ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصباحی‌مقدم: در شرایط تحریم، مصلحت نظام پولشویی است

عضو مجمع تشخیص نظام در نماز جمعه تهران گفت پیوستن به معاهده پالرمو امکان دور زدن تحریم‌های آمریکا را از ایران سلب می‌کند.

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیش‌‌خطبه نماز جمعه این هفته تهران رسماً اعلام کرد که لازم است ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا به کنوانسیون پالرمو و «سی اف تی» ملحق نشود. مصباحی مقدم اتحادیه اروپا را به فریبکاری متهم کرد.

غلامرضا مصباحی‌مقدم در نماز جمعه تهران: در شرایط تحریم، مصلحت نظام پولشویی است (عکس: تسنیم)

یکی از شرایطی که اتحادیه اروپا برای اجرایی کردن کانال مالی تجارت با ایران تعیین کرده پیوستن ایران به FAFT است. گروه ويژه اقدام  مالی چهار ماه به ایران فرصت داده. با این‌حال مجمع تشخیص مصلحت بدون اذن رهبری توانایی تصمیم‌گیری ندارد. صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت گفته بود رهبر جمهوری اسلامی تصمیم‌گیری درباره این لایحه را به مجمع سپرده و خواهان «امعان نظر» درباره اشکالات این لایحه شده است. محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه تلویزیونی «عصر» گفت که ۷۰ درصد اعضای مجمع با پیوستن ایران به معاهده پالرمو مخالف‌اند.

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیش‌‌خطبه نماز جمعه تهران چکیده‌ای از نظرات اعضای مجمع را که با پیوستن ایران به معاهده پالرمو مخالف‌اند به دست داد:

«یکی از شکل‌های پولشویی، معاملاتی است که فروشنده و خریدار غیرواقعی و پوششی هستند. ما برای دور زدن تحریم‌ها ناچاریم شرکت‌های پوششی داشته باشیم. شرکت‌های پوششی در ایران و کشورهای دیگر درست می‌کنیم که بتوانیم معاملات بین‌المللی خود را با دور زدن تحریم‌ها به دست بیاوریم. معنای پیوستن به این دو لایحه یعنی دست از این نوع داد و ستد‌ها برداریم. آیا می‌توانیم؟ اگر می‌توانیم بسم‌الله. اگر در شرایط تحریمی نمی‌توانیم که نمی‌توانیم این چه اصراری است از رییس جمهور، دولت و دیگران و مطبوعات جریان خاص که مجمع تشخیص مصلحت را تحت فشار قرار دادند که تصویب کنیم. همین جا عرض می‌کنم، خیر! ما مصلحت نظام را مبنا قرار می‌دهیم نه هوا و هوس‌ها را.»

بیژن زنگنه، وزیر نفت روز گذشته در سخنانی که در اندیمشک ایراد کرد، رسماً اعلام کرد که ایران با دور زدن تحریم‌های آمریکا همچنان نفت خود را می‌فروشد:

«من نمی‌توانم بگویم چطور تحریم‌ها را دور می‌زنیم، زیرا به ضرر ملت است. عده‌ای می‌گویند شما کار نمی‌کنید، اما ما نقشه‌ها را افشا نمی‌کنیم. ما هیچ اطلاعی نمی‌دهیم، زیرا دشمن علیه ما استفاده می‌کند. این موضوع به من فشار می‌آورد، اما باید تحمل کنم.»

آمریکا نوامبر سال گذشته به هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان شش ماه معافیت داد تا خرید نفت از ایران را به صورت محدود ادامه دهند. این بخش از درآمد نفتی ایران قانونی است. مصباحی مقدم در پیش‌خطبه نماز جمعه تهران گفت که اتحادیه اروپا از ایران انتظار دارد درآمد نفتی خود را به صندوق «اینستکس» واریز کند:

«این کانال، کانال مالی نیست و کانال خرید است. می‌گویند نفتی که به چین و هند و کره می‌فروشید به این صندوق بریزید. سه کشور انگلیس آلمان و فرانسه در این صندوق ۳ هزار یورو سرمایه‌گذاری کردند و گفتند ارزها را داخل این کانال بریزید ما به شما مواد غذایی، دارو و وسایل و لوازم پزشکی می‌دهیم. یک راهکار ایجاد شعب ایرانی در کشورهای اروپایی است. این را ایجاد کنند ما نیازی به دور زدن تحریم‌ها نداریم. نمی‌کنند و همین‌ها می‌گویند به FAFT بپیوندید. آیا این یک فریب بچه نیست؟ اروپایی‌ها ما بچه نیستیم.»

میگوئل برگر، نماینده آلمان در کانال مالی اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران (اینستکس) روز گذشته اعلام کرده بود که اروپا آماده «تجارت قانونی» با ایران است. سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام، چهارشنبه ۶ مارس/ ۱۵ اسفند در جمع خبرنگاران در وین گفت ایران امیدوار است که سهم خود را از ساز و کار مالی اروپا به دست آورد. معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین گفت که مدیر اینستکس به زودی برای انجام مذاکراتی نزدیک با همتایان ایرانی به تهران سفر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عفت منافی

    سید اشرف زنده‌اش عزا، مرده‌اش هم عزا. آگر تصویب کنند بوی گند خواهند داد، اگرتصویب نکنند هم بو ی گند خواهند داد. بد نیست سری به مرقد و فرودگاه بزنند و بوی چای جوشیده‌شان را استشمام کنند.

  • مرتضی

    نه حاجی, چه تحریمی در کار باشد یا نباشد, اساس "جمهوری برادران قاچاقچی اسلامی," از روز ازل بر مبنای قاچاق نفت و پولشویی برای تامین هزینه های عملیات تروریستی بوده است. جمهوری جهنمی اسلامی نیز یک روز بدون قاچاق نفت و پولشویی قادر به حیات خود نیست, که این هیچ ربطی نه به خارجیها دارد و نه ربطی به تحریم. جمهوری سرطانی اسلامی از اساس تار و پود فاسد و متعفن است, تقصیر کثافت کاری های آخوندی خودتان را به گردن اجنبی ها نیدازید.