ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه و ایران علیه پ‌ک‌ک عملیات نظامی مشترک انجام می‌دهند

وزیر کشور ترکیه معتقد است که دولت این کشور حق دارد فعالیت‌های ضد خود را در خارج از کشور مورد پیگرد قرار دهد تا سلامت گردشگران اروپایی و عرب تأمین شود.

وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که این کشور و ایران عملیات مشترک علیه پ‌ک‌ک انجام خواهند داد. او می‌گوید دولت ترکیه حق دارد فعالیت‌های ضد خود را در خارج از کشور تحت تعقیب قرار دهد.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه چهارشنبه ۱۵ اسفند / ۶ مارس به خبرگزاری آناتولی گفت: «مقامات ایرانی به‌تازگی به ترکیه آمدند که طی آن مذاکراتی انجام دادیم. من برای نخستین بار می‌گویم، به خواست خدا، ما با ایران عملیات مشترک علیه پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان) انجام خواهیم داد.»

سویلو افزود: «ترکیه حق تعقیب فعالیت‌های ضد خود را در خارج دارد، همان‌گونه که آمریکا، فرانسه و دیگر کشورها انجام می‌دهند.»

از سال ۱۹۸۴ نبرد بین نیروهای ترکیه و چریک‌های کرد پ‌ک‌ک که خواستار خودآیینی و به‌رسمیت‌شناخته‌شدن حقوق کردها در این کشور هستند، ادامه دارد و در این نبردها تا کنون بیش از ۴۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

آتش‌بس بین پ‌ک‌ک و دولت ترکیه سال ۲۰۱۵ و با توقف فرآیند صلح شکسته شد. پ‌ک‌ک در فهرست گروه‌های تروریستی ترکیه، آمریکا و اروپا قرار دارد.

سلیمان سویلو افزود: «وظیفه ما تعقیب افراد مرتبط با تروریسم به‌منظور حفظ سلامت گردشگران اروپایی و عرب است. در این زمینه همکاری مشترکی میان ترکیه و دیگر کشورها وجود دارد.»

او مدعی شد که «کمتر از ۷۰۰ تروریست در ترکیه باقی مانده‌اند» و «تدابیر شدید اتخاذ شده در مرزها مانع ورود تروریست‌ها به خاک کشور شده است».

ترکیه در حالی می‌خواهد با ایران علیه پ‌ک‌ک عملیات مشترک انجام دهد که ایران نیز با گروه‌های کرد مسلح، از جمله حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) درگیر است و بارها به مقر احزاب کرد ایرانی در عراق حمله کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، پیش از این گفته بود که عملیات مشترک ترکیه و ایران علیه کردها «در دستور کار قرار دارد» و این عملیات تهاجمی مقر آن‌ها در عراق را هدف قرار خواهد داد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران ۲۹ آذر /  ۲۰ دسامبر در آنکارا با اردوغان دیدار کرد که در این دیدار دو طرف در بیانیه مشترکی از «حداکثر استفاده از مکانیسم همکاری‌های موجود علیه فعالیت‌های غیرقانونی و تروریستی عناصر پ‌ک‌ک و پژاک در طول مرزهای مشترک، به همراه انجام اقدامات مشترک» سخن گفته بودند.

در پاییز سال گذشته در پی سفر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به آنکارا، خلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه نیز به تهران سفر کرد و دو کشور از آغاز «همکاری‌های گسترده» نیروهای نظامی خود خبر دادند.

آنکارا، یکی از مشتریان نفت و گاز ایران،‌ همواره از بازگشت تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران انتقاد کرده و گفته حاضر به پیروی از آن‌ها نیست. ایران از این موضع دولت ترکیه قدردانی کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    ولیعهد سعودی در گفتگویی با روزنامه مصری «الشرق» از رژیم ایران به عنوان بانی بی‌ثباتی در کشورهای عربی نام می‌برد و صحبت از «مثلث شرّ» می‌کند. محمد بن‌سلمان از جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و گروه‌های شبه‌نظامی به عنوان سه ضلع این «مثلث شرّ» نام می‌برد و معتقد است حکومت‌های ترکیه و ایران، یکی سودای احیای امپراتوری عثمانی و دیگری آرزوی بازگشت به دوران صفوی را در سر دارند!. توضیح : با حکومت صفویه آخوندها جزو دربار شدند تا بعداز ۳۰۰ سال با توجه به نا رضاتی شدید مردم٬ صفویه به آسانی مغلوب یک گروه افغانی شد!

  • کارو

    یک روش سانسور این است که صدها و هزاران بار تکرار یک اتفاق را نادیده بگیریم، و یکباره با پررنگ کردن یکی از موارد بیشمار آن، بخواهیم معنای دیگری به آن رخداد بدهیم. وقتی رسانه ها کشته شدن هرروزۀ کولبران را در مرزها نمیبینند، ولی یکدفعه یکی از موارد آن را پررنگ میکنند، درواقع مشغول تحریف واقعیتی به نام زندگی در مرز و همچنین سانسور بقیۀ موارد هستند: گویی مشکل فقط همین یک مورد بوده! و متأسفانه زمانه هم که گاه و بیگاه کامنتهای انتقادی مرا منتشر نمیکند، در چنین دامی افتاده است. دوستان و مخاطبان زمانه، رژیم ایران و تورکیه سالهاست که در سرکوب پ.ک.ک با یکدیگری فعالیت مشترک دارند. شاید این فعالیت زمانی تنها به شکل همکاری اطلاعاتی باشد، و یا به صورت شناسایی فعالان در خارج از کشور، و یا تحویل زندانیان پ.ک.ک به تورکیه، و یا مثلاً به صورت قتل خبرنگاری مانند آیفر سرچه در کوه های کوردستان، اما این همکاری هیچپاه قطع نشده است. در تمام عملیات هایی که از 2015 به بعد در شمال عراق علیه جنبش انقلابی کوردستان اتفاق افتاده ایران هم مشارکت داشته و هم به لحاظ اطلاعاتی، و هم به لحاظ نظامی با بستن مرزها و ممانعت از فرار گریلاهای پ.ک.ک به داخل نقاط مررزی ایران تورکیه را پشتیبانی کرده است. این امر مسبوق به سابقه است و حتی در مورد دستگیری عبدالله اوجالان هم ممانعت رژیم ایران از عبور وی از مرز ارمنستان به ایران و رفتنش به قندیل بود که سبب شد تا اوجالان در عملیات ممشترک میت-موساد-سیا به اسارت بیفتد. جالب این است که اپوزیسیون ایرانی از چپ و از راست این توهم را هم میپراکند که ایران حامی پ.ک.ک هم هست و پژاک با این رژیم ارتباط دارد!!!! بیش از این تاریخ را تحریف نکنیم و مسئولانه تر در مورد جنبش انقلابی پ.ک.ک صحبت کنیم. نیازی نیست که ده ها هزار نفر کشته شوند تا متوجه اشتباهاتمان بشویم. (ضمناً آمار 40 هزار شهید جنبش پ.ک.ک مربوط به سال 2013 است و از آنغاز مجدد جنگ در 2015 تاکنون این رقم بسیار افزایش یافته است.) امیدوارم زمانه هم جلوی انتشار کامنتها را نگیرد.