ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه عفو بین‌الملل در اعتراض به آزار و حبس فعالان کارزار مبارزه با حجاب اجباری

عفو بین‌الملل در اعتراض به برخورد قهرآمیز حکومت ایران با معترضین به حجاب اجباری می‌گوید ایران باید افرادی را که به این خاطر زندانی شده‌اند آزاد و قانون حجاب اجباری را لغو کند.

سازمان عفو بین‌الملل پنج‌شنبه ۱۸ آوریل/۲۹ فروردین در بیانیه‌ای از حکومت ایران خواست تا به آزار و دستگیری مدافعان حقوق زنان که با روش‌های صلح‌آمیز سعی در مبارزه با قانون موهن و تبعیض‌آمیز حجاب اجباری دارند خاتمه دهد. این سازمان همچنین اعلام کرد مقامات قضایی ایران باید دست از صدور احکام زندان برای این فعالان بردارند و افرادی را که با این اتهام زندانی کرده‌اند فورا و بدون قید و ‌شرط آزاد کنند.

منیره عربشاهی- ویدا موحد- یاسمن آریانی

گزارش سازمان عفو بین‌الملل در مورد آزار و فشار بر فعالان کارزار مبارزه با حجاب اجباری به دستگیری یاسمن آریانی و مادرش، منیره عربشاهی اشاره کرده است که ۲۱ و ۲۲ فروردین بازداشت شدند. این گزارش همچنین صدور حکم یک‌سال زندان برای ویدا موحد را ذکر می‌کند که از اکتبر گذشته به دلیل اعتراض صلح‌آمیز به حجاب اجباری در بازداشت است. در گزارش عفو بین الملل آمده است، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی علاوه بر دستگیری و زندانی‌کردن مدافعان حقوق زنان، بسیاری از آن‌ها را با تماس‌های تلفنی تهدید کرده‌اند که در صورت ادامه فعالیت در کارزار مبارزه با حجاب اجباری دستگیر خواهند شد. برخی از این فعالان نیز برای پاسخ‌گویی به مقامات، فراخوانده شده‌اند و بیم آن دارند که به زودی دستگیر شوند.

ماگدالنا مغربی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل می‌گوید:

«به‌ نظر می‌رسد مقامات حکومت ایران در واکنش به افزایش مقاومت و نافرمانی زنان ایران و محبوبیت مبازره صلح‌آمیز با قوانین حجاب اجباری، حمله به آن‌ها را در پیش گرفته‌اند تا با استفاده از ایجاد رعب و ترس زنان را مجبور به سکوت و اطاعت کنند. مجازات زنان و دختران به‌خاطر نپوشیدن روسری شکلی افراطی از تبعیض جنسیتی و رفتاری سنگدلانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز است که عمیقا به کرامت زنان آسیب وارد می‌کند. به‌جای تحت تعقیب قرار دادن و زندانی کردن زنانی که در مقابل این بی‌عدالتی ظالمانه ایستادگی کرده‌اند، مقامات ایران باید فورا و بدون قید و شرط همه مدافعان حقوق زنان را که به‌خاطر فعالیت‌های صلح‌آمیزشان زندانی شده‌اند، آزاد کنند».

بازداشت معترضان

گزارش عفو بین‌الملل با اشاره به بازداشت یاسمن آریانی که ۲۱ فروردین توسط نیروهای امنیتی در خانه‌اش در تهران دستگیر و به محل نامعلومی منتقل شد و مادرش، منیره عربشاهی که روز بعد پس از مراجعه به بازداشتگاه وزرا در تهران دستگیر شد، می‌گوید هردوی آن‌ها با اتهامات «اخلال در نظم عمومی» و «اشاعه فساد» و  خطر صدور احکام زندان مواجه هستند. عفو بین‌الملل نسبت به بی‌خبری از وضعیت یاسمن آریانی و عدم پاسخگویی نیروهای امنیتی و شرایط غیر انسانی زندان شهرری برای منیره عربشاهی و دیگر زنان زندانی ابراز نگرانی کرده است. این نگرانی در مورد وضعیت سایر فعالان نیز وجود دارد. از جمله آن‌ها به ویدا موحد، اولین زن جنبش «دختران خیابان انقلاب» و صدور حکم زندان برای او اشاره شده است.

عفو بین‌الملل همچنین به آزار بستگان فعالان می‌پردازد. به نقل از مسیح علی‌نژاد،‌ فعال شناخته‌شده حقوق زنان که در آمریکا زندگی می‌کند، مادر ۷۰ ساله او نیز در هفته‌های اخیر به وزارت اطلاعات فراخوانده شده و از او در مورد رابطه‌اش با علی‌نژاد بازجویی به‌عمل آمده است . والدین او هر دو بیش از یک ساعت مورد بازجویی ماموران اطلاعات قرار گرفته‌اند.

ماه گذشته در یک حکم بی‌سابقه مقامات قضایی ایران در ناباوری همگان برای نسرین ستوده، وکیل و فعال سرشناس حقوق زنان در ایران احکامی مبنی بر ۳۳ سال و ۶ ماه زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق صادر کردند. این احکام برای پرونده‌های جداگانه صادر شده و  برخی از اتهامات او به دفاع از زنانی که در کارزار علیه حجاب اجباری شرکت داشته‌اند باز می‌گردد. در ژانویه ۲۰۱۹ نیز همسر او رضا خندان و فرهاد میثمی مدافع حقوق بشر هرکدام به ۶ سال زندان برای حمایتشان از کارزار «نه به حجاب اجباری» محکوم شدند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید ایران باید هرچه سریعتر این زندانیان را بدون هیچ پیش‌شرطی آزاد کند و از صدور حکم زندان برای معترضین به حجاب اجباری خودداری کند.

ماگدالنا مغربی در مورد فشار بر حکومت ایران می‌گوید «قانون حجاب اجباری در ایران نقض آشکار حقوق زنان ایران برای داشتن آزادی بیان، عقیده و مذهب است. مقامات ایران باید هرچه سریعتر این قانون تبعیض آمیز را لغو کنند و ممنوعیت حضور بدون حجاب در مکان‌های عمومی را که موجب تحقیر زنان است بردارند. جامعه بین‌المللی ازجمله اتحادیه اروپا که با ایران در مورد حقوق بشر گفت‌وگو می‌کند، نقشی کلیدی در بیان علنی حمایت از مدافعان حقوق زنان ایفا می‌کند و باید از همه کانال‌های ارتباطی برای فشار بر مقامات ایران و پایان دادن فوری به حجاب اجباری استفاده کند».

عفو بین‌الملل پیشتر نیز به آزار دختران توسط گشت ارشاد اعتراض کرده بود.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    عفو بین الملل تظاهر میکند که نسبت به نقض حقوق بشر در ایران نگران و ناراضی است. نمایش مضحک شان را در رابطه با ماجرای مائده هژبری به یاد داریم. اما از طرف دیگر اعتصاب غذا کنندگان کُرد را که در مقر مرکزی این سازمان در لندن تجمع کرده بودند به پلیس لندن تحویل داد و حتی حاضر به صدور یک بیانیه در حمایت از حقوق زندانیان سیاسی کرد نشد. هم اکنون نزدیک به 700 زندانی کرد در زندانهای رژیم ترکیه در اعتصاب غذا به سر میبرند.