ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر غیرمنتظره پمپئو به بروکسل – حمایت موگرینی از برجام

فرصتی فراهم آمده که اختلاف آمریکا با اروپا بر سر برجام به اتفاق نظر درباره ایران بدل شود. وزیر خارجه آمریکا به مسکو هم سفر می‌کند.

قرار بود وزیر خارجه آمریکا دوشنبه ۱۳ مه/۲۳ اردیبهشت به مسکو سفر کند. مایک پمپئو اما این سفر را لغو کرد و ترجیح داد به جای سفر به مسکو، برای گفت‌وگو درباره ایران با وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان به بروکسل برود. مذاکرات وزیر خارجه آمریکا با ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس جمهوری و وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه در شهر سوچی برگزار می‌شود.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه وزیر خارجه آمریکا دوشنبه ۱۳ مه/ ۲۳ اردیبهشت پایگاه هوایی اندروز در نزدیکی واشنگتن را به مقصد بروکسل ترک می‌کند. مایک پمپئو قصد دارد در این سفر با وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان مذاکراتی را درباره ایران انجام دهد. نفت و نظام بانکی ایران تحت تحریم قرار دارد و اتحادیه اروپا هم موفق نشد ساز و کار اینستکس برای مبادلات تجاری با ایران را راه بیندازد. شورای عالی امنیت ملی هفته گذشته برای اتحادیه اروپا ضرب‌الاجل ۶۰ روزه تعیین کرد. در این ۶۰ روز ایران محدودیت اورانیوم غنی‌شده به میزان ۳۰۰ کیلوگرم بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رعایت نمی‌کند. اتحادیه اروپا ضرب‌الاجل ایران را رد کرده و اعلام کرده که اگر این کشور به برجام پایبند نباشد، تحریم‌های اقتصادی بازمی‌گردند: فرصتی برای آمریکا که اختلاف‌ها بر سر برجام را به اتفاق نظر درباره ضرورت تحدید نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی و نظارت بر برنامه موشکی سپاه پاسداران بدل کند.

وزیران خارجه سه کشور اروپایی به همراه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چهارشنبه ۱۵ مه/ ۲۵ اردیبهشت پاسخ اروپا به تصمیم شورای عالی امنیت ملی ایران را بررسی خواهند کرد. پیشرفت در زمینه تجارت با ایران هم در دستور کار وزیران خارجه سه قدرت اروپایی قرار دارد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه ۱۳ مه/ ۲۳ اردیبهشت پیش از آغاز نشست شورای وزیران اتحادیه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران اعلام کرد که اتحادیه اروپا با تمام ابزارهایی که در اختیار دارد مصمم است از توافق برجام حمایت کند:

 «ما همچنان به صورت کامل از برجام حمایت می‌کنیم. من امروز با وزیران خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه دیدار خواهم کرد. ما بهترین راهکارها درباره اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران  را به بحث می‌‌گذاریم.»

موگرینی درباره سفر غیرمنتظره وزیر خارجه آمریکا برای شرکت در شورای وزیران اتحادیه اروپا گفت:

«شب گذشته به ما اعلام شد که او قصد دارد برنامه سفر خود را تغییر دهد و اینجا، در بروکسل، هم توقفی داشته باشد. ما تمام روز اینجا هستیم و برنامه شلوغی داریم. همواره از حضور او استقبال می‌کنیم، اما فعلا برنامه دقیقی وجود ندارد.»

الی گرانمایه، عضو شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در لوبلاگ می‌نویسد سیاست‌های اتحادیه اروپا در مقایسه با سال ۲۰۱۵ که برجام به تصویب رسید تغییر کرده است. در این فاصله سه قدرت اروپایی با بحران‌های داخلی درگیر شده‌اند و رابطه اتحادیه اروپا با آمریکا هم به مهم‌ترین چالش سیاست خارجی اروپا تبدیل شده است. رابطه با ایران نیز به همین سبب در سایه روابط استراتژیک اروپا با آمریکا در زمینه‌های تجاری و سیاست‌های امنیتی قرار گرفته است.

ادامه رایزنی‌ها در سوچی

به گزارش رویترز، وزیر خارجه آمریکا سپس بعد از یک روز توقف در بروکسل، برای دیدار و گفت‌وگو با پوتین و لاوروف به سوچی روسیه سفر می‌کند. نقش روسیه در بحران ونزوئلا و همچنین پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و دخالت روسیه در انتخابات آمریکا در دستور کار این گفت‌وگوها قرار دارد.

ایالات متحده آمریکا  ۲ فوریه سال جاری پیمان INF را  ترک کرد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز در واکنش به این اقدام در سخنانی در پارلمان، آمریکا را تهدید کرد که چنانچه موشک‌های بالستیک میان‌برد با کلاهک هسته‌ای در خاک اروپا مستقر کند، روسیه نه تنها این موشک‌ها، بلکه مراکز تصمیم‌گیری و هدایت این موشک‌ها را هم هدف قرار می‌دهد. قرار است پمپئو با پوتین و لاوروف درباره یک پیمان تازه که محدودیت‌هایی هم برای سلاح‌های هسته‌ای چین قائل شود گفت‌وگو کند.

پانویس:

این خبر با نشست مطبوعاتی موگرینی به روز شد و تیتر آن هم تغییر کرد

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.