ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران سطح تعهدات خود در برجام را کاهش می‌دهد

این خبر یک روز قبل از برگزاری دو اجلاس ۱+۴ و اینستکس با نمایندگان ایران در بروکسل و در آستانه تحریم صنایع پتروشیمی ایران اعلام شد.

یک مقام نزدیک به برجام به خبرگزاری‌های داخلی اطلاع داد که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در سالگرد خروج آمریکا از برجام در یک گفت‌وگوی تلویزیونی برنامه‌های ایران برای انجام اقدامات متقابل را اعلام می‌کند. این برنامه‌ها که در چند مرحله تدوین شده، ناظر به بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام درباره «عدم پایبندی اساسی» طرف مقابل به سازمان ملل است که بر اساس آن‌ ایران می‌تواند از اجرای بخشی یا همه تعهدات خود در توافق هسته‌ای خودداری کند. این خبر یک روز قبل از برگزاری دو اجلاس ۱+۴ و اینستکس با نمایندگان ایران در بروکسل و در آستانه تحریم صنایع پتروشیمی ایران اعلام شد.

ایران در چند مرحله سطح تعهدات خود در برجام را کاهش می‌دهد (عکس: آرشیو)

جمعه هفته گذشته (۱۳ اردیبهشت/۳ مه) روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام رسمی دولت ترامپ که نامش افشا نشده بود گزارش داد که صنایع پتروشیمی ایران و مبادلات مالی این کشور در سنگاپور و مالزی و همچنین صدور کالا از ایران به افغانستان اهداف دور بعدی تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران‌اند. همزمان خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که آمریکا دو معافیت‌ دیگر مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تمدید نکرد. یکی از این معافیت‌ها به ایران اجازه می‌داد آب سنگین مازاد خود را به عمان منتقل کند. معافیت دوم مربوط به مبادله اورانیوم غنی شده در ازای کیک زرد بود که آن هم لغو شد. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که ایران بی‌توجه به لغو این معافیت‌ها به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

دوشنبه ۱۶ اردیبهشت/ ۶ مه یک منبع نزدیک به برجام به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره اقدامات متقابل ایران در واکنش به دور تازه تحریم‌ها گفت:

«کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران و آغاز بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای که انجام آن در چارچوب برجام متوقف شده بود، اولین گام ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و همچنین بدعهدی کشورهای اروپایی در اجرای تعهداتشان است.»

این فرد یادآور شده است که مقامات اتحادیه اروپا در جریان این تصمیم قرار گرفته‌اند.

مقام نزدیک به برجام به ایسنا گفته است که ایران قصد ندارد توافق هسته‌ای را ترک کند. بلکه اقدامات متقابل جمهوری اسلامی ناظر به بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام درباره «عدم پایبندی اساسی» طرف مقابل به سازمان ملل متحد است. بر اساس بند ۲۶ چنانچه طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، ایران حق دارد اجرای تعهداتش را به شکل کلی یا جزئی لغو کند. بر اساس بند ۳۶ ایران می‌تواند توقف کلی یا جزئی تعهدات طرف مقابل را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد. سازمان ملل آنگاه تصمیم می‌گیرد که آیا موضوع – در این مورد تحریم‌های آمریکا و عدم اجرای کامل تعهدات اتحادیه اروپا در قبال ایران – مصداق «عدم پایبندی اساسی» به شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، یک روز قبل از سخنرانی تلویزیونی روحانی درباره اقدامات متقابل ایران دو نشست در بروکسل برگزار می‌شود: کارشناسان وزارت خارجه ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه در بروکسل در چارچوب مذاکرات ایران با ۱+۴ با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند و همچنین نشست کارشناسی ایران، سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا درباره اینستکس با حضور پر فیشر (رئیس اینستکس) و علی‌اصغر نوری (مدیر عامل اینستکس در ایران) نیز برگزار خواهد شد. محور این مذاکرات: تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایالات متحده، عدم تمدید معافیت‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای و همکاری‌های اقتصادی مبتنی بر اینستکس است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گمان داشتم

    گمان داشتم آلمانیها برای سقوط نازیسم دیگر از حکومتهای فاشیستی حمایت نمی کنند! اما طی سالهای بعد ازجنگ دوم جهانی دائما آلمانیها هر جا توانستند به حکومتهای فاشیستی کمک کردند ، از فروش تجهیزات شیمیایی به عراق صدامی تا مراوده اقتصادی با جاعشی های ایران!