ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تأثیرپذیری تروریست نیوزیلندی از عقاید نویسنده جنجالی فرانسوی

برنتون تارانت، مظنون اصلی حمله تروریستی به دو مسجد مسلمانان نیوزلند تحت تأثیر مستقیم «جایگزینی بزرگ» رنو کامو مانیفستی در ۷۴ صفحه منتشر کرده است.

برنتون تارانت، مظنون اصلی حمله تروریستی به دو مسجد مسلمانان نیوزیلند پیش از این حمله مانیفستی در ۷۴ صفحه منتشر کرده بود. او اعلام کرده است که این مانیفست را تحت تأثیر کتاب «جایگزینی بزرگ» اثر بحث‌برانگیز رنو کامو، نویسنده فرانسوی نوشته است.

یک نویسنده و یک تروریست: راست: رنو کامو نویسنده کتاب «جایگزینی بزرگ»، چپ: برنتون تارانت، مظنون اصلی حمله تروریستی به مسلمانان نیوزیلند و نویسنده مانیفست «جایگزینی بزرگ»

جمعه ۱۵ مارس، مردان مسلح به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند حمله کردند و دست‌کم ۴۹ نفر را کشتند. این دو حمله همزمان با اقامه نماز جمعه، در دو مسجد نور و لینوود اتفاق افتاد. رهبران سیاسی و مذهبی جهان اسلام و دنیای مسیحی از این حمله متأثر شدند. برنتون تارانت، مظنون اصلی این حمله یک مرد ۲۸ ساله است که خود را به عنوان «یک مرد سفیدپوست از یک خانواده معمولی» معرفی کرده است.

برنتون تارانت که پلیس او را بازداشت کرده، در مانیفست خود می‌نویسد که در سال ۲۰۱۷ در سفری به پاریس پی برد که «رنگین‌‌پوستان» به جهان مسیحی در غرب نفوذ کرده‌اند:

«سال‌ها بود که می‌شنیدم رنگین‌پوستان مهاجر به فرانسه هجوم آورده‌اند و این کشور را اشغال کرده‌اند. بسیاری از داستان‌هایی که [از این اشغالگری] می‌شنیدم، به ظاهر اغراق‌آمیز می‌آمدند، اما در سفر به فرانسه متوجه شدم که نه تنها این داستان‌ها حقیقت دارند، بلکه ابعاد این اشغالگری به درستی بیان نشده است.»

تارانت مانیفست خود را تحت عنوان «جایگزینی بزرگ» منتشر کرده است: عنوان کتابی از رنو کامو، نویسنده و مقاله‌نویس دست‌راستی فرانسوی و یکی از پایه‌های فکری «جبهه ملی» فرانسه. در بخشی از مانیفست مظنون حمله تروریستی به مسلمانان نیوزلند، خطاب به مردم ترکیه آمده است:

«ما به کنستانتینوپولیس (قسطنطنیه سابق و استانبول فعلی) آمده و همه مساجد و مناره‌های شما را ویران می‌کنیم. ایاصوفیه از مناره‌ها پاکسازی و کنستانتینوپولیس مجدداً مسیحی خواهد شد.»

رنو کامو در کتاب «جایگزینی بزرگ» این «نظریه» را مطرح می‌کند که قرار است در اثر سیاست‌های مهاجرتی اتحادیه اروپا، مهاجران مسلمان از شمال و مرکز آفریقا به تدریج جایگزین اکثریت سفیدپوست اروپایی بشوند.

ماریون مارشال لوپن، نوه دختری ژان-ماری لوپن بنیانگذار حزب راست افراطی «جبهه ملی» و نماینده مجمع ملی فرانسه در سال ۲۰۱۵ گفته بود:

«این واقعیت دارد که در بخش‌هایی از قلمرو فرانسه مهاجران جایگزین ساکنان محلی فرانسه می‌شوند.»

ماریون مارشال لوپن یکی از چهره‌های مطرح سیاسی در فرانسه و یکی از چهره‌های محبوب راست افراطی در آمریکاست. این تصور که مهاجرت مسلمانان سبب درگیری‌های فرهنگی حاد در جامعه می‌شود، بر رسانه‌های جریان اصلی فرانسه غلبه دارد. رنو کامو کتاب دیگری هم منتشر کرده است: «آنها نمی‌توانند جایگزین ما شوند».

کامو که ۷۲ سال دارد در یک گفت‌وگوی تلفنی که خبرنگار واشنگتن‌پست جمعه ۱۵ مارس بعد از حمله به مسلمانان نیوزلند با او انجام داده، با صراحت گفته با تأثیرپذیری مظنون این حمله از کتاب «جایگزینی بزرگ» مخالفتی ندارد:

«مخالفت با این که مردمان کشورم متوجه شوند که قرار است یک جایگزینی بزرگ اتفاق بیفتد؟ نه. برعکس. موافق هم هستم.»

رنو کامو در این گفت‌وگو اظهار امیدواری کرده که چنین حوادثی سبب تقویت «ضد انقلاب» علیه «استعمار اروپا» شود. این نویسنده فرانسوی ادعا کرده که پیامدهای مهاجرت مسلمانان به اروپا ۲۰ بار قوی‌تر از دورانی است که اروپایی‌ها کشورهای آفریقایی را استعمار می‌کردند.

جامعه مسلمانان و مهاجران فرانسه از رسانه‌های این کشور انتقاد کرده‌اند که زمینه‌های طرح گسترده چنین نظراتی در جامعه را فراهم آورده‌اند. آلن فینکلکروت، از نویسندگان مطرح فرانسوی که آثاری پیرامون هویت یهودی و یهودستیزی، استعمار فرانسه و مأموریت نظام آموزشی فرانسه در جذب مهاجران نوشته، در «فرانس کولتور» یکی از مهم‌ترین شبکه‌های رادیویی فرانسه برنامه‌های ویژه‌ای را به بحث و گفت‌وگو درباره عقاید رنو کامو و کتاب «جایگزینی بزرگ» او اختصاص داده بود.

اکنون در فاصله ۱۲ هزار کیلومتری فرانسه، مانیفست مظنون اصلی حادثه تروریستی حمله به مسلمانان نیوزلند، تحت تأثیر آثار همین نویسنده فرانسوی منتشر شده است. برنتون تارانت نوشته بود:

«چرا هر کدام از ما کاری نمی‌کنیم؟ چرا دست روی دست گذاشته‌ایم؟»

پیش از این اریک زمور، روزنامه‌نگار راستگرا و پرهیاهوی فرانسوی در یک برنامه پربیننده تلویزیونی نام خارجی‌ها را توهینی برای فرانسوی‌ها دانسته بود. از رنو کامو هم مانند اریک زمور به عنوان نویسندگان «جنجالی» یاد می‌کنند. پولمیک (polémique) به معنی جنجالی از واژه یونانی پولموس (polemos) به معنی «جنگ» می‌آید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سیاوش

    مسلمانان(منظورم مومنین هست نه مسلمان زاده در شناسنامه مثل من و شما) هر جا زورشان نرسد حرف از صلح میزنند ، هر وقت بر جایی مسلط شوند دست به حذف و خشونت میزنند. در غیر اینصورت اسلام واقعی را به جا نیاوردند

  • نیلوفر پارسی

    جناب احمد احسنت. شما کاملا صحیح می فرماید: "صالح دینی" پدیده ای مانند "باکرهء حامله" است. یعنی همانگونه که به درستی اشاره دارید صالح دینی وجود خارجی ندارد. جالب است که جنگهای داخلی مابین ادیان مختلف (جنگهای داخلی مسیحیان, مسلمین,...) یکی از بزرگترین منابع خشونت و کشتار در تاریخ انسانی است. جنگهای داخلی مابین مسلمین ۱۳۰۰ سال است که سابقه داشته و تا به امروز نیز به شدت ادامه دارد.

  • احمد

    منظور شما از صالحان چه کسانی هستند؟ در فرهنگ اسلامی صالحان خود مسلمانان هستن.همه گروهها ونحله های اسلامی خود را از صالحان میدانند.لطفا این وسط ادرس اشتباهی ندهید.صالح دینی وجود خارجی ندارد.

  • majid r

    داعش در هر تفکری استکبار در هر لباس و فکر و مکتبی ، دینی و غیر دینی محکوم به شکست است. آقای برنتون تارانت جهان مسیر خودش رای طی می کند با اسلحه و کشتار نمی توان جلو این حرکت را گرفت. صالحان وارثان زمین خواهند بود.