ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فشار بر وزیر آموزش و پرورش به‌خاطر پخش ترانه‌های غیرمجاز در مدارس

وزیر آموزش و پرورش دستور پی‌گیری ویدیوهای منتشرشده از رقص و هم‌خوانی کودکان دبستانی با یک آهنگ تازه از ساسان حیدری، خواننده موسیقی پاپ داد.

وزیر آموزش و پرورش جمهوری گفت سه «متخصص» را مأمور کرده تا «ریشه تولید کلیپ‌های اخیر» درباره مدارس را بررسی و مشخص کنند. اشاره او به ویدیوهایی است که از رقص کودکان در مدارس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. دانش‌آموزان با آهنگ‌های یکی از خوانندگان مشهور پاپ هم‌خوانی می‌کنند. محمد بطحایی از پلیس فتا خواست تا در «بررسی» این موضوع به وزارت آموزش و پرورش کمک کند. علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خواهان استیضاح وزیر آموزش و پرورش شده بود.

در یکی از ویدیوها کودکان در حال رقص هم‌خوانی ترانه‌ ریتمیکی از ساسان حیدری (با نام هنری ساسی مانکن) هستند

انتشار ویدیوهایی که کودکان دبستانی را در حال رقص یا خواندن ترانه‌های «غیر مجاز» نشان می‌دهند، باعث واکنش وزیر آموزش و پرورش شده. در یکی از این ویدیوها در مراسم صبحگاهی کودکان در حال هم‌خوانی ترانه‌ ریتمیکی از ساسان حیدری (با نام هنری ساسی مانکن) هستند. در ویدیوی دیگری یک دی‌جی نیز در سالن مدرسه آن‌ها را همراهی می‌کند.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از انتشار «کلیپ‌های رقاصی و آهنگ‌های مبتذل» در برخی مدارس کشور خواهان پاسخگویی وزیر آموزش و پرورش شد. مطهری به خبرگزاری فارس گفت:

«وزير آموزش و پرورش بايد پاسخگو باشد و مدیران اینگونه مدارس نيز برکنار شوند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر آموزش و پرورش از پیگیری این وزارتخانه برای بررسی این ویدیوها خبر داد که ممکن است در صورت شناسایی به برخورد با مسئولان این مدارس منجر شود. او این ویدیوها را بخشی از «جنگ مستمر و عظیم برای تغییر هویت نسل جدید» و برای «ناامیدی مردم متدین و انقلابی» و «بی‌اعتماد کردن مردم به آموزش و پرورش و معلمان» خواند و گفت:

«مهم‌ترین هدف دشمنان تغییر هویت فرزندان ماست. هویتی که با آموزه‌های ایرانی و اسلامی عجین شده است».

سخنان بطحایی تکرار اظهارات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ۱۲ اردیبهشت (روز معلم) است که با حمله دوباره به سند ۲۰۳۰ یونسکو گفته بود:

«جان کلام در سند ۲۰۳۰ که فصل مهمی از آن به آموزش‌وپرورش اختصاص دارد، این است که نظام آموزشی باید جوری تنظیم شود که فلسفه، سبک زندگی و مفهوم حیات بر اساس مبانی غربی به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود. غربی‌ها انتظار دارند معلمانِ متدین ما که علاقه‌مند به آینده کشور هستند، در کلاس درس خود برای آنها سرباز تربیت کنند، تا دانش‌آموز ما سرباز و رعیت همان وحشی‌های کروات‌زده‌ی ظاهرسازی شود که به راحتی آدم می‌کشند و به آدمکش‌ها کمک می‌کنند».

سند ۲۰۳۰ یونسکو بخشی از برنامه سازمان ملل متحد برای «توسعه پایدار» کشورهای عضو تا سال ۲۰۳۰ است که رهبر ایران آن را «توطئه و ابزار نفوذ دشمن» می‌داند.

در حالی‌که وزارت بهداشت ایران از رواج نگران کننده افسردگی خبر می‌دهد، مدارس به پخش ترانه‌های شاد برای حفظ نشاط کودکان روی می‌آورند. در شبکه‌های اجتماعی پیش از این نیز ویدیوهایی از رقص کودکان در مدارس یا هم‌خوانی آن‌ها با ترانه‌های پاپ منتشر شده بود اما این‌بار مشترک بودن یک ترانه جدید از ساسان حیدری در این ویدیوها به محل بحث در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده. برخی از کاربرانی که در توییتر به «تندروها» یا ارتش سایبری منتسب هستند خواستار استیضاح وزیر آموزش و پرورش به خاطر پخش آهنگ ساسان حیدری و همراهی یک دی‌جی زن با دانش‌آموزان پسر شده‌اند.

همزمان با سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی، معلمان در چندین شهر خود دست به تجمع اعتراضی زدند. خامنه‌ای اما اعتراضات معلمان را «سواستفاده برخی از مقامات سیاسی و بیگانگان از وضعیت معیشتی آن‌ها» خواند.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    اولاً که فاجعه ای اتفاق نیفتاده و فقط چند کودک با یک ترانۀ البته به لحاظ ارزش هنری سخیف، رقصیده اند. اما مسئله را باید در این نگاه حاکمان جستجو کرد که تصور میکنند میتوان موسیقی را بطور کلی از فرهنگ مردم حذف کرد. خامنه ای تا کنون ده ها بار علیه آموزش موسیقی در نظام آموزشی ایران موضعگیری کرده است. نتیجۀ ناآشنایی جوان با موسیقی در شکل ارزشمند آن این است که مشتری چنین اشکال مبتذلی از موسیقی بشود. این را باید نتیجۀ نادانی و تعصب مقامات حاکم دانست که هم با موسیقی و توده ای شدن آن مخالفند، و هم از اساس با شادی و نشاط مشکل دارند. میتوان تصور کرد که بخش مهمی از مخالفت مرتجعینی مانند وزیر اموزش پرورش با موسیقی به سبب شادی ایست که به زندگی این جوانان وارد آمده. خود آقایان در ماه های رمضان و محرم انواع سروصدا و مداحی های بی محتوا را در ذهن کودکان فرومیکنند و تمام تلاششان را برای ایجاد حزن و اندوه به کار میگیرند. واقعیت این است که هر دو شکل از تولید صوت (موسیقی بی ارزش ساسی مانکن ها، و مداحی های با ظاهر مذهبی) به یک اندازه بی ارزش و ضدفرهنگی است.