ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۰ راه آسان برای کاستن از مصرف پلاستیک

درحالی تولید پلاستیک طی دهه آینده ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت که هر سال ۸ میلیون تن پلاستیک از اقیانوس‌ها سر در می‌آورند. ما چگونه می‌توانیم به کاهش پلاستیک در طبیعت کمک کنیم؟

در یک‌سال گذشته پلاستیک به یکی از نفرت‌برانگیزترین ماده‌ها بدل شده است، چرا که هر روز به شواهد بیشتری از افزایش آلودگی اقیانوس‌ها به مواد پلاستیکی و تأثیر زیان‌بار آن دست می‌یابیم. در این یادداشت روش‌هایی را برای تغییر در سبک زندگی و کاهش مصرف پلاستیک، این شرِّ انسان‌سازِ افتاده به جان سیاره معرفی می‌کنیم.

دانش‌آموزها بسته‌های پلاستیکی را با بسته‌های خرید پارچه‌ای عوض می‌کنند؛ مونته‌ویدئو، ژوئن ۲۰۱۸ ــ منبع: AFP

بر اساس پیش‌بینی‌های ترسناک صورت‌گرفته، اگر اقدامی برای کاستن این میزان از آلودگی به مواد پلاستیکی صورت نگیرد، تا سال ۲۰۵۰ وزن مواد پلاستیکی موجود در اقیانوس‌ها از وزن ماهی‌های آن بیشتر خواهد شد. به علاوه، هنوز در حل مساله پلاستیک قدم قابل توجهی برداشته نشده است.

سالانه بیش از ۸ میلیون تن پلاستیک تولیدشده از اقیانوس‌ها سر در می‌آورند. در همان حال تولید پلاستیک با سرعت ادامه دارد و این تولید طی ۱۰ سال آینده جهشی ۴۰ درصدی خواهد داشت، چرا که میزان محصولاتی که از پلاستیک دست اول تولید می‌شوند بیش از محصولات تولیدی با پلاستیک‌های بازیافتی است.

اما تغییر رفتار مصرف‌کنندگان و فشار افکار عمومی می‌تواند این روند را تغییر دهد. گاردین پیش از این افشا کرده بود که در بریتانیا سوپرمارکت‌ها به تنهایی یک میلیون تن پلاستیک برای بسته‌بندی محصولات خود وارد بازار می‌کنند.

با این همه آنها از این موضوع آگاه هستند که اگر مشتری‌ها اعتقادشان را به آنها از دست دهند، این سوپرمارکت‌ها متضرر خواهند شد. تقریبا یک چهارم از مشتری‌هایی که موضوع تحقیق گاردین بودند اظهار داشتند که آنها به شکل جدی نسبت به بسته‌بندی پلاستیکی دغدغه دارند. و بیش از نیمی از آنها گفتند برای کم کردن میزان مصرف پلاستیک هر کاری که بتوانند انجام می‌دهند.

در استرالیا، فشار افکار عمومی منجر به این شد که بسیاری از سوپرمارکت‌ها تصمیم بگیرند تا استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یک بار مصرف را متوقف کنند.

تولید پلاستیک متضمن استفاده عظیم منابع نفتی است، برای مثال تولید ۱۰۰ میلیارد کیسه پلاستیکی نیازمند ۱۲ میلیون بشکه نفت است. این میزان کیسه پلاستیکی چیزی است که سالانه تنها در ایالات متحده آمریکا مصرف می‌شود.

راهکارهای کاهش مصرف پلاستیک

حال چه می‌توان انجام داد تا هم میزان مصرف پلاستیک خود را کاهش دهیم و هم سوپرمارکت‌ها و تولید کننده‌ها را وادار سازیم تا به سمت پلاستیک‌های بازیافتی حرکت کنند و از این طریق میزان استفاده از پلاستیک بازیافتی در محصولات خود را افزایش دهند؟

۱۰ پیشنهاد زیر را بخوانید:

جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان در پارک ملت رشت درباره آلودگی پلاستیک آموزش چهره‌به‌چهره دادند و ساک پارچه‌ای به مردم اهدا کردند؛ تیر ۱۳۹۶

یک. از خانه آغاز کنید. ببینید چه چیزهای پلاستیکی‌ای در خانه مصرف می‌کنید: بطری‌های ژل‌ شستشوی بدن، شامپو، مام خوشبو‌کننده. هدف در اینجا کاستن از میزان پلاستیک با جایگزین کردن صابون به جای ژل شستشو و بطری‌های بازیافتی به جای بطری‌های غیر بازیافتی است. مواد شوینده را در بطری‌های پلاستیکی بازیافتی خریداری کنید و برای پر کردن دوباره آنها راه‌حلی بیابید. هم اکنون بطری‌های شامپو و دستمال توالت‌هایی که در پلاستیک‌های بازیافتی بسته‌بندی می‌شوند، در دسترس قرار دارند.

دو. برای مثال، در ایالات متحده سالانه یک میلیارد مسواک پلاستیکی دور ریخته می‌شود. به جای استفاده از مسواک‌های پلاستیکی سعی کنید از مسواک‌هایی با چوب بمبو استفاده کنید؛ مسواک‌هایی که پس از مصرف و نیاز به تعویض آنها، تنها شش ماه برای تجزیه در خاک زمان لازم دارند.

سه. همیشه ساک‌های خرید پارچه‌ای و چندبار مصرف به همراه داشته باشید.

چهار. سعی کنید که به صورت عمده خرید کنید و محصولات خشک مثل برنج، پاستا و عدس را در ظرف‌های شیشه‌ای قرار دهید. از این طریق میزان پلاستیکی که برای بسته‌بندی لازم است کاهش می‌یابد.

پنج. اسباب‌بازی‌های پلاستیکی قدیمی کودکان خود را بازیافت کنید. در محله خود به دنبال کتابخانه اسباب‌بازی بگردید. از آنجا می‌توانید اسباب‌بازی‌هایی را که می‌خواهید قرض بگیرید یا آنهایی را که نمی‌خواهید اهدا کنید.

شش. همیشه لیوان قهوه یا فلاسک به همراه داشته باشید؛ در بریتانیا روزانه ۷ میلیون لیوان پلاستیکی قهوه دور ریخته می‌شود.

هفت. از کاربرد کارد و چنگال یک بار مصرف پلاستیکی امتناع کنید. همیشه با خود یک چنگال به همراه داشته باشید.

هشت. به جای رول‌های بسته‌بندی پلاستیکی از فویل قابل تجزیه (آلومینیومی) برای بسته‌بندی مواد غذایی استفاده کنید.

نه. برای اصلاح به جای تیغ‌های پلاستیکی از ماشین اصلاح استفاده کنید.

ده. به شرکت‌ها بنویسید که بسته‌بندی‌های آنها قابل بازیافت نیست، و از آنها بخواهید تا از موادی استفاده کنند که کمتر برای محیط زیست ویرانگر هستند. حتی می‌توان به راه‌اندازی یک کمپین از طریق شبکه‌های اجتماعی فکر کرد که هدف آن افزایش آگاهی همگانی است.

* منبع: گاردین

درباره تهدید پلاستیک بیشتر بخوانید و ببینید:

آنچه ما می‌توانیم بکنیم:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پرتو نوری علا

    در آمریکا هم کیسه های پلاستیکی برای حمل مواد خریداری جمع شده و از خریداران خواسته اند که کیسه های پارچه ای با خود داشته باشند. عملی بسیار مقبول. اما جالب توجه این است که اگر خریداری کیسه کم داشت یا اصلن کیسۀ پارچه ای نداشت، همان فروشگاه کیسه های پلاستیکی خود را که قبلن مجانی بود، بعد از جنبش علیه پلاستیک، به مشتریان می فروشد!!! آ ن هم از نوع پلاستیک غیربازیافت. یعنی مصرف پلاستیک چندان مهم هم نیست، فقط قبلن مجانی بود حالا باید بابتش پول بپردازید. می بینید چه معاملۀ پر سودی برای سرمایه داران، کارخانه داران و تولید کنندگان پلاستیک است. مسئله سرمایه داری نیست، بلکه عدم رعایت قانون ، شریک بودند مراجع بالا در سرمایه داری و بی نظمی در حکومت هاست.

  • محسن صفاری

    خانۀ محیط زیست از پای بست ویران است خواجه دربند نقش ایوان است. مقاله خود پاسخ بیهودگی راهنمایی و نصیحت مردم را می دهد. نظام اجتماعی سودمحور با تمام نیرو به افزایش آلودگی و تولید پلاستیک ادامه می دهد. به گفته مقاله در ده سال آینده 40 درصد بر تولید پلاستیک افزوده می شود آنگاه نویسنده از راه های «آسان» کاستن از مصرف پلاستیک می گوید!!