ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف در مسکو: تصمیم ایران قانونی و غیر قابل برگشت است

نشست خبری مشترک وزیران خارجه ایران و روسیه تحت تأثیر تصمیم شورای امنیت ملی ایران برای به تعلیق درآوردن تعهدات جمهوری اسلامی در برجام قرار داشت.

نشست خبری مشترک وزیران خارجه ایران و روسیه تحت تأثیر تصمیم شورای امنیت ملی ایران برای به تعلیق درآوردن تعهدات جمهوری اسلامی در برجام قرار داشت. وزیر خارجه ایران گفت تصمیم ایران قانونی و غیرقابل برگشت است.

چهارشنبه ۸ مه/ ۱۸ اردیبهشت: سرگئی لاوروف و محمد جواد ظریف، وزیران خارجه روسیه و ایران در نشست خبری مشترک در مسکو

به گزارش خبرگزاری ریانووستی محمد جواد ظریف چهارشنبه ۸ آوریل/۱۸ اردیبهشت در نشست خبری مشترک با لاوروف درباره گفت‌وگوهایش با وزیر خارجه روسیه پیرامون برجام گفت اقدامات ایران مغایرتی با توافق‌نامه هسته‌ای ندارد، بلکه تلاشی است در این جهت که برجام به حالت اولیه برگردد:

«آخرین اقدام ایالات متحده آمریکا در روز چهارم  مه ‌۲۰۱۹ در واقع اجرای برجام را غیرممکن کرده و تلاش کرده فعالیت‌های هسته‌ای که در چارچوب برجام انجام می‌شده را با تهدید، فشار و قلدری مانع از آن شود. این اقدام ایران یک فرصت ۶۰ روزه به اعضای باقیمانده برجام ارائه می‌کند که بتوانند با تأمین حقوق ایران در برجام، این توافق را به حالت اولیه برگردانند. »

جمعه هفته گذشته ( ۱۳ اردیبهشت/۳ مه) خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده بود که آمریکا دو معافیت‌ دیگر مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تمدید نکرد. یکی از این معافیت‌ها به ایران اجازه می‌داد آب سنگین مازاد خود را به عمان منتقل کند. معافیت دوم مربوط به مبادله اورانیوم غنی شده در ازای کیک زرد بود که آن هم لغو شد. سخنان ظریف ناظر به لغو این معافیت‌هاست.

ظریف در ادامه نشست خبری مشترکش با لاوروف گفت:

« اقدام ایران، خارج از برجام و به معنای خروج از برجام نیست. بلکه اقدام ما بر خلاف اقدام آمریکا که نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است، در چارچوب برجام است.»

وزیر خارجه ایران گفت هرچند نامه رئیس جمهوری اسلامی به سران کشورهای ۴+ ۱ از نظر حقوقی متحدالشکل است اما جمهوری اسلامی دیدگاه متفاوتی نسبت به این کشورها دارد. ظریف از روسیه و چین به خاطر حمایتشان از برجام سپاسگزاری کرد و در همان حال قدرت‌های اروپایی – بریتانیا، فرانسه و آلمان – را متهم کرد که پشت ایران را خالی کرده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای قدردانی کرد و گفت که کرملین نامه حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی به سران ۴+ ۱ را به دقت بررسی می‌کند.

شورای عالی امنیت ملی به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز فرصت داد که به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی عمل کنند. در این مدت ایران محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ذخایر آب سنگین را رعایت نمی‌کند. حسن روحانی در نامه‌ای این تصمیم را به اطلاع سران ۴+ ۱ و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رساند.

وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ایران تاکید کرد که تهران و مسکو به دنبال راه‌هایی برای دور زدن «محدودیت‌های غیرقانونی» آمریکا هستند.

سرگئی لاوروف همچنین گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، برجام را آسیب‌پذیر و شکننده کرده است.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طاهر

    بسيار حقارت بار است براي نظامي كه خود را مستقل ومدعي به مبارزه با زورمندان ميداند و پس از خارج شدن از توافقي كه عملاً بي اثر شده بود (بدليل مخالفت با مذاكره و اصلاح آن) به دامان يك كشوري پناه ميبرد كه تاريخ معاصر و نه چندان دور شهادت ميدهد همواره به چشم حقارت به مردم و دولت ايران نظر داشته وبدنبال تصرف خاك ومنابع اين سرزمين بوده، چه حركت سخيف و عذاب آوري است اين لحظات، من را بياد اوقات انتخابات سال 88 مياندازد زماني كه احمدي نژاد در خلال سركوب مردم به ديدار مدودف رفت و نشان ميداد كه دولت و نظام او از كجا دستور هدايت وحمايت ميشود.