ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمانده هوافضای سپاه:‌ می‌توانستیم هواپیمای جاسوسی سرنشین‌دار آمریکا را سرنگون کنیم

جمهوری اسلامی قطعات پهپاد سرنگون‌شده آمریکایی را به نمایش گذاشت. مدل این پهپاد تریتون MQ-4C اعلام شد. سپاه می‌گوید پهپاد هنگام اصابت موشک در آسمان ایران بود.

جمهوری اسلامی قطعات پهپاد سرنگون‌شده آمریکایی را به نمایش گذاشته است. همزمان فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گویند که پهپاد آمریکایی را پس از بارها اخطار سرنگون کرده‌اند. امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأیید حمله موشکی ناکام هفته گذشته به یک پهپاد آمریکایی در نزدیکی نفت‌کش‌های سانحه‌دیده در دریای عمان گفت که جمهوری اسلامی از سرنگون‌کردن یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی با ۳۵ سرنشین صرف نظر کرده است.

نمایش قطعات پهپاد سرنگون‌شده آمریکایی، جمعه ۳۱ خرداد / ۲۱ ژوئن ــ عکس:‌ تسنیم

به گزارش خبرگزاری «فارس»، نزدیک به سپاه پاسداران، حاجی‌زاده جمعه ۳۱ خرداد / ۲۱ ژوئن در نشستی خبری درباره سرنگونی پهپاد آمریکایی گفت:

«آمریکایی ها به اخطارهای ما توجه نکردند ضمن اینکه در همان لحظه ای که این هواپیما رهگیری شد، هواپیمای جاسوسی دیگری با نام P-۸ نیز در نزدیکی آن در حال پرواز بود که حدود ٣٥ نفر سرنشین دارد؛ می توانستیم آن را سرنگون کنیم اما این کار را نکردیم.»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرد که پدافند هوایی ارتش به پهپاد آمریکایی چهار بار اخطار داده است اما «به دلیل بی‌اعتنایی آنها، پهپاد در ساعت ۴ و ۵ دقیقه  سرنگون شد».

او ادعای ارتش آمریکا مبنی بر حمله ناموفق ایران به یک پهپاد دیگر در نزدیکی کشتی‌های سانحه‌دیده در دریای عمان در هفته گذشته را نیز تأیید کرد:

«در هفته قبل هم خود آمریکایی ها اعلام کردند که ایران به سمت ما شلیک کرده است و میخواست ما را سرنگون کند، در واقع آن تیر اخطار بود و آنها باز بی توجهی کردند؛ اگر قرار بود هواپیمایشان را آن روز که MQ-۹ بود سرنگون کنیم، همان موقع می‌زدیم.»

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» شنبه ١۵ ژوئن/ ٢۵ خرداد گزارش داد که به ادعای مقامات آمریکایی، ایران پیش از حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان به پهپاد ایالات متحده حمله موشکی کرده است. سپاه تا امروز این خبر را تأیید نکرده بود.

به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران، قادر رحیم‌زاده ــ جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ــ نیز جمعه در اظهارنظر مشابهی از سابقه پرواز پهپادهای آمریکایی پیش از این بر فراز آسمان ایران خبر داد:

«هواپیماهای آمریکایی به علت نقض مقررات بین‌المللی و عبور از خطوط تعیین شده مرزی و ورود به آب‌های سرزمینی ما، بارها اخطار گرفته‌اند که همه این اخطارها و مسیرهای پروازی آنها ثبت و ضبط شده است. عدم تمکین آمریکایی‌ها به قوانین بین‌المللی باعث شد بعد از بارها اخطار، هواپیمای آن‌ها مورد اصابت قرار گیرد و سرنگون شود.»

حادثه از چه قرار بود؟

روابط عمومی کل سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد/ ۲۰ ژوئن یک فروند پهپاد گلوبال هاوک ارتش آمریکا در حریم هوایی ایران هدف آتش پدافند نیروی هوافضا قرار گرفت و سرنگون شد،‌ هرچند فرمانده نیروی هوافضای سپاه جمعه گفت که شلیک موشک سپاه پس از اخطارهای پدافند هوایی ارتش صورت گرفته است.

فرماندهی مرکزی آمریکا – سنتکام رسماً سرنگونی پهپاد ارتش آمریکا را تأیید کرد اما اعلام کرد بر خلاف ادعای سپاه، پهپاد ساقط شده در حریم هوایی بین‌اللملی پرواز می‌کرد و مدل آن نیز MQ-4C تریتون بود و نه یک گلوبال هاوک مدل RQ-4A. سپاه ظاهراً‌ جمعه مدل پهپاد را تصحیح کرده است.

این حادثه به تنش ایران و آمریکا دامن زد تا آن حد که به گزارش نیویورک تایمز فرمان حمله به ایران هم صادر شد اما رئیس جمهوری آمریکا آن را به تعلیق درآورد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی سفیر سوئیس را در اعتراض به اقدامات واشنگتن احضار کرد و به سازمان ملل متحد شکایت برد.

اکنون جدل اصلی به این پرسش بدل شده که آیا پهپاد آمریکایی در آسمان ایران هدف قرار گرفت یا بر فراز آب‌های بین‌المللی.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه جمعه به تلویزیون دولتی گفت که «برخی قطعات لاشه پهپاد آمریکایی در آب‌های سواحل کوه مبارک پخش شده بود و برخی قطعات سنگین نیز غرق شده است».

شب گذشته نیز محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در پیام‌هایی توئیتری تصویر نقشه‌ای را منتشر کرد که به گفته او،‌ موقعیت پهپاد آمریکایی در داخل آسمان ایران در لحظه اصابت موشک به آن را اثبات می‌کرد.

قطعات این پهپاد سرنگون‌شده، به گزارش تسنیم، جمعه به نمایش درآمده است.

هرچند سپاه پاسداران اعلام کرده بود که یک پهپاد گلوبال هاوک را سرنگون کرده، در این نمایشگاه آن را به مدل اصلی یعنی تریتون MQ-4C تغییر داد. این مدل بر اساس مدل گلوبال هاوک و با ابعاد یکسانی ساخته شده اما با قیمت اندکی ارزان‌تر، قابلیت‌های مانوری بیشتری در آسمان ابری دارد.

      در همین زمینه:

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • شاهد علوی

        سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه: همراه با پهپاد آمریکایی یک هواپیمای P8 (پوسایدون) آمریکایی نیز بود که 35 نفر سرنشین داشت. این هواپیما نیز به مرزهای هوایی ما تعرض کرده بود و ما می‌توانستیم آن را مورد هدف قرار بدهیم، اما این کار را نکردیم. هواپیمای P8 (پوسایدون) برخلاف آن‌چه سردار سپاه گفته است تنها برای 2 خلبان، 5 خدمه عملیاتی، یک مهندس پرواز و یک خلبان احتیاط طراحی شده است و اصلا امکان حمل بیش از این 9 نفر را ندارد. سردار ظاهرا فکر کرده است دروغ تا بزرگ‌تر باشد باورپذیرتر است.