ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتصاب غذای نازنین زاغری همزمان با پنج ساله شدن دخترش

ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری برای اعلام همبستگی با او در بیرون سفارت جمهوری اسلامی در لندن دست به اعتصاب غذا می‌زند.

نازنین زاغری رتکلیف، زندانی سیاسی دو تابعیتی محبوس در زندان اوین، از روز شنبه ۲۵ خرداد/ ۱۵ ژوئن، همزمان با پنجمین سالگرد تولد فرزند خود دست به اعتصاب غذا زده است. ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری با اعلام این خبر گفته است که برای اعلام همبستگی با همسرش، او هم در بیرون سفارت جمهوری اسلامی در لندن اعتصاب غذا می‌کند.

نازنین زاغری و همسر او ریچارد رتکلیف

به گفته ریچارد رتکلیف، نازنین زاغری با طرح درخواست آزادی در حالی که پنجمین سالگرد تولد «گابریلا» را جشن گرفته، دست به اعتصاب غذا زده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از رتکلیف نوشته نازنین زاغری در اعتراض به حکم حبس ناعادلانه خود، این اعتصاب غذای جدید را آغاز کرده است.

او پیشتر و در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ نیز همراه نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که او هم در زندان اوین به سر می‌برد، برای اعتراض به وضعیت سلامت خود و عدم رسیدگی پزشکی به مدت چند روز دست به اعتصاب غذا زده بود.

به گفته خانواده زاغری، به نازنین اجازه رسیدگی پزشکی برای بررسی یک توده‌ در سینه‌اش داده نشده بود و به همین دلیل او دست به اعتصاب غذا زده بود.

این اعتصاب غذا با صدور اجازه دسترسی به پزشک به پایان رسید.

درباره دور جدید اعتصاب غذای نازنین زاغری اما خبرگزاری رویترز از قول ریچارد رتکلیف نوشته است:

«امروز تماسی تلفنی با نازنین در زندان داشتم. او به من گفت به قوه قضاییه اطلاع داده که یک اعتصاب غذای جدید را آغاز کرده است. او در جریان این اعتصاب غذا، آب خواهد خورد و عملش، اعتراضی به ادامه حبس غیرمنصفانه و ناعادلانه است.»

رتکلیف در ادامه گفته است:

«امروز او [نازنین زاغری] عصبی، اما آرام به نظر می‌رسید. او گفت که خواسته‌اش آزادی بی‌قید و شرط است و مدت‌هاست که واجد شرایط آزادی است.»

نازنین زاغری بیش از نیمی از حکم پنج سال حبس خود را تحمل کرده و مشمول قانون آزادی مشروط می‌شود. درخواست آزادی مشروط او به دادستانی تهران ارائه شده اما ترتیب اثری به آن داده نمی‌شود.

روز شنبه ۱۵ ژوئن اما جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا هم در توئیتر خود خواستار آزادی نازنین زاغری شده است.

رویترز نوشته است تنش در روابط  تهران و لندن با زندانی ماندن نازنین زاغری تشدید می‌شود.

اواسط اسفند ماه ۹۷ نیز دولت بریتانیا اعلام کرده بود به نازنین زاغری رتکلیف حمایت دیپلماتیک اعطا می‌کند. با این اقدام نادر، پرونده نازنین زاغری از حالت کنسولی به مسئله‌ای میان دو کشور تبدیل شد.

همزمان جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا روند دادرسی در پرونده نازنین زاغری را ناکافی دانسته و مقامات قضایی جمهوری اسلامی را متهم کرده بود که از دسترسی او به خدمات درمانی جلوگیری می‌کنند.

هانت گفته بود:

«تصمیم من [برای اعطای حمایت دیپلماتیک به نارنین زاغری] گام دیپلماتیک مهمی است و حاوی این پیام برای تهران است که رفتارش کاملاً اشتباه است.»

هانت اما در عین حال یادآوری کرده بود که این اقدام ممکن است بلافاصله به نتیجه نرسد.

نازنین زاغری-رتکلیف هنگام تعطیلات خود در آوریل سال ۲۰۱۶ پس از سفر به ایران و در هنگام خروج از کشور همراه دختر خردسالش در فرودگاه «خمینی» تهران بازداشت و روانه زندانی در کرمان شد و سپس از آنجا به زندان اوین منتقل شد. مقامات جمهوری اسلامی او را متهم به «تلاش برای توطئه و براندازی نظام» کرده‌اند. این ادعا اما همواره از سوی این زندانی سیاسی و خانواده‌اش رد و بر بی‌گناهی او تاکید شده است. آنها تاکید کرده اند که حضور نازنین زاغری در ایران تنها برای دیدار با خانواده‌اش بوده است.

نازنین زاغری برای بنیاد تامسون رویترز کار می‌کرده که بخش و بازوی فعالیت‌های خیریه این سازمان است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.