ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد

دونالد ترامپ اعلام کرد که برقراری هرگونه رابطه اقتصادی با سپاه پاسداران و نهادهای وابسته به آن به معنای حمایت اقتصادی از یک گروه تروریستی است.

رئیس جمهوری آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. دونالد ترامپ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برقراری هرگونه رابطه اقتصادی با سپاه پاسداران و نهادهای وابسته به آن به معنای حمایت اقتصادی از یک گروه تروریستی است. شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به این اقدام کاخ سفید، اعلام کرد دولت آمریکا «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران
جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه ۸ آوریل/ ۱۹ فروردین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سپاه پاسداران مهم‌ترین نهادی است که جمهوری اسلامی برای هدایت و اعمال کارزارهای تروریستی خود در سطح جهان در اختیار دارد و به همین سبب در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار می‌گیرد.  رئیس جمهوری آمریکا در این بیانیه نوشت:

«امروز به طور رسمی برنامه دولتم برای تروریستی اعلام کردن نیروهای سپاه پاسداران ایران از جمله نیروهای قدس را ذیل بند ۲۱۹ قانون مهاجرت و تابعیت را اعلام می‌کنم. این گام بی‌مانند نشانگر آن است که ایران نه‌ تنها یکی از حامیان اصلی تروریسم است بلکه فعالیت‌هایی که سپاه پاسداران در آن دخیل است، تروریسم را ترویج و از تروریسم حمایت مالی می‌کند. سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران وسیله اصلی این کشور برای اعمال و حمایت از کمپین جهانی تروریسم است.»

رئیس جمهوری آمریکا هشدار داد که برقراری هرگونه رابطه اقتصادی و معامله با سپاه پاسداران به معنای حمایت اقتصادی از یک گروه تروریستی است.

بلافاصله پس از انتشار بیانیه کاخ سفید، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری در واشنگتن سخنانی گفت:

«استفاده از تروریسم به محور سیاست خارجی رژیم ایران بدل شده است. قرار دادن سپاه پاسداران از جمله نیروی قدس در این فهرست، کمک خواهد کرد تا رژیم از ابزارهای خود برای این سیاست ویرانگر محروم شود. فشار حداکثری تا زمانی که رژیم ایران از بلندپروازی‌های مرگبار خود دست نکشیده است ادامه خواهد یافت».

برایان هوک، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا نیز در کنفرانس پمپئو را همراهی می‌کرد. هوک پیش از انتشار بیانیه کاخ سفید این پرسش را در میان آورد که «آیا وقت‌ آن نرسیده که حاکمیت ایران سیاست شکست‌خورده خود را کنار بگذارد؟» هوک در فراز دیگری از این مقاله نوشت:

«آمریکا و ایران باید روابط دیپلماتیک داشته باشند. ما می‌توانیم سفارت جدید آمریکا در تهران را افتتاح کنیم و برای گردشگران، مسافران، بازرگانان و معلمان ویزا صادر کنیم. باید پروازهای مستقیم از تهران به نیویورک یا لس آنجلس برقرار شود. پیش از انقلاب، آمریکا دومین شریک تجاری ایران بود. این اتفاق باید مجدداً رخ دهد.»

این برای نخستین بار است که ایالات متحده آمریکا بخشی از نیروهای نظامی یک کشور خارجی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌‌دهد. این اقدام یک روز قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل و در روز «پاسدار» در تقویم ایرانی و یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام انجام شد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که با وعده خنثی کردن تهدید ایران کارزار انتخاباتی‌اش را پیش برده، از این اقدام دولت آمریکا حمایت کرد.

بر اساس تصمیم دولت ترامپ، سپاه پاسداران از ۶ آوریل سال جاری رسماً به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

واکنش ایران

شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به این اقدام کاخ سفید، اعلام کرد دولت آمریکا «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند. شورای عالی امنیت ملی در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«این فرماندهی [سنتکام] مسئولیت اجرای سیاست‌های تروریستی دولت امریکا علیه منطقه غرب آسیا را به عهده داشته که امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و جان افراد بی‌گناه ایرانی و غیرایرانی را برای تحمیل سیاست‌های خصمانه ایالات متحده به خطر انداخته است.»

وزارت خارجه ایران بلافاصله بعد از قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گرو‌ه‌های تروریستی اعلام کرده بود که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی پیشنهاد داده که بر اساس «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه»، شورای عالی امنیت ملی نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا را در فهرست گروه‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح دوشنبه در حاشیه یکصدوچهلمین بین‌المجالس جهانی (IPU) در مصاحبه با شبکه الجزیره گفته بود اگر آمریکا سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد «از نظر ایران مانند این است که ارتش آمریکا، وزارت دفاع این کشور و همچنین سازمان سیا جزو گروه‌های تروریستی محسوب شوند.

محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ایران یکشنبه ۱۸ فروردین هشدار داده بود که اگر دولت آمریکا سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد، امنیت ملی ایران را به مخاطره می‌اندازد و سپاه پاسداران نیز «مطابق سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران اقدامات مقابله به مثل را عملیاتی و در دستور کار قرار خواهد داد.»

۲۵۵ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز روز یکشنبه در بیانیه‌ای با اعلام «حمایت قاطع از سپاه پاسداران» مقام‌های آمریکایی را به «اقدام متقابل» به‌گونه‌ای که «از اقدام بی‌جا و احمقانه خود پشیمان شود»، تهدید کرده بودند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس صبح دوشنبه اعلام کرد که مجلس ۱۴ طرح جدید برای مقابله با اقدامات آمریکا را تدوین کرده است. به ‌گفته او «براساس این طرح‌ها، دولت، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلف ملزم به مقابله، خنثی‌‌سازی، شفاف‌سازی و بخشی هم افشاگری در مورد آمریکا می‌شوند» و «برای دولت الزام ایجاد می‌کنند».

فعالیت‌های برونمرزی سپاه پاسداران

سپاه پاسداران از سال‌های دهه ۱۹۸۰ تاکنون از حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند. وزارت خارجه آمریکا می‌گوید سپاه یکی از مهم‌ترین حامیان مالی حزب‌الله لبنان است.

۱۸ ژوئیه ۲۰۱۷/ ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ وزارت خارجه آمریکا در بیست و سومین سالگرد بمبگذاری ساختمان مرکزی همیاری یهودیان در آرژانتین اعلام کرد که این انفجار توسط سپاه پاسداران انجام شده‌ و همزمان خواستار تحقیقات پیرامون مرگ آلبرتو نیسمان قاضی این پرونده شد. در انفجار مرکز همیاری یهودیان در آرژانتین در سال ۱۹۹۴، ۸۵ نفر کشته شدند.

در سال ۲۰۰۷/ ۱۳۸۶ جرج دبیلیو بوش، رئیس جمهوری اسبق آمریکا سپاه پاسداران را متهم به قرار دادن بمب‌های جاده‌ای بر سر راه نیروهای نظامی آمریکا در عراق کرد.

وزارت دفاع آمریکا سپاه پاسداران را متهم به حمایت از طالبان کرده است. در گزارش پنتاگون در سال ۲۰۱۰ / ۱۳۸۹سپاه قدس متهم شده که سلاح‌ و مهمات ساخت ایران از جمله راکت‌های ۱۰۷ میلیمتری در اختیار طالبان قرار می‌دهد.

آمریکا و اتحادیه اروپا سپاه پاسداران را به همدستی با حکومت بشار اسد برای سرکوب اعتراضات سال ۲۰۱۱ / ۱۳۹۰ در سوریه متهم کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۲ / ۱۳۹۱ پلیس دهلی نو سپاه پاسداران را متهم به ترور یک دیپلمات اسرائیلی کرد.

مقامات دولت آمریکا در سال ۲۰۱۵ / ۱۳۹۴سپاه پاسداران را متهم به حمایت تسلیحاتی از انصارالله یمن و آموزش ستیزه‌جویان حوثی کردند.

در سال ۲۰۱۸ / ۱۳۹۷ اسرائیل اعلام کرد که شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت سپاه قدس بلندی‌های جولان را هدف حملات موشکی قرار دادند. اسرائیل در پاسخ در چندین نوبت مواضع و انبارهای مهمات سپاه قدسی و حزب‌الله لبنان را بمباران کرد.

بیشنر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهربون

    بعد از این سیل و اخبار مربوط به ویرانی و مرگ و صدمات اقتصادی؛ این خبر دل ما مردم را شاد کرد. تبریک به همه ایرانیان. امروز روز جشن است.

  • ali

    یکی از بسیار درست ترین کارهای قرن بیست و یکم بود که در تاریخ جاویدان میمونه

  • بردیا

    سالها بود که در کانالها و وبسایتهای مختلف تهدید می‌شد که اگر آمریکا چنین تصمیمی بگیرد، چنین می کنیم و چنان می کنیم. نهایت عکس العمل رژیم پوشیدن لباس سپاه بصورت نمادین بود. این بادکنک بسیار بزرگی که باد شده بود و بدان شاخ و بال داده شده بود، با نوک سوزنی تمام ابهت خود را از دست داد. آمریکا این روزها مرتباً در حال فرو کردن نوک سوزن است، تا با ایجاد پنچری های متعدد امکان ترمیم را از نظام بگیرد. بقول معروف سوراخ دعا را یافته است. خوشحالی مردم ایران این پیام را به حاکمیت جمهوری اسلامی ارسال خواهد کرد، که مردم ایران از تعفن جمهوری اسلامی به ستوه آمده اند. این سیستم کپک زده قرون وسطایی و بشدت جنایتکار و خائن به کشور باید هر چه زودتر برچیده شود.

  • hossein

    دمشون گرررررررم... بالاخره!

  • ahmad

    یه آن یاد بوش افتادم؛ اوضاع اقتصادیمون خوب نیست ولی قبول کنیم آمریکا هم حسابی داره زور میگه...

  • ali

    آقا مبارکه شیرینی بدین . هورا ...