ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمانده مرزبانی ایران کولبران را «متجاوز مرزی» نامید

یک کولبر دیگر در کردستان به ضرب گلوله مرزبان کشته شد، از آغاز اردیبهشت هشت کولبر و کاسبکار کرد با شلیک ماموران مرزی به قتل رسیدند.

ماموران مرزبانی ایران بامداد یکشنبه ۲۹ اردیبهشت گروهی از کولبران را منطقه مرزی «سوراو» در بانه هدف شلیک قرار دادند. شلیک ماموران یک کولبر را کشت. فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی کولبران را «متجاوزان مرزی که فریب خورده و یا جزو مافیای ضد امنیتی هستند» خواند.

کولبران راه معاش دیگری ندارند - عکس آرشیوی

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، در جریان تیراندازی ماموران مرزی ایران به گروهی از کولبران، یک کولبر به نام محمد‌رسول عزیزی کشته شد.

ماموران مرزی ایران هفته گذشته نیز گروهی دیگر از کولبران را در منطقه مرزی سردشت هدف گلوله قرار دادند. در جریان این اقدام حداقل یک کولبر زخمی شد و یک تن دیگر نیز جان باخت.

براساس اعلام شبکه حقوق بشر کردستان، از آغاز اردیبهشت تا به حال هشت کولبر و کاسبکار بر اثر شلیک مستقیم ماموران مرزبانی به قتل رسیدند. همچنین دو کولبر نیز به دلیل سقوط از بلندی و غرق شدن در رودخانه جان باختند.

در همین دوره زمانی پنج کولبر نیز به دلیل شلیک گلوله و یا تعقیب ماموران مرزی مجروح شدند.

سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی ایران، شلیک به کولبران را تائید و از این اقدام دفاع کرد. او کولبران را افراد «متجاوز مرزی» که برخی از آنها «فریب خورده‌اند» و« برخی نیز جزو مافیای قاچاق یا مافیای ضد امنیتی هستند»، خواند.

رضایی همانند دیگر مقام‌های دولتی و نظامی، کولبران را «مخل امنیت اقتصادی و امنیت جامعه» دانست و برخورد با آنان را به «مردم و مرزنشینان» نسبت داد. او گفت: « نه قانون، نه مردم و نه مرزنشینان به ما اجازه مدارا با چنین افرادی را نمی‌دهند».

فرمانده مرزبانی ایران در ادامه کولبران را تنها آن گروهی دانست که به گفته او «شناخته و ثبت شده‌اند و مسیر و زمان تردد آنها نیز کاملاً مشخص است».

این اظهارات خلاف وعده پیشین دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بیش از ۸۰ هزار کولبر در استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه است که برای تامین معیشت به کولبری از معابر مرزی روی آورده‌اند.

کولبران در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ پس از آنکه جمهوری اسلامی به دلیل اختلاف با حکومت اقلیم کردستان عراق بر سر همه‌پرسی استقلال، معابر کولبری را مسدود کرد، در اعتراض به این وضعیت چندین روز پیاپی در چند شهر تجمع و تحصن کردند.

به دنبال این اقدام اعتراضی، گروهی از نمایندگان مجلس و دولت وعده کرد که با اجرای طرح «ساماندهی کولبری»، شرایط را برای معیشت آنان مساعدتر و بیمه کولبران را پیگیری می‌کند.

این وعده اما پس از مدتی رنگ باخت و معاون سیاسی و امنیتی وزیر کشور جمهوری اسلامی، کولبری را واژه‌ای «ابداعی» دانست و گفت که دولت «کولبری را به رسمیت نمی‌شناسد».

حسین ذوالفقاری هم شلیک به کولبران را «دفاع از امنیت مرزها» و «جلوگیری از تهدید» خواند و گفت که ماموران مرزی به کسانی که «غیرقانونی» وارد مرزها شوند، شلیک می‌کنند.

شلیک ماموران مرزی سالانه جان ده‌ها کولبر را در مناطق مرزی میان ایران و اقلیم کردستان عراق می‌گیرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • داریوش

    امیدوارم کسانی کە مرتب تکرار می کنند "تمام مردم ایران مثل کردها زیر فشار هستند" بە این آمارها توجە کنند.

  • کریم

    شلیک به انسانهای بی‌دفاعی که برای ادامه زندگی چاره‌ای جز کولبری ندارند، عین جنایت و قتل نفس محسوب می‌شود، که مخالف نص صریح قوانین جمهوری اسلامی و قوانین حقوق بشری است. این جانوران و قاتلین سپاهی قطعاً روزی در دادگاه عدل مردمی باید پاسخگوی جنایتهای خود باشند. امیدوارم روزی فرا برسد که مردم ایران هم همانند سایر مردم جهان، برای یافتن لقمه نانی مجبور نشوند جان عزیز را سپر گلوله نامردان و جنایت پیشه‌گان کنند.