ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حادثه معدن زغال‌سنگ سوادکوه: «فرستادن کارگران به درون تونل ۱۰۰ درصد اشتباه بود»

کارگران معدن زغال‌سنگ البرز مرکزی در سوادکوه قراردادی بودند. آنها در حالی وارد معدن شده بودند که تونل شماره ۷ آن در جریان سیل اخیر صدمه خورده بود.

روز پنجشنبه ۳۰ خرداد برای سومین بار طی یک هفته، خبر قربانی شدن کارگران یکی از معادن زغال سنگ در اثر حادثه کار منتشر شد. حادثه این بار در تونل شماره ۷ معدن زغال سنگ واحد البرز مرکزی واقع در منطقه سوادکوه رخ داد. تعداد قربانیان نشت گاز در معدن دو تن اعلام شد، بدون جزئیات و بدون ذکری از تعداد مصدومان و علت حادثه.

کارگران در معدن زغال‌سنگ ـ تصویر آرشیوی

مسئولان جمعه ۲۱ ژوئن / ۳۱ خرداد جزئیات بیشتری از این حادثه را اعلام کردند. تعداد قربانیان چهار تن بود: دو کشته و دو زخمی.

هویت قربانیان نیز اعلام شده است. «ابراهیم غضنفری» ۴۲ ساله و «رشید‌الله طاهری» ۵۰ ساله جان باختند. دو مصدوم حادثه «فرشاد معافی» و «سیدمهدی حسینی» نام دارند که در بیمارستان به سر می‌برند.

کارگران قراردادی بودند و برای پیمانکاری به نام «آقای جلیلی» کار می‌کردند. تونل شماره ۷ معدن در جریان سیل اخیر صدمه خورده بود، واگن‌های آن از بین رفته بودند و تونل بسته بود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سوادکوه می‌گوید فرستادن کارگران به درون معدن ۱۰۰ درصد اشتباه بود و «آقای جلیلی» می‌گوید قرار نبوده کارگران در معدن کار کنند: «کارگری رفته بود از عمق ۵۰ متری حدود ۶۰ متر لوله را بیرون بیاورد».

اما جسم بی‌حال چهار کارگر که در حال کُما بودند، در عمق ۳۱۵ متری تونل پیدا شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایلنا، سعدی عبداللهی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سوادکوه در توضیح حادثه گفته است که صبح پنجشنبه در عمق ۳۱۵ متری تونل نشت گاز روی داد و از آن جا که تهویه و اکسیژن در تونل وجود ندارد، کارگران به کُما رفتند.

او پیمانکار ــ و کمی هم کارگران ــ را مسئول حادثه اعلام کرد و گفت که قرار نبود از این معدن استفاده شود:

«این تونل عملا تونل تعطیلی بود.. کارگران بدون امکانات وارد تونل شدند که ۱۰۰ در صد اشتباه بود و کارفرما دستور ورود تا ۵۰ متری را اعلام کرد و کارگران در فاصله ۳۱۵ متری پیدا شدند.»

سه حادثه معدن در یک هفته

نشت گاز در معدن سوادکوه سومین حادثه کار در معادن در روزهای اخیر است.

روز ۲۶ خرداد یک کارگر در معدن زغال‌سنگ رزم جا غربی از معادن چهارگانه معدن زغال‌سنگ طزره در شرکت البرز شرقی، بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست داد.

کارگری که ظهر روز یک‌شنبه ۲۶خرداد در معدن زغال‌سنگ رزم جا غربی از معادن چهارگانه معدن زغال‌سنگ طزره در شرکت البرز شرقی، بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست داد، «مجتبی گیلان» نام داشت و حدودا ۲۹ ساله بود. او بعد از وقوع حادثه به بیمارستان ولایت دامغان منتقل شد اما به دلیل شدت گاز گرفتگی جان خود را از دست داد.

صبح پنج‌شنبه ۲۳ خرداد نیز دو کارگر در این منطقه به علت ریزش تونل جان باختند و یک کارگر دیگر هم مصدوم شد.

روابط عمومی شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی با صدور اطلاعیه‌ای ریزش تونل معدن و مرگ دو کارگر و مصدومیت کارگر سوم را تایید کرد.

بر اساس اطلاعیه صادر شده، ریزش معدن در دهانه اکلون رخ داد و سه کارگر به نام‌های «محمود مومن»، «علی‌اکبر عجم اکرامی» و «حسن‌علی لالایی» زیر آوار ماندند. محمود مومن و علی‌اکبر عجم اکرامی در بیمارستان جان باختند.

معادن فرسوده، عدم نظارت- معدن یورت و قربانیانش

چنانچه از سخنان عبدالهی رئیس اداره صنعت سوادکوه برمی‌آید، تونل شماره ۷ معدن زغال سنگ واحد البرز مرکزی واقع در منطقه سواد کوه تعطیل بوده اما کارفرما کارگران را برای کار به عمق تونل فرستاده است: «این تونل عملا تونل تعطیلی بود که فاقد استفاده بود و کارفرما گفته بود که من کارگر را فرستادم که حدود ۶۰ متر لوله را بیرون بیاورد.»

زمانی که خبری از حادثه معدن منتشر می‌‌شود، در موارد بسیاری به نقل از یک مسئول یا کارشناس گفته می‌شود که قبلا درباره ایمنی معدن به کارفرما تذکر داده شده بود. اما در غیاب هر گونه نظارت، کارگران بدون برخورداری از حداقل امکانات و وسایل ایمنی به کار در معادن فرسوده‌ای وادار می‌شوند که به قتل‌گاه‌شان بدل شده‌اند.

حادثه معدن یوت که ۴۳ کشته و ۸۳ مصدوم برجای گذاشت، هنوز در یادهاست.

روز ۱۳ اردیبهشت سال ۹۶ در معدن یورت واقع در استان گلستان در اثر تراکم گازها انفجاری در عمق ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ متری زمین رخ داد که به مرگ ۴۳ کارگر انجامید. ۸۳ کارگر زخمی شدند و معدن برای چند ماهی تعطیل اما برغم هشدارها مجددا بازگشایی و کار در آن از سر گرفته شد.

معدن یورت واقع در ۱۲ کیلومتری آزادشهر در استان گلستان که در اواسط سال‌های دهه ۱۳۸۰ به بخش خصوصی واگذار شده بود تا اردیبهشت ۹۶ با حدود ۴۰۰ کارگر به استخراج زغال سنگ از سه تونل مجزا به شکل سنتی ادامه می‌داد.

در گزارش تحقیق کمیسیون صنایع و معادن مجلس نشان داده شد که گزارش‌ها و اسنادی مبنی بر وجود مشکل تهویه هوا و بالابودن درصد گازهای نامطلوب در تونل‌های معدن مربوط به سال ۱۳۹۳، ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ وجود داشته اما به آن‌ها توجهی نشده بود.

کارگران معدن یورت از سال ۸۵ بارها در اعتراض به ناایمنی معدن، کمی دستمزد و تعویق مطالبات اعتصاب کردند. بارها به اداره کار، فرمانداری و دفتر نماینده خامنه‌ای و امام جمعه آزادشهر مراجعه کردند اما پاسخی نگرفتند، بلکه سرکوب شدند و برخی از آنان احکام زندان گرفتند.

مسئولان وزارت کار نه پیش از انفجار به هشدارها و اعتراضات کارگران توجه کرده بودند و نه پس از انفجار اقدام جدی در ایمن‌سازی معدن انجام داده‌اند.

معدن زغال سنگ آزادشهر که قرار بود بعد از حادثه انفجار ۶ ماه تعطیل شود تنها ۲۰ روز پس از انفجار بدون آن که اقدام جدی جهت بهبود وضعیت ایمنی و بهبود وضعیت معیشت کارگران انجام شده باشد بازگشایی شد.

محمود کمالی یکی از کارگران که برای نجات همکارانش وارد تونل و خود دچار خفگی شده بود پس از بازگشایی معدن به خبرنگاران گفت:

«معدن بعد از حادثه تغییری نکرد، حالا هم مثل روز اولش است، این روزها ما می‌رویم و کار می‌کنیم و خودمان را به خدا می‌سپاریم. معدن فقط ۲۰ روز اول تعطیل بود، بعد با همان نیروهای قبلی به سرکار برگشتیم.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    واقعا" بی شرمی وبیشرفی و بی وجدانی درقبال منافع صاحبان معدن که همان سپاه پاسداران و آقازاده ها باشند.حدومرزی ندارد...حداقل و حداقل دستگاه آلاتی که کارگران حفاری درمعادن داشته باشند دستگاه های ارزیابی وآنالیز هوای داخل تونال هاست ...علاوه برنداشتن لوله های اکسیژن رسانی به کارگران درتونل ها و نداشتن دستگاه های آنالیزهوا یک جنایت واقعی است کارگران که نان اورخانوداده شان هستند که ازفقر وناداری به این شغل رو آورده اند برای منافع آقازاده ها بدورن تونل ها بدون هیچ حافظی به کارکردن گمارد-- حالا آقازاده ها و مقامات معدن صلب مسئولیت کرده که مبدا خسارتی را باید بپردازند...بله ذغال سنگ آقازاده ها و سپاه پاسداران به چین و پاکستان وهندوستان صادر میشود وقربانی هم کارگران ایرانی هستند