ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمار پزشکی قانونی از ۱۳۹۷: افزایش حوادث کار،‌ خودداری از اعلام آمار خودکشی

رئیس سازمان پزشکی قانونی از اعلام آمار خودکشی در ایران به خاطر «اثرات» نامطلوب خودداری کرد. شجاعی همزمان از افزایش حوادث کاری و کاهش سقط جنین نسبت به سال گذشته خبر داد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی از اعلام آمار خودکشی در ایران به خاطر «اثرات» نامطلوب خودداری کرد و از افزایش نزاع‌های منجر به جرح، حوادث کاری و کاهش موارد سقط جنین خبر داد.

احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران

احمد شجاعی چهارشنبه چهارم اردیبهشت در نشستی خبری در شیراز درباره خودداری از اعلام آمار خودکشی گفت: «در اردیبهشت دو سال گذشته آمار خودکشی را اعلام کردیم و کارشناسان با بررسی به این نتیجه رسیدند که انعکاس این مهم اثرات خوبی نداشته است».

او ادعا کرد که آمار خودکشی در ایران از اروپا و شرق آسیا پایین‌تر است، اما نگفت که کارشناسان چه نهادی این بررسی را انجام داده‌اند و به چه دلیلی به این نتیجه رسیدند.

پیش از این کارشناسان نسبت به شیوع نومیدی و تأثیر آن بر افزایش خودکشی هشدار داده بودند.

افزایش شمار نزاع‌ها و حوادث کار

رئیس سازمان پزشکی قانونی همچنین از افزایش شش درصدی شمار مراجعه‌کنندگان به پزشکی قانونی بر اثر نزاع در ۱۳۹۷ نسبت به سال گذشته و رسیدن آن به ۵۹۳ هزار و ۹۶۷ مورد خبر داد و گفت: «از این تعداد ۴۰۵ هزار و ۳۵ مورد مرد و ۱۸۸ هزار و ۹۳۲ مورد زن بود.»

این آمار و آمارهای بعدی تنها مواردی را در بر می‌گیرند که به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند.

به گفته شجاعی، شمار حوادث محل کار نیز در ۹۷ نسبت به ۹۶ افزایش یافت. او شمار مراجعه‌کنندگان بر اثر این حوادث به پزشکی قانونی در سال اخیر را ۲۸ هزار و ۵۶۸ مورد اعلام کرد که شمار زنان در میان آنها بیشتر بود: یک‌هزار و ۳۷۸ تن زن و ۲۷ هزار و ۷۵۱ تن مرد.

ایران در زمینه‌ رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده است. در عین حال، آمار حوادث کار در ایران بالاست. طبق ارقام رسمی تا سال ۱۳۹۶، روزانه پنج تا هفت تن بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند. علی مظفری، مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود که ۹۸ درصد حوادث کاری منجر به فوت قابل‌پیشگیری هستند.

کاهش آمار سقط جنین

به گفته او، آمار رسمی سقط جنین نیز از ۹ هزار و ۳۰۴ مورد در ۱۳۹۶ به ۹ هزار و ۱۴۳ مورد در ۱۳۹۷ کاهش یافته است.

کاهش آمار رسمی سقط جنین در حالی اعلام می‌شود که سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ شمار متقاضیان سقط جنین به گفته پزشکی قانونی افزایش یافته بود.

ناظران اما تذکر می‌دهند که بسیاری از موارد سقط جنین در ایران به دلیل محدودیت‌های گسترده در خفا و به صورت غیرقانونی انجام می‌شود. بنا به آمار مربوط به سقط جنین تا ۱۳۹۲، سالانه بیش از ۲۵۰ هزار سقط جنین غیرقانونی در کشور انجام می‌شود که در مقایسه با میزان سقط جنین‌ قانونی، ۴۰ برابر بیشتر است.

حق سقط جنین در ایران ۱۳۸۴ در مجلس در موارد استثنائی ــ مشکل‌دار بودن جنین یا خطرناک‌بودن ادامه بارداری برای مادر ــ مجاز تلقی شد.

سقط جنین یکی از کم‌خطرترین، کم‌هزینه‌ترین و امن‌ترین جراحی‌های پزشکی است، اما به دلیل غیرقانونی بودن این عمل در برخی کشورها از جمله ایران و انجام آن در محیط‌های غیر بهداشتی و به دست افراد بی‌صلاحیت، سالانه حدود ۷۰ هزار مرگ و ۲۰ میلیون معلولیت در جهان بر جای می‌گذارد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.