ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ساعت زمین: ۶۰ دقیقه خاموشی برای ایران و جهان

وزارت نیرو از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ با خاموشی چراغ‌های ساختمان مرکزی، ساختمان توانیر و شرکت‌های داوطلب توزیع برق با «ساعت زمین» همراهی خواهد کرد و از عموم مردم نیز خواسته همراهی کنند.

برنامه «ساعت زمین» چند سال است به ابتکار«صندوق جهانی طبیعت» (WWF) برگزار می‌شود. امسال دوازدهمین دوره این برنامه است. وزارت نیروی جمهوری اسلامی نیز از تمام مردم ایران خواسته است تا با خاموش کردن لامپ‌ها و وسایل برقی غیرضروری در ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ دهم فروردین ماه، در این رویداد بین‌المللی شرکت کنند.

برنامه ساعت زمین شنبه آخر هر سال با هدف آگاهی‌بخشی درباره تغییرات اقلیمی و بازنگری در الگوهای مصرفی برگزار می‌شود (عکس از آرشیو)

طرح ساعت زمین یک ایده نمادین و ابتکار جهانی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است که هر سال در آخرین شنبه مارس (اوایل فروردین) در سرتاسر جهان به صورت همزمان برگزار می‌شود.

برنامه «ساعت زمین» نخستین بار از استرالیا آغاز شد. در سال ۲۰۰۶ دفتر صندوق جهانی طبیعت در استرالیا به همراه یک آژانس گردشگری این برنامه را در آن کشور و برای یادآوری خطرات زیست محیطی که جهان را تهدید می‌کند برگزار کردند. اما استقبال از این ایده به حدی بود که از سال ۲۰۰۷، این برنامه به صورت بین‌المللی در هر آخرین شنبه ماه مارس اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا)، صدیقه ببران، مدیر روابط عمومی وزارت نیرو در مورد این رویداد بین‌المللی گفت: «علاوه بر خاموشی برق سازه‌های مهم که اغلب نماد سازه‌ای یک شهر محسوب می‌شوند، بخش‌های دیگر جامعه نیز همچون خانواده‌ها، انجمن ها و سازمان‌های مردم نهاد نیز با پیوستن به این حرکت، چراغ‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی غیرضروری خود را به مدت یک ساعت خاموش می‌کنند.»

او افزود: « وزارت نیرو امسال نیز از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ با خاموشی چراغ‌های ساختمان مرکزی، ساختمان توانیر و شرکت‌های داوطلب توزیع برق در استان‌های مختلف با این رویداد جهانی همراهی خواهد کرد.»

به گفته ببران، وزارت نیرو از مردم در هر کجای ایران خواسته است که «با خاموش کردن لامپ‌ها و وسایل برقی غیرضروری در این ساعت، در این طرح جهانی مشارکت کنند.»

به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) شهرداری منطقه ۱۱ تهران به مناسبت دهم فروردین روز جهانی ساعت زمین از خاموشی المان‌های میدان حر و میدان حسن آباد خبر داد.

شعار امسال برنامه ساعت زمین «کاهش، استفاده مجدد، تغییر سبک زندگی» است. (Reduce, Reuse, Change the way we live)

◄درباره سبک زندگی سبز بیشتر بخوانید:

سال گذشته ۱۸۰ کشور برنامه‌هایی برای ساعت زمین تدارک دیده‌بودند. این برنامه با رسیدن دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا مورد توجه بیشتری قرار گرفت. ترامپ عاملیت انسان در گرمایش جهانی زمین را انکار می‌کند و از توافقنامه زیست‌محیطی پاریس خارج شده است.

هدف اصلی برنامه ساعت زمین آن است که به تمام مردم جهان یادآوری کند که طبیعت و محیط زیست نیازمند اقدام هماهنگ و مشترک تمام انسان‌هاست و برخی قدم‌های کوچک و نمادین مانند یک ساعت خاموش کردن چراغ‌های اضافی نیز می‌‌تواند در کم کردن مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف منابع  سهم داشته باشد.

به زعم شماری از متخصصان، فعالیت‌های انسانی از جمله مصرف رو به ازدیاد سوخت‌های فسیلی و در نتیجه انتشار گازهای گلخانه‌ای مهم‌ترین عامل تغییرات آب و هوایی است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.