خارجه در صحنه بین‌المللی استعفا داد. او گفت: «وزارت خارجه نمی‌تواند بپذیرد که در صحنه روابط خارجی غایب باشد. دیگران نباید آن را مزاحم تلقی کنند (...) در دنیا باید احساس شود که حرف وزارت امور خارجه حرف کل کشور و حاکمیت است و این وزارتخانه مسئول روابط خارجی کل کشور است نه این‌که هر دستگاهی در داخل و یا خارج از دولت سیاست خارجی خودش را دارد و ما صرفاً مسئول سیاست خارجی وزارت خارجه هستیم.»

خبر استعفای محمد جواد ظریف در بسیاری از رسانه‌های جهان بازتاب یافت. برخی از تحلیلگران اعتقاد داشتند که با استعفای وزیر خارجه ایران، دوران ریاکاری نیز به‌سر می‌آید. اغلب تحلیلگران اما نگران خصمانه‌تر شدن روابط ایران و آمریکا بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جامنثار ایران

    جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه: اسد را ما به تهران آوردیم1 و این یعنی جمهوریت هیکاره است.این یعنی حکومت اسلامی مثل داعش و نه کمتر و حتا بیشتر.جانثار ایران

  • بابکان

    نگهش دارید که کنفرانس 2 +6 خلیج فارس عضو کم نیاورد ! تا شماها هستید دشمن کم نداریم .