ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصباحی مقدم: اقدام آمریکا علیه سپاه احتمال تصویب FAFT را کاهش داد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد تنها راهی که برای مجمع تشخیص مصلحت باقی مانده این است که لوایح پالرمو و CFT را تأیید نکند.

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، امکان تصویب لایحه پالرمو و CFT   را کاهش داد. مجمع تشخیص مصلحت نظام چهارشنبه ۲۱ فروردین برای اولین بار در سال ۹۸ تشکیل جلسه می‌دهد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام (عکس: آرشیو)

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه ۸ آوریل/ ۱۹ فروردین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سپاه پاسداران مهم‌ترین نهادی است که جمهوری اسلامی برای هدایت و اعمال کارزارهای تروریستی خود در سطح جهان در اختیار دارد و به همین سبب در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار می‌گیرد.  شورای عالی امنیت ملی نیز در واکنش به این اقدام اعلام کرد دولت آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند. غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت سه‌شنبه ۲۰ فروردین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:

«کمیسیون امنیت ملی طرحی را [در واکنش به اقدام آمریکا علیه سپاه] آماده کردند که تصویب می‌شود. این کار در حوزه مجمع تعریف نمی‌شود چرا که مجمع سیاست‌گذار است و قانون‌گذار نیست. قطعاً این اقدام آمریکا موضع اعضای مجمع در مورد FAFT را مستحکم و تقویت می‌کند و احتمال تصویب نکردن آن قوی‌تر شد.»

یکی از شرایطی که اتحادیه اروپا برای اجرایی کردن کانال مالی تجارت با ایران تعیین کرده پیوستن ایران به FAFT است. گروه ویژه اقدام  مالی چهار ماه به ایران فرصت داده. مجمع تشخیص مصلحت نظام شنبه ۱۱ اسفند بار برای بررسی الحاق ایران به لایحه پالرمو تشکیل شد اما باز هم بی‌نتیجه ماند. مصباحی مقدم در آن زمان اعلام کرد که بررسی لایحه پالرمو به پایان رسیده اما قرار شده که اعضاء رأی نهایی خود را اعلام نکنند. این نظر در آخرین جلسه مجمع در ۲۵ اسفند ۹۷ تأیید شد. نخستین جلسه مجمع تشخیص مصلخت نظام در سال ۹۸ چهارشنبه ۲۱ فروردین برگزار می‌شود. انتظار می‌رفت که در این جلسه مجمع نظر خود را هم درباره لایحه پالرمو و هم درباره لایحه CFT یک جا اعلام کند. اما سید محمد صدر، عضو مجمع به خبرگزاری تسنیم گفت الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو و CFT در دستور کار این جلسه قرار ندارد:

«به احتمال زیاد عضویت ایران در کنوانسیون‌های پالرمو و CFT در جلسه دو هفته‌ آینده مجمع تشخیص مطرح و بررسی‌هایی که از سال گذشته انجام شده بود ادامه پیدا می‌کند.»

دو روز قبل محمد رضا باهنر، یکی دیگر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته بود مجمع از قصد بررسی این لوایح را به تعویق می‌اندازد:

«این‌ها [ گروه ویژه اقدام مالی] چهار ماه [به ایران] فرصت داده بودند و در این چهار ماه به این دلیل که لایحه مبارزه با پولشویی تصویب شد و مجمع هم تایید کرد و ابلاغ شد خیلی از مشکلات [بانکی] حل شد و آن‌ها هم دوباره [عضویت ایران را] تمدید کردند. ما هم در حال بررسی هستیم، از طرف دیگر علاوه بر اینکه بررسی این‌‌ها [دو لایحه پالرمو و CFT] زمان می‌برد ما هم بدمان نمی‌آید که این مسأله مقداری طول بکشد تا ببینیم بالاخره اروپایی‌ها در رابطه با برجام چه می‌کنند.»

چهار لایحه مربوط به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) که ایران برای استانداردسازی و ساماندهی نظام بانکی و ارتباط بانک‌های ایران با بانک‌ها و مؤسسات مالی دنیا باید آن‌ها را بپذیرد، عبارتند از: «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»، «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، «الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم» (CFT)، و «الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی – پالرمو». در پی اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان بر سر تصویب این لوایح، مجمع تشخیص مصلحت دو لایحه «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» و «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» را که بیشتر ناظر به قوانین داخلی کشور هستند تأیید کرد اما دو لایحه دیگر، سی‌اف‌‌تی و پالرمو بلاتکلیف ماندند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.