ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: اگر با احترام کامل پای میز مذاکره بنشیند ما اهل مذاکره‌ایم

حسن روحانی از مردم ایران خواست تا «در جنگ با آمریکا» در شرایط سخت ایستادگی کنند. او گفت اگر طرف مقابل «فرمان مذاکره» صادر کند ایران مذاکره نمی‌کند.

در حالی‌که رهبر جمهوری اسلامی هرگونه مذاکره‌ با آمریکا را رد می‌کند، رئیس جمهوری اسلامی بار دیگر مذاکره با آمریکا را رد نکرد و گفت اگر با «احترام کامل» برخورد کنند و «فرمان مذاکره» صادر نکنند ایران اهل مذاکره است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، شنبه شب ۱۱ خرداد در دیدار با ورزشکاران بار دیگر موضوع مذاکره با آمریکا را مطرح کرد و گفت: «ما اهل منطق و مذاکره‌ایم. اگر با احترام کامل و در چارچوب مقررات بین‌المللی به کنار میز مذاکره بنشیند و نه این‌که فرمان مذاکره صادر کند. در آن صورت ما تابع نخواهیم بود.»

این نخستین بار نیست که روحانی از مذاکره مشروط با آمریکا سخن می‌گوید. او ۸ خرداد در جلسه هیئت دولت گفته بود «هر زمان آن‌ها دست از ظلم نسبت به ملت ایران برداشته و تحریم‌های ظالمانه را کنار گذاشته و در برابر تعهدات خود پایبند بوده و به میز مذاکره‌ای که خودشان ترک کردند و برهم زدند، بازگشتند، راه به روی آن‌ها بسته نیست.»

تنش میان آمریکا و ایران از یک سال پیش و با خروج ایالات متحده از برجام افزایش یافت، اما این تنش در هفته‌های اخیر و با افزودن سپاه پاسداران به فهرست گروه‌های تروریستی، و ارسال جنگ‌افزارها و ناوهای جنگی به منطقه خلیج فارس از سوی آمریکا شتاب بیشتری گرفت.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا امیدوار است که با اعمال «فشار حداکثری» ایران را به پای میز مذاکره‌ای جدید بکشاند. ترامپ ۶ خرداد / ۲۷ مه در ژاپن گفت معتقد است که ایران می‌خواهد گفت‌وگو کند، و «اگر آن‌ها خواستار گفت‌وگو باشند، ما هم خواستار آن هستیم». او ضمن بیان این‌که آمریکا به‌دنبال تغییر رژیم ایران نیست، افزود: «ایران با همین رهبران موقعیت تبدیل شدن به کشوری بزرگ را دارد.»

هدفِ این اظهارات کاهش تنش موجود بین ایران و آمریکا ارزیابی شد.

روحانی در این‌باره بدون آن‌که نامی از ترامپ ببرد، گفت: «دشمنی که تا سال گذشته اعلام می‌کرد هدفم از بین بردن نظام جمهوری اسلامی ایران است، امروز به‌صراحت اعلام می‌کند کاری با نظام ندارد (...) اعلام می‌کند که قصد جنگ ندارد و چند ماه پیش خلیج فارس، جولانگاه ناوهای آنها بود اما امروز از ناوگان آن‌ها خبری نیست و تا ۳۰۰ و ۴۰۰ مایلی دورتر در آب‌های بین‌المللی لنگر انداخته‌اند.»

پس از سخنان ترامپ در ژاپن، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، جان بولتون، مشاور امنیتی کاخ سفید و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا بر ادامه فشارها بر ایران تأکید کردند و ضمن اعلام چند باره این‌که آمریکا قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، از نقش ایران در اقدامات خرابکارانه اخیر علیه کشتی‌ها تجاری در آب‌های امارات متحده عربی سخن گفتند.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود از مردم خواست تا در برابر «دشمنان» ایستادگی کنند. او ضمن اشاره به «سختی‌ها و مشکلات» گفت «اگر مقاومت ملت باشد، حتماً پیروز میدان و این صحنه خواهیم بود».

روحانی در حالی دو بار از مذاکرات مشروط با آمریکا سخن گفته که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۸ خردادماه جاری هرگونه مذاکره با «دشمنان» را رد کرد و گفت ایران درباره «مسائل ناموسی انقلاب» مذاکره نمی‌کند و «مطلقاً» با آمریکا وارد مذاکره نمی‌شود.

بیشتر مقام‌های ایرانی نیز تاکنون بارها تکرار کرده‌اند که مذاکره نمی‌کنند.

حسن روحانی ۸ خرداد از سخنان و برخوردهای «متناقض» رهبران آمریکا سخن گفته بود اما به نظر می‌رسد این برخوردهای دو گانه در طرف ایرانی نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.