ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیلاب وارد خیابان‌های گوریه شوشتر شد

روستاهای حاشیه دز در محاصره آب قرار گرفتند. اهواز و سوسنگرد در خطرند. برای انحراف مسیر آب کانال شرکت کشت و صنعت نیشکر خمینی منفجر شد.

سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده که موج تازه‌ای از بارش‌های سیل‌آسا در راه است. شمال خوزستان بیش از پیش از در معرض سیلاب قرار گرفته‌ است. فرماندار شهر گوریه از ورود سیلاب به خیابان‌های این شهر خبر داده است. اهواز و سوسنگرد در معرض سیل قرار دارند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان دستور تخلیه سوسنگرد را تکذیب کرد. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی اطمینان داد که دولت خسارت کشاورزان را پرداخت می‌کند.

مناطق سیل زده سوسنگرد، رفیع، شعبیه، بستان و کوت عبدالله استان خوزستان (عکس ویدیو در شبکه های اجتماعی)

حسین پنبه‌دانه‌پور، فرماندار شوشتر جمعه ۱۶ فروردین اعلام کرد که سیلاب وارد خیابان‌های شهر گوریه از توابع شوشتر با ۲۵۰۰ نفر جمعیت شده است. چنانچه مسیر آب منحرف نشود، ممکن است سیل به اهواز برسد. به همین سبب کانال شرکت کشت و صنعت نیشکر خمینی منفجر شد با این هدف که آب از شهر گوریه به سمت مزارع نیشکر منحرف شود.

روستاهای غرب شعیبیه در حاشیه رودخانه دز در محاصره آب قرار گرفته‌اند. فرماندار شوشتر از تخلیه ۳۴  روستا در این منطقه خبر داد.

سازمان آب و برق خوزستان با صدور اخطاریه‌هایی هشدار داده بود که روستاهایی که در حوضه‌ رودخانه‌های دز، کرخه و کارون واقع شده‌اند، می‌بایست تخلیه شوند. سه شهر و ۵۱ روستا در حوضه کرخه، ۱۸ روستا در حوضه دز و ۱۸ روستا در حوضه کارون در معرض سیلاب قرار دارند. ساکنان این روستاها اما مقاومت می‌کنند. چهارشنبه ۱۴  فروردین گروهی از جوانان منطقه نیزارهای نیشکر امیرکبیر با پرتاب سنگ و چوب به خودروی فرمانده قرار‌گاه کربلا در جنوب غرب اعتراض خود را بیان کردند. سردار پاسدار احمد خادم‌الشهدا در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا سوءقصد به جانش را تکذیب کرد. علت مقاومت روستائیان، بدعهدی دولت روحانی در پرداخت خسارت به کشاورزان در سیل قبلی خوزستان است.

هشدار به ساکنان گوریه خوزستان برای تخلیه شهر و منازل

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه پنجشنبه ۱۵ فروردین در جلسه مدیریت بحران استان خوزستان که در اهواز تشکیل شد گفت:

«مردم اضطراب پرداخت خسارت‌ها را نداشته باشند و این وعده عملی می‌شود زیرا مقام معظم رهبری این دستور را دادند.»

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان دستور تخلیه سوسنگرد را تأیید نکرد. کیامرث حاجی‌زاده گفت:

«تاکنون هیچ کدام از شهرهای استان خوزستان تخلیه نشده‌اند و دستور تخلیه نیز صادر نشده است. البته برای برخی مناطق حاشیه رودخانه‌های کرخه و دز آمادگی اعلام کردیم و تمهیداتی برای اسکان مردم این مناطق در اردوگاه‌های اضطراری اندیشیده شده و این آمادگی را داریم تا خانه‌هایی که نزدیک این مناطق حاشیه‌ای و در معرض خطر هستند، در صورتی که آب وارد خانه‌ها شود، تخلیه شوند.»

عبدالرضا رحمانی‌فضلی جمعه ۱۶ فروردین برای بازدید از مناطق سیل‌زده خوزستان، به این استان سفر می‌کند. وزیر کشور پس از بازدید از مناطق سیل‌زده استان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان شرکت خواهد کرد.

مناطق سیل زده سوسنگرد، رفیع، شعبیه، بستان و کوت عبدالله استان خوزستان

محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران روز گذشته وارد سوسنگرد شد. برخی ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، بر اعتراض روستائیان به فرمانده سپاه دلالت دارد. در یک فیلم تبلیغی در رسانه‌های خبری نزدیک به سپاه جعفری در حال بیل زدن برای تقویت سیل‌بند سبهانیه سوسنگرد است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور که به خاطر عملکرد ستاد بحران در مدیریت سیل مورد انتقاد قرار گرفته است، جمعه ۱۶ فروردین اعلام کرد که با هماهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات، موکب‌های اربعین «به منظور امدادرسانی و رفع نیاز غذایی سیل‌زدگان» در مناطق سیل‌زده مستقر می‌شوند. همزمان قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس با انتشار پیامی بر ضرورت اعزام موکب‌های اربعین به پلدختر، سوسنگرد و بستان تأکید کرده است:

«وظیفه می‌دانیم سایر امکانات، ظرفیت‌ها و تجارب موجود از جمله در موکب‌های خدمت‌رسانی به زائران اربعین را ساماندهی و با گسیل و استقرار آن در مناطق در معرض سیل و تا هنگام عادی شدن وضعیت، به کمک مردم شهرهای پل‌دختر، سوسنگرد، بستان و دیگر نقاط بشتابیم.»

موکِب اصطلاحاً به ایستگاه‌های خدمات‌رسانی زائران یا گروه‌های همراه برای اسکان، پذیرایی و خوراک‌دهی زائران اماکن مقدس مذهبی گفته می‌شود. وزیر کشور از استانداران خواست مقدمات استقرار و تأمین مواد اولیه موکب‌ها را فراهم کنند. هفته گذشته مداحی گروهی از مداحان در مناطق سیل‌زده شمال ایران خبرساز شده بود. با بالا گرفتن اعتراضات مردمی در مناطق سیل‌زده لرستان و خوزستان، روز گذشته فرمانده نیروی انتظامی از اعزام صدها نفر از مأموران یگان ویژه به این مناطق خبر داده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کرماشانی

    در شهر کرماشان هم نیروهای یگان ویژه و پلیس ضدشورش به محله های سیلاب زه اعزام شده اند. چند روز است که پلیس ضدشورش و یگان ویژه در محلۀ یارسان نشین «کرناچی» و نیز شهرک «کهریز» در کرماشان مشغول گشت زنی هستند تا هر اعتراض احتمالی به بی کفایتی و بی لیاقتی مسئولان رژیم جمهوری اسلامی را به خاک و خون بکشند و جوانان این محلات را تحویل جنایتکاران سپاه و اطلاعات داده و روانۀ شکنجه گاه ها کنند.

  • شهروند درجه سه

    یا امام خمینی ! امامزاده ها آسیب نبینند !