ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عملیات مشترک ترکیه و ایران علیه پ‌ ک ک آغاز شد

وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که نتایج این عملیات به زودی اعلام می‌شود. پیش از آغاز عملیات، ارتش ترکیه مواضع پ ک ک در شمال عراق را بمباران کرده بود.

وزیر کشور ترکیه اعلام کرد این کشور و جمهوری اسلامی ایران عملیات مشترکی را علیه حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) آغاز کردند.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه دوشنبه ۱۸ مارس/ ۲۷ اسفند گفت عملیات مشترک نظامی با ایران علیه پ ک ک در مرزهای شرقی ترکیه آغاز شده و نتایج آن به زودی اعلام می‌شود.

چهارشنبه ۱۵ اسفند / ۶ مارس مقامات ایرانی برای مذاکره درباره عملیات مشترک علیه پ ک ک به ترکیه سفر کرده بودند. از سال ۱۹۸۴ درگیری بین نیروهای ترکیه و چریک‌های کرد پ‌ک‌ک که خواستار خودمختاری و شناسایی حقوق کردها در این کشور هستند، ادامه دارد. در این درگیری‌ها تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

آتش‌بس بین پ‌ک‌ک و دولت ترکیه سال ۲۰۱۵ و با توقف فرآیند صلح شکسته شد. پ‌ک‌ک در فهرست گروه‌های تروریستی ترکیه، آمریکا و اروپا قرار دارد.

یکشنبه ۱۷ مارس/ ۲۶ اسفند نیز در درگیری ارتش عراق با پ ک ک در شهر سنجار، در استان نینوا دو سرباز ارتش عراق مجروح و پنج تن از شبه‌نظامیان پ‌ ک ک کشته شدند. شنبه گذشته، دو روز قبل از آغاز عملیات مشترک ترکیه و ایران علیه پ ک ک، وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش این کشور مواضع پ ک ک در منطقه خاکورک در شمال عراق را شناسایی و منهدم کرده است.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه دوشنبه ۱۸ مارس/ ۲۷ اسفند هنگام اعلام خبر عملیات مشترک با ایران علیه پ ک ک گفته بود:

 «وظیفه ما تعقیب افراد مرتبط با تروریسم به‌منظور حفظ سلامت گردشگران اروپایی و عرب است. در این زمینه همکاری مشترکی میان ترکیه و دیگر کشورها وجود دارد.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ۲۹ آذر /  ۲۰ دسامبر در آنکارا با اردوغان دیدار کرد. در این دیدار دو طرف در بیانیه مشترکی از «حداکثر استفاده از مکانیسم همکاری‌های موجود علیه فعالیت‌های غیرقانونی و تروریستی عناصر پ‌ک‌ک و پژاک در طول مرزهای مشترک، به همراه انجام اقدامات مشترک» سخن گفته بودند.

در پاییز سال گذشته در پی سفر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به آنکارا، خلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه نیز به تهران سفر کرد و دو کشور از آغاز «همکاری‌های گسترده» نیروهای نظامی خود خبر دادند.

آنکارا، یکی از مشتریان نفت و گاز ایران،‌ همواره از بازگشت تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران انتقاد کرده و گفته حاضر به پیروی از آن‌ها نیست. ایران از این موضع دولت ترکیه قدردانی کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.