ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک هیأت نظامی آمریکایی حادثه نفت‌کش‌های فجیره را بررسی می‌کند

ظاهراً مقامات آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که ایران یا شبه‌نظامیان تحت‌الحمایه ایران در این انفجارها نقش داشتند. دلیل مستندی اما تاکنون ارائه نداده‌اند.

به درخواست امارات یک هیأت نظامی آمریکایی مأمور بررسی حمله به چهار کشتی تجاری در آب‌های سرزمینی امارات شده است. نتیجه قطعی تحقیقات هنوز رسماً منتشر نشده. اما از خبرهایی که به خبرگزاری‌ها درز کرده مشخص است که ظاهراً مقامات آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که ایران یا شبه‌نظامیان تحت‌الحمایه ایران در این انفجارها نقش داشتند. در همه این گزارش‌ها در وهله اول بر این موضوع تأکید شده که نخستین بار شبکه المیادین حزب‌الله لبنان خبر انفجارها را بازتاب داد. وزارت خارجه ایران نسبت به دسیسه بدخواهان هشدار داده است.

چشم‌اندازی از بندر فجیره امارات در نزدیکی تنگه هرمز

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آگاه از آغاز تحقیقات یک هیأت نظامی آمریکایی به درخواست امارات درباره انفجار چهار کشتی تجاری از جمله دو نفت‌کش سعودی و یک نفت‌کش نروژی در شرق بندر فجیره این کشور خبر داده است. تحقیقات اولیه ظاهراً حاکی از آن است که ایران یا شبه‌نظامیان تحت‌الحمایه ایران این حمله را انجام داده‌اند. «مقام آگاه» طرف گفت‌وگو با آسوشیتدپرس نام خود را اعلام نکرده و معلوم نیست بر چه اساسی این نتیجه به دست آمده است. یک مقام آگاه دیگر که نام او هم البته پوشیده مانده به خبرگزاری رویترز گفته است:

«این همان کاری است که ایران انجام می‌دهد. شاهد اینطور کارها از ایران بوده‌ایم. مشخص ترین دلیل در بیانیه‌های ایران بود که خود را از این حادثه دور می‌کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران حوادث روز یکشنبه ۱۲ مه/ ۲۲ اردیبهشت برای چند کشتی در دریای عمان را نگران‌کننده و تأسف‌بار دانست و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه شد. سید عباس موسوی با اشاره به تأثیر منفی این حوادث بر سلامت کشتیرانی و امنیت عبور و مرور دریایی نسبت به هرگونه دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه هشدار داد و خواهان هوشیاری کشورهای منطقه نسبت به هرگونه ماجراجویی از سوی عوامل خارجی شد.

اداره دریاداری آمریکا نسبت به امنیت آب‌های خلیج فارس برای کشتیرانی هشدار داده است. فرهان حق، سخنگوی سازمان ملل شامگاه دوشنبه ۱۳ مه/ ۲۳ اردیبهشت از همه طرف‌های درگیری خواست که برای حفظ امنیت منطقه و امنیت کشتی‌رانی در آب‌های خلیج فارس خویشتنداری پیشه کنند. پیام شورای وزیران اتحادیه اروپا پس از برگزاری اجلاس بروکسل هم درخواست خویشتنداری از طرفین بود. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مهمان ناخوانده این نشست بود. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه ۱۳ مه/۲۳ اردیبهشت در یک نشست خبری گفت:

«مایک پمپئو امروز به صراحت از ما، نه فقط از من بلکه از سایر وزیران اتحادیه اروپا هم شنید که در شرایط حساس و مهمی قرار داریم و مسئولانه‌ترین رویکردی که باید اتخاذ کرد، خویشتنداری حداکثری و دوری‌گزینی از هر نوع تشدید تنش در زمینه نظامی است.»

در این میان معلوم نیست که آیا واقعاً نفت‌کش سعودی آسیب جدی دیده باشد. بنا بر ادعای خالد الفالح، وزیر نفت عربستان، نفتکش سعودی در مسیر حمل نفت عربستان از بندر راس تنوره بود و قصد داشت به آمریکا برود که مورد حمله قرار گرفت و «خسارت‌های جدی» به آن وارد شد. اسکای نیوز عربی - شبکه نزدیک به خاندان حاکم در ابوظبی - تصاویری از نفت‌کش المزروقه سعودی منتشر کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس که این تصاویر را بررسی کرده، می‌نویسد، «آسیب قابل رویتی» در نفت‌کش المزروقه مشاهده نکرده است. شرکت کشتیرانی «تام شیپ» نروژ اعلام کرده که بدنه نفت‌کش «آندریا ویکتوری» که با پرچم نروژ در آب‌های سرزمینی امارات در تردد بود مختصر آسیبی دیده اما نفت‌کش در خطر غرق شدن نیست. نفت‌کش «امجد» امارت هم همچنان در فجیره لنگر انداخته و بر اساس گزارش آسوشیتدپرس خطری آن را تهدید نمی‌کند. نفت‌کش چهارم «ای میشل» با پرچم امارات در شرجه پهلو گرفته است.

هیأت تحقیقات آمریکایی اعلام کرده که در اثر انفجارهای صبح یکشنبه ۱۲ مه/ ۲۲ اردیبهشت در هر کدام از این نفت‌کش‌ها حفره‌ای به طول یک و نیم تا سه سانتی‌متر ایجاد شده. مقامات امارات مانع از بازدید روزنامه‌نگاران از نفت‌کش‌ها شده‌اند.

وزارت انرژی ایالات متحده اعلام کرد که قیمت نفت در بازارهای جهانی تحت تأثیر این انفجارها قرار نگرفت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه ۱۳ مه/ ۲۳ اردیبهشت در یک نشست خبری در کاخ سفید به ایران هشدار داد که اگر به منافع آمریکا در منطقه لطمه بزند، صدمه خواهد دید. رئیس جمهوری آمریکا گفت:

«باید ببینیم درباره ایران چه پیش می‌آید. اگر آنها کاری انجام دهند، اشتباه بسیار بدی مرتکب شده‌اند. صدمه زیادی خواهند دید.»

بندر فجیره در ۱۴۰ کیلومتری تنگه هرمز واقع شده و بیش از ۳۰ درصد حمل و نقل نفت و گاز از این بندر انجام می‌شود. کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز معمولا برای سوخت‌گیری به این بندر مراجعه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.