ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صالحی: نصب سانتریفیوژهای IR6 آغاز می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با معرفی شش دستاورد هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز اعلام کرد که ایران به برجام پایبند می‌ماند.

علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس جمهوری اسلامی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سیزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای از آغاز نصب سانتریفیوژهای IR6  خبر داد و در همان حال بر پایبندی ایران بر توافق هسته‌ای تأکید کرد.

سه‌شنبه ۱۹ فروردین: مراسم رونمایی از دستاوردهای هسته‌ای ایران

علی اکبر صالحی در سخنانی که سه‌شنبه ۱۹ فروردین به مناسبت روز فن‌آوری هسته‌ای ایراد کرد شش دستاورد هسته‌ای ایران را معرفی کرد:

طراحی و ساخت سانتریفیوژ زونال پیوسته، ساخت چشمه فوتون‌های درهم تنیده کوانتومی،  ایتریوم ۹۰ برای درمان سرطان کبد در حوزه تولید رادیو داروها، تولید اکسیژن ۱۸ با ظرفیت صد کیلوگرم در سال برای تهیه رادیو ایزوتوپ FDG جهت استفاده در دستگاه پرتو تشخیصی پت اسکن، طراحی و ساخت طیف‌سنج پیشرفته FTIR به منظور اندازه‌گیری ترکیبات ایزوتوپی محصولات مرتبط با آب سنگین برای مثال ترکیبات دوتره و نیز کاربرد آن در شناسایی مواد آلی، مطالعات زیست‌محیطی از قبیل هیدرولوژی و صنایع دارویی. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در مراسمی از این فن‌آوری‌ها رونمایی می‌کند. این فن‌آوری‌ها در صنایع دارویی و برای درمان بیماری‌ها و در مطالعات زیست‌محیطی هم کاربرد دارند.

رهبر جمهوری اسلامی خرداد سال گذشته دستور داد که سازمان انرژی اتمی به سرعت راه‌اندازی ۱۹۰ هزار سانتریفوژ غنی‌سازی اورانیوم را از سر بگیرد. علی خامنه‌ای در آن زمان در آرامگاه آیت‌الله خمینی و به مناسبت سالگرد درگذشت بنیاگذار جمهوری اسلامی گفت:

«امروز برخی در کشور درصدد این هستند که یک شکل معیوب از برجام را به کشور تحمیل کنند، یک عده‌ای در داخل می‌گویند این نشود، جنگ می‌شود، نه آقا! این دروغ است، این تبلیغ به نفع دشمن است. ملت و دولت ایران تحمل نمی‌کند هم تحریم شود و هم “حبس هسته‌ای” باشد. سازمان انرژی هسته‌ای موظف است سریعاً آمادگی لازم برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو را فعلا در چارچوب برجام فراهم کند و برخی مقدمات دیگر را که رئیس‌جمهور دستور داده از فردا آغاز کند.»

خامنه‌ای دو بار تأکید کرد این فعالیت می‌بایست «فعلاً در چارچوب برجام» انجام شود. صالحی در ادامه سخنانش اعلام کرد که بر اساس فرمان خامنه‌ای سه‌شنبه ۱۹ فروردین در سایت نظنز زنجیره میانی ۲۰ تایی سانیرفیوژهای پیشرفته IR6 نصب می‌شود:

«ما تولید و بهسازی انواع ماشین‌های سانتریفیوژ را در چارچوب برجام و همزمان با پایبندی به تعهدات خود پیگیری می‌کنیم و امیدواریم که در پرتو تلاش خستگی‌ناپذیر کارشناسان و دست‌اندرکاران امر، شاهد شکوفایی و بالندگی روزافزون صنعت هسته‌ای در این حوزه باشیم.»

صالحی یادآوری کرد که این سانتریفیوژهای پیشرفته در مرکز مدرن مونتاژ سانتریفیوژ ایران که بنا به دستور خامنه‌ای برپا شده، تولید شده‌اند.

ایمنی هسته‌ای یکی از چالش‌هاست. بر اساس برجام قرار است با همکاری اتحادیه اروپا، چین و روسیه مرکز ایمنی هسته‌ای در ایران احداث شود. صالحی اعلام کرد که این مرکز در دست احداث است و پروژه‌ای مشابه‌ هم برای سایت نظنز در نظر گرفته شده با این هدف که ظرفیت پسمانداری در این سایت به یک میلیون سو افزایش بیابد.

به گفته علی اکبر صالحی احداث واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر، پروژه احداث مرکز یون‌درمانی در استان البرز، پروژه تحقیقات در رابطه با سیستم‌ها و زیرسیستم‌های گداخت هسته‌ای، پروژه تکمیل مرکز جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار در سایت فردو، پروژه‌های اکتشاف اورانیوم با روش ژئوفیزیک هوابرد و بالاخره پروژه بازطراحی راکتور آب سنگین خنداب اراک نیز در حال پیگیری است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یک بار دیگر تأکید کرد که ایران همچنان به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند است:

«ما همواره از رویکرد مستقلانه و بی‌طرفانه آژانس در قبال برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان استقبال می‌کنیم و خود را پایبند به تعامل با آژانس در چارچوب تعهدات و توافقنامه‌ها می‌دانیم.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۴ بار پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تأیید کرده است. یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس هفته گذشته در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا پایبندی ایران به برجام را تأئید کرد و گفت: «من فعالیت‌های متناقض با توافق هسته‌ای ایران مشاهده نمی‌کنم، اما باید بسیار دقیق در این مورد نظارت داشته باشیم».

آمانو در همان حال یادآوری کرد که خروج آمریکا از برجام، اجرای این توافق را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهرام

    فقط ببینید این مردک بی همه چیز چطور با قلمبه سلمبه حرف زدن سعی در تکمیل ملت بی سواد و نادان داره. این دستگاه پیشرفته ی FTIR که ایشون با آب و تاب از اختراعش تعریف می کنه یک طیف سنج ساده است که از تمام شرکت های فروشنده ی لوازم آزمایشگاهی قابل تهیه است و مدل چینی آن به وفور و با قیمتی بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار قابل خریداری است. شرم و لعنت بر شما دزدان بی همه چیز که اینطور مردم رو احمق فرض کرده و در حال چاپیدن مملکت هستید

  • طغیان رودخانه ها در خراسان رضوی

    مدیر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: رودخانه های 14 شهرستان این استان بر اثر بارشهای شدید هفته های اخیر طغیان کرده و سیلابی است