ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه بریتانیا: اگر ایران به برجام پایبند بماند، ما هم متعهدیم

نشست خبری مشترک وزیران خارجه بریتانیا و آمریکا- هانت: «تهدید ایران به از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم» گامی ناخوشایند است- پمپئو: منتظر می‌مانیم که در عمل چه می‌شود.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا در نشست خبری مشترکش با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت «تهدید ایران به از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم» گامی  ناخوشایند است. هانت از ایران خواست به تعهداتش در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند بماند. پمپئو گفت آمریکا فعلاً منتظر می‌ماند که ایران در عمل چه می‌کند.

مایک پمپئو و جرمی هانت، وزیران خارجه آمریکا و بریتانیا

شورای عالی امنیت ملی با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام  اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.

شورای عالی امنیت ملی به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز فرصت داد که به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی عمل کنند. در این مدت ایران محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ذخایر آب سنگین را رعایت نمی‌کند. حسن روحانی، رئیس جمهوری آمریکا این تصمیم را در نامه‌ای متحدالشکل به اطلاع گروه ۴+۱ رساند. واکنش‌ها متفاوت است. چین و روسیه از ایران حمایت کرده‌اند. فرانسه، بریتانیا و آلمان یادآوری کرده‌اند که پایبندی ایران به برجام ضروری است. جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا در نشست خبری مشترک با مایک پمپئو، همتای آمریمایی خود که ۸ مه/ ۱۸ اردیبهشت در لندن برگزار شد، گفت:

«از ایران می‌خواهم از اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کند. بریتانیا آماده پایبندی به توافق هسته‌ای است. تا وقتی که ایران به این توافق پایبند است، ما هم پایبندیم. از ایران می‌خواهیم قبل از اینکه این توافق را نقض کنند به مدت طولانی در این باره فکر کنند. به نفع آنها نیست که این توافق را نقض کنند. چون لحظه‌ای که این اتفاق بیفتد و آنها هسته‌ای شوند، همسایگانشان هم هسته‌ای خواهند شد.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا صبح چهارشنبه از بغداد وارد لندن شد تا در مورد رابطه ویژه آمریکا در بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) گفت‌وگو کند. این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که ایران بخشی از تعهدات خود در اجرای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را به تعلیق درآورد و آمریکا نیز یک ناوگروه رزمی را به خلیج فارس اعزام کرده و چند بمب‌افکن بی‌ـ‌۵۲ به منطقه فرستاده است.

وزیر خارجه بریتانیا در ادامه سخنانش در نشست خبری با پمپئو گفت بریتانیا و آمریکا معتقدند که با تهدیدات ایران در منطقه خاورمیانه باید مقابله کرد. هانت یادآوری کرد:

«اما این هم آشکار است که ما بر سر نحوه مقابله با تهدیدات ایران بر یک نظر نیستیم.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم در این نشست خبری اعلام کرد که آمریکا منتظر اقدام بعدی ایران می‌ماند:

«من گزارش‌ها [درباره کاهش تعهدات ایران ذیل برجام] را دیده‌ام. متن [نامه روحانی] را ندیده‌ام. فکر می‌کنم که [بیانیه ایران] عامدانه مبهم بود. باید منتظر بمانیم ببینم اقدامات آنها در عمل چیست. ایرانی‌ها برای اینکه دنیا را وادار کنند که سریعاً کاری انجام دهند، بیانیه‌های زیادی درباره اقداماتی که تهدید به انجام دادن آن می‌کنند صادر می‌کنند. منتظر می‌مانیم ببینیم چه می‌کنند.»

جمعه هفته گذشته ( ۱۳ اردیبهشت/۳ مه) خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده بود که آمریکا دو معافیت‌ دیگر مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تمدید نکرد. یکی از این معافیت‌ها به ایران اجازه می‌داد آب سنگین مازاد خود را به عمان منتقل کند. معافیت دوم مربوط به مبادله اورانیوم غنی شده در ازای کیک زرد بود که آن هم لغو شد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نشست خبری مشترک چهارشنبه خود با سرگئی لاوروف در مسکو گفت که لغو معافیت‌های آمریکا عملاً اجرای برجام را ناممکن کرده بود. وزیر خارجه روسیه در این نشست خبری کشورهای اروپایی را متهم به انفعال در برابر برجام کرد:

«کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند توجهات را از منفعل بودن خود در زمینه انجام تعهداتشان در چارچوب برجام منحرف کنند. ما از آنها می‌خواهیم، همانطور که قبلا نیر خواسته‌ایم که بر انجام هر چیزی که در برجام آمده و به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسیده است تمرکز کنند.»

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم در یک نشست خبری در برلین از تعلیق تعهدات ایران در برجام اظهار نگرانی کرد. ماس گفت برلین تصمیات اخیر جمهوری اسلامی را به دقت بررسی می‌کند.

شورای امنیت ملی تهدید کرده که چنانچه منافع ایران از برجام برآورده نشود در مرحله بعدی جمهوری اسلامی رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. برای ایران صدور نفت با تکیه بر ساز و کار طراحی شده در اتحادیه اروپا موسوم به اینستکس اهمیت دارد.

تیم موریسون، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا و مدیرکل نهاد مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی و بیولوژیکی این کشور در نخستین واکنش آمریکا به توقف برخی اقدامات ایران ذیل برجام اعلام کرد که ایالات متحده به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بسیار نزدیک شده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که شامگاه گذشته در یک سفر اعلام‌نشده، برای دیدار و گفت‌وگو با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق وارد این کشور شده بود، درباره کاهش تعهدات ایران در برجام گفت:

«این مسأله باینری (صفر و یکی) است. شما یا متعهد [به توافق] هستید یا نیستید.  ما از توافق خارج شدیم. ایرانی‌ها باید درباره این که می‌خواهند چگونه ادامه دهند، انتخاب خودشان را داشته باشند.»

شامگاه گذشته یک مقام دفتر ریاست جمهوری فرانسه هشدار داده بود که اگر ایران بخش‌هایی از برجام را متوقف کند، اتحادیه اروپا تحریم‌ها را بازمی‌گرداند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.