ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر نفت: نمی‌گویم چگونه تحریم‌ها را دور می‌زنیم

ملاک توفیق وزیر نفت، میزان صدور نفت خام و میعنات گازی است. نامدار زنگنه می‌گوید نوک حمله آمریکا متوجه وزارت نفت است. به همین سبب اطلاعات را لو نمی‌دهد.

ایران تا قبل از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های نفتی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز صادر می‌کرد. سه هفته قبل نشریه تخصصی «آرگوس» گزارش داده بود، که ایران در نیمه اول فوریه سال جاری صادرات نفت و میعانات گازی خود را به ۱ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه رسانده است. وزارت نفت اما در این مدت درباره میزان صدور نفت سکوت کرده. بیژن زنگنه، وزیر نفت در پاسخ به انتقادات از سکوت وزارت نفت درباره میزان صادرات نفت و مبعانات گازی گفت در حال حاضر صنعت نفت بیش از هر زمان دیگری تحت فشار قرار دارد. به همین سبب او اطلاعات را «لو» نمی‌دهد.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی (عکس: ایلنا)

بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی، پنجشنبه ۱۶ اسفند در سخنانی که در آیین آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی اندیمشک ایراد کرد، گفت:

«امروز نوک حمله آمریکا به جمهوری اسلامی صنعت نفت است. آمریکایی‌ها می‌خواهند دو چیز را از کار بیندازند: نخست آنکه باعث شوند یا ایران نفت خود را نفروشد یا از میزان صادرات نفت ایران کاسته شود و دوم آنکه کاری کنند تا نتوانیم پول نفت را جابه‌جا کنیم. این مسأله مهم است که مردم بدانند در این برهه زمانی بالاترین تحریم‌ها متوجه ما است. من از سال ۱۳۶۲ وزیر بودم و شاهدم هیچ زمانی فشار بر صنعت نفت به اندازه الان نبود.»

آمریکا نوامبر سال گذشته به هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان شش ماه معافیت داد تا خرید نفت از ایران را به صورت محدود ادامه دهند. هنوز تایوان، ایتالیا و یونان خرید نفت از ایران را از سر نگرفته‌اند. معلوم هم نیست که آمریکا معافیت‌ها را تمدید کند. برایان هوک، رئیس گروه اقدام ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که واشنگتن قصد تمدید معافیت‌ها را ندارد.

وزیر نفت ایران در ادامه سخنانش در اندیمشک درباره تأثیر این اقدامات در صنعت نفت ایران گفت:

«ما در حال حاضر با یک جنگ تمام‌عیار درگیر هستیم که تفاوت آن با سایر جنگ‌ها این است که کشته و زخمی ندارد. من همه بمباران‌ها را تجربه کرده‌ام، اما فشاری که الان وجود دارد شدیدتر است تا ما را خفه کند.»

زنگنه در ادامه با اشاره به انتقادات مبنی بر این‌که وزارت نفت درباره میزان تولید و صدور نفت کاملاً سکوت کرده گفت:

«من نمی‌توانم بگویم چطور تحریم‌ها را دور می‌زنیم، زیرا به ضرر ملت است. عده‌ای می‌گویند شما کار نمی‌کنید، اما ما نقشه‌ها را افشا نمی‌کنیم. ما هیچ اطلاعی نمی‌دهیم، زیرا دشمن علیه ما استفاده می‌کند. این موضوع به من فشار می‌آورد، اما باید تحمل کنم.»

جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی و از اعضای جبهه پایداری در ماجرای استعفای محمد جواد ظریف گفته بود بعد از وزیر خارجه ایران نوبت به استعفای بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت می‌رسد. کسری نوری، سخنگوی وزارت نفت پاسخ داده بود: «به آقای کریمی قدوسی بگویید زنگنه استعفا نمی‌دهد.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، صبح سه‌شنبه ۷ اسفند در سخنانی در جمع مدیران بانک مرکزی نیز گفته بود که وزارت خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت در خط مقدم ایستاده‌اند.

بنیامین نتانیاهو روز گذشته در سخنانی که در جمع افسران نیروی دریایی اسرائیل ایراد کرد، ادعا کرد که ایران با قاچاق نفت تحریم‌های آمریکا را دور می‌زند. نخست‌وزیر اسرائیل تلویحاً اعلام کرد که مأموریت تازه‌ای برای نیروی دریایی ارتش اسرائیل در نظر گرفته شده: توقف نفت‌کش‌های حامل نفت ایران. خبرگزاری رویترز نوشته بود: معلوم نیست اسرائیل چگونه می‌تواند جز با درگیری مستقیم دریایی، فعالیت‌ کشتی‌های حامل نفت ایران را متوقف کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عمو صمد

    واقعا متاسفم برای کشورم ایران که نتواند مثل بقیه کشورها صادرات داشته باشه و نتونه از پول صادرات به دلیل تحریم استفاده کنه و مجبور به قاچاق بشه. امریکا از اون طرف کره زمین اومده این طرف و داره به ما زور میگه.واقعا متاسفم برای ایرانیها.

  • Faryad

    تصادف در یک دریای آرام به گفته کورت اشمیت تحلیلگر «ولس والو»،حکومت ایران حاضر است خطر تصادف‌های فاجعه‌بار تانکرهای عظیم نفتی برای معاملات مخفیانه‌ را به جان بخرد؛ درست همانطور که در مورد نفتکش سانچی رخ داد. این وضعیت بی‌سابقه است. مسئولان ایرانی به صورت فعال مانع از آن می‌شوند که صادرات بتوانند ردیابی شوند. یکی از روش‌ها ارسال خبر و اطلاعات با کیفیت بد که قابل تشخیص نباشد و یا استفاده از تکنولوژی‌های کهنه است. سانچی در سال گذشته در مسیر کره جنوبی حرکت می‌کرد. برخورد این کشتی با بارکش چینی در دریایی آرام اتفاق افتاد. اینکه کشتی چینی تانکر ایرانی را به خاطر خاموش بودن سیگنال فنی آن نشناخته و به این دلیل نتوانسته مسیر خود را از آن جدا کند، تا به حال تنها یک شایعه بوده است. اما اگر تایید شود، نشانه‌ای آشکار از وضعیت یأس‌آور صنعت نفت ایران خواهد بود. بیش از ۳۰ ملوان کشته شدند و ۱۱۳ هزار تن نفت بارگیری شده با رها شدن در منطقه دریایی نزدیک شانگهای یک فاجعه زیست محیطی بزرگ آفرید.

  • شهروند درجه سه

    مگر برادران روسی و چینی به نظام مقدس کمک نمی کنند؟!