ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هوک: درآمد نفتی ایران بیش از ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافته است

با لغو معافیت هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران، از درآمد نفتی جمهوری اسلامی بیشتر کاسته خواهد شد. عربستان می‌گوید چین، بزرگترین خریدار نفت ایران هنوز درخواست نفت بیشتر نکرده است.

برایان هوک اعلام کرد که از ماه مه سال گذشته که دونالد ترامپ تحریم‌ها علیه ایران را اعمال کرد از درآمد نفتی جمهوری اسلامی بیش از ۱۰ میلیارد دلار کاسته شده است. عربستان سعودی که قرار است کمبود نفت ایران را در بازار جهانی جبران کند، می‌گوید چین، بزرگترین خریدار نفت ایران هنوز درخواست نفت بیشتر نکرده است.

برایان هوک، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران

به‌گزارش رویترز، در پی اعلام لغو معافیت کشورها از تحریم‌های نفتی ایران، برایان هوک، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت / ۲۵ آوریل در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «پیش از تحریم‌ها… ایران ۵۰ میلیارد دلار از فروش نفت درآمد داشت. برآورد ما این است که از ماه مه سال ۲۰۱۸ تحریم‌ها بیش از ۱۰ میلیارد دلار از این درآمد کاسته است».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه سال گذشته اعلام کرد که از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود. در پی این اقدام تحریم‌ها علیه ایران در دو نوبت به‌اجرا در آمد. تحریم‌های نفتی از ماه نوامبر سال گذشته اعمال شد.

روز دوشنبه، دوم اردیبهشت / ۲۲ آوریل دولت آمریکا اعلام کرد که معافیت ایتالیا، تایوان، ترکیه، چین، ژاپن، کره‌جنوبی، هند و یونان از تحریم نفتی ایران را تمدید نمی‌کند. این معافیت‌ها دوم ماه مه به پایان می‌رسند.

چین بزرگترین خریدار نفت ایران است و پکن این تصمیم آمریکا را مورد انتقاد قرار داد. ترکیه نیز که از این معافیت محروم شده با تصمیم آمریکا مخالفت کرده است.

مقامات آمریکایی روز پنج‌شنبه گفتند مطمئن‌ هستند که چین قادر به یافتن منابع نفتی جایگزین ایران خواهد بود.

پیش از تحریم‌ها، ایران که در میان پنج تولیدکننده اصلی کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است تا چهار میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد. در حال حاضر صادرات نفت ایران به حدود یک میلیون بشکه کاهش یافته ‌است.

پس از اعلام لغو معافیت هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت عربستان سعودی و امارات متحده عربی قول داده‌اند که کمبود نفت ایران در بازار جهانی را جبران کنند.

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت / ۲۵ آوریل در حاشیه دیدار از پکن برای شرکت در یک کنفرانس اقتصادی، به رویترز گفت در پی لغو معافیت‌ها چین هنوز درخواست نفت بیشتری نکرده است.

الفالح گفت: «در روز اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) درخواست‌ها برای ماه‌های ژوئن و ژوئیه را بررسی خواهیم کرد و سپس واکنش نشان خواهیم داد».

به‌گفته وزیر نفت عربستان سعودی تولید نفت خام این کشور تقریباً نسبت به ماه گذشته تفاوتی نکرده و «شاید مقداری کم‌تر» و ۹,۸ میلیون بشکه در روز است.

روز گذشته، چهارشنبه ۴ اردیبهشت / ۲۴ آوریل مایک پمپئو و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در وزارت خارجه آمریکا با یکدیگر دیدار و از جمله درباره ایران گفت‌وگو کردند. از محتوای این گفت‌وگو جزئیاتی منتشر نشده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز گذشته، چهارشنبه ۴ اردیبهشت در جلسه هیئت دولت با اشاره به فشارهای اخیر آمریکا علیه جمهوری اسلامی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، دو کشور متحد آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و آن‌ها را متهم به «همکاری با دشمنان» کرد و گفت: «شما خوبی را با بدی پاسخ می‌دهید و این با منطق برادری و همسایگی سازگار نیست.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.