ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر کشور: مقابله با بحران در اولویت نبود

انتقادات از ستاد بحران در مدیریت سیل بالا گرفته است. عبدلرضا فضلی می‌گوید به سبب کاهش درآمدها بودجه ستاد بحران تأمین نشده بود.

همزمان با اعتراضات مردم سیل‌زده در استان‌های لرستان و خوزستان، انتقادات از مدیریت سیل سراسری در ستاد بحران هم بالا گرفته است. وزیر کشور با اتکا به ابعاد سیل که دو هفته است ۱۰ استان ایران و به ویژه استان لرستان را درگیر کرده، گفت مدیریت بحران سیل در مجموع رضایت‌بخش است. عبدلرضا رحمانی فضلی گفت به دلیل کاهش درآمدها، پیشگیری و مقابله با بحران در اولویت دولت نبود. به گفته وزیر کشور دستگاه‌ها و مراکز مختلف هفته آینده برآورد دقیق از میزان خسارات سیل را ارائه می‌کنند.

یکی از سیل‌زدگان پلدختر (عکس: توییتر)

با بالا گرفتن اعتراضات سیل‌زدگان در استان‌های لرستان و خوزستان و به ویژه در دو شهر معمولان و پلدختر فرمانده نیروی انتظامی صبح پنجشنبه ۱۵ فروردین از اعزام صدها تن از مأموران یگان‌‌های ویژه به مناطق سیل‌زده خبر داد. کشاورزان خوزستانی به سبب بی‌اعتمادی به دولت در برابر تخلیه روستاها مقاومت می‌کنند. ساکنان پلدختر و معمولان نیز از روند امدادرسانی و از نحوه مدیریت سیل ناراضی‌اند. وزیر کشور در گفت‌وگو با برنامه پارک شهر رادیو تهران با اشاره به ابعاد سیل سراسری که از دو هفته پیش تاکنون ۱۰ استان ایران را درگیر کرده، مدیریت بحران را رضایت‌بخش خواند. به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی در این مدت بیش از ۱۰۰ هزار نفر در اماکن موقت به سر می‌برند و ۹۶ روستا هم در خوزستان تخلیه شده است.

روستاهای اطراف رودخانه کشکان در استان لرستان از دسترس خارج شده‌اند. بسیاری از سیل‌زدگان به کوه‌ها پناه برده‌اند و تنها از طریق بالگردها می‌توان به آن‌ها غذا و آب رساند. خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه برخی از سیل‌زدگان ۷۲ ساعت به آب و غذا دسترسی نداشتند. وزیر کشور با تکذیب این خبرها گفت:

«اگر می‌گفتند پوشش‌دهی به صورت کامل نبوده و ناقص انجام شده است قابل تأمل بود. اما اینکه ۷۲ ساعت مردم آب و غذا نداشتند درست نیست. در حالت کلی در وضعیت بحران هستیم و به صورت طبیعی شرایط سخت است. با همکاری، مشارکت، صبر و تحمل باید پیش برویم.»

رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جلسه ستاد بحران در استان لرستان پیشنهاد داده بود که به جای بسته‌های ۲۴ ساعته، بسته‌های یک ماهه به مردم سیل‌زده داده شود. علی لاریجانی همچنین بی‌نظمی در توزیع چادر، غذا و آب در بین سیل‌زدگان استان لرستان را تأیید کرده بود. این بی‌نظمی‌ها سبب انتقاد از عملکرد ستاد بحران شده است. وزیر کشور در پاسخ به این انتقادات گفت ستاد بحران با کمبود بودجه مواجه است:

«یکی از موضوعاتی که باید برای مردم اطلاع‌رسانی شود. تصوری است که از ستاد بحران دارند. ستاد بحران یک نهاد مستقل نیست. ستاد بحران متشکل از ۳۰دستگاه است که در مواقع خاص و شرایط بحرانی خاص مانند (سیل، زلزله و ریزگرد) دور هم جمع می‌شوند. قانونگذار دو تا سه درصد از بودجه کشور را اختصاص به بحران داده است. به دلیل کاهش درآمدها و الویت‌ها این مسئله تأمین نشده بود.»

عده‌ای از سیل‌زدگان معترض می‌گوید ستاد بحران به وظیفه خود در پیشگیری از بحران‌ها به خوبی عمل نکرده است.

سه‌شنبه ۱۳ فروردین: انتقاد یکی از سیل‌زدگان پلدختر از عملکرد ستاد بحران

فرماندار پلدختر در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی از موازی‌کاری دستگاه‌ها و تداخل امور شکایت کرده بود. وزیر کشور اما این انتقادات را رد کرد:

«هماهنگی در ستاد به‌خوبی انجام می‌شود. بخشی از تداخل‌ها طبیعی است. تداخل‌ها تاکنون در حداقل بوده است. من به عنوان مسئول هیچ گلایه‌ای ندارم.»

وزیر کشور اعلام کرد که ایران تاکنون به طور رسمی از کشورهای دیگر تقاضای کمک نکرده است. نعمت الله دستیاری فرماندار پلدختر صبح پنجشنبه اعلام کرده بود که کمک‌های ارسالی با توجه به حجم و میزان خسارات وارده به این شهر ناکافی است. رئیس جمهوری اسلامی و وزارت خارجه ایران ادعا کرده‌اند که ایالات متحده آمریکا  حساب‌های جمعیت هلال احمر را مسدود کرده است.

کمیسیونر اروپا برای کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران پنج‌شنبه ۱۳ فروردین از تخصیص بودجه‌ای برای کمک به امدادرسانی به سیل‌زدگان در ایران خبر داد. کریستوس استایلیانیدز با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«پس از سیل شدید در ایران اتحادیه اروپا برای کمک به آسیب‌پذیرترین جوامع ۲ , ۱ میلیون یورو به کمک اولیه اضطراری تخصیص داده است. اتحادیه اروپا در این زمان دشوار با مردم ایران همبستگی کامل دارد.»

در پلدختر و معمولان، تأمین آب آشامیدنی مهم‌ترین چالش است. کمبود دارو، جلوگیری از طغیان بیماری‌های واگیردار و همچنین جبران خسارت‌ها از چالش‌های بعدی است. هنوز ۱۵۰۰ خانوار در این شهر با سیل درگیرند. محمود صادقی به روحانی هشدار داد که با کمک‌های صدقه‌ای اوضاع سامان پیدا نمی‌کند. به گفته این نماینده مجلس لرستان در آستانه یک فاجعه است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آذران

    در عوض ساخت حرم و هتل و بزرگراه و بیمارستان و نیروگاه در عراق و پرداخت هزینه دلاری به خانواده های عراقی و دادن گاز رایگان و اجازه برداشت نفت از منابع نفتی به دولت عراق، ساخت و ساز در جنوب لبنان و پرداخت هزینه های حزب اله ، پرداخت هزینه های نگهداری حکومت بعثی و ضد ایرانی سوریه و پرداخت اعتبارهای میلیارد دلار به بانک مرکزی سوریه برای حفظ ارزش پولش، هزینه در غزه و ... و پرداخت هزینه های نجومی نهادهای آخوندی و هزینه های دشمن تراشی و بحران سازی و هزینه های سرکوب مردم ایران در اولویت است.

  • farid

    مسولان و مدیران جهانی حکومت اسلامی کارشناسان زیست شناسی را خفه میکنند ویا بجرم جاسوسی محکوم به اعدام میکنند وجنگلها را ویلا سازی میکنند ودر مسیر رودخانه و سیلابها و دریاچه ها جاده وپادگان میسازند! مدیران با مدرک قلابی در جای نا مناسب سد میسازند تا جیب خود را پر و آقازاده های با ژن برتر را به کشورهای طاغوتی و مرگ بر مرگ بر بفرستند!