ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اولین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی: وقتی متهم مقتول را «مهدورالدم» می‌داند

در یادداشتی که از منزل مقتول کشف شده و دست‌خط محمدعلی نجفی‌ست، متهم میترا استاد را «مهدورالدم» می‌داند. اتهامی که می‌توان با آن جان دیگری را گرفت و مجازات نشد.

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد به دست محمد‌علی نجفی، شهردار سابق تهران و مهره سیاسی نزدیک به اصلاح‌طلبان، روز شنبه ۲۲ تیر در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد. ریاست این جلسه را قاضی محمدرضا محمدی کشکولی بر عهده داشت و محمدعلی نجفی، همراه وکیل خود محمود علیزاده طباطبائی، برای ارائه دفاعیات خود حضور یافت.

محمدعل نجفی در اولین جلسه دادگاه

پیش از اعلام رسمی شدن جلسه، قاضی محمدی کشکولی گفت به موجب قانون ۴۰۰ آیین دادرسی کیفری، محاکمات در دادگاه‌های کیفری به صورت ضبط صوتی است و در صورت تشخیص دادگاه، ضبط و انتشار بدون اجازه دادگاه ممنوع خواهد بود:

«شاید به دلیل دخالت‌های ناموجه رسانه‌ها در جریان این پرونده، تشویش اذهان عمومی پیش آمده است که در نتیجه تصمیم گرفته شد این دادگاه به صورت علنی برگزار شود.»

قاضی رسیدگی به پرونده محمدعلی نجفی به رسانه‌ها «تذکر قانونی» داد و گفت:

«رسانه‌ها نباید بدون حضور مقام قضایی، نقش بازپرس و مقام قضایی را بازی کنند اما متاسفانه برخی از دستگاه‌های اجرایی سعی کردند در امور قضایی دخالت کنند.»

او همچنین گفت رسانه‌ها باید موازین قانونی را رعایت کنند.

در ادامه جلسه قاضی شهریاری، نماینده دادستان، موارد اتهامی محمد علی نجفی را اینگونه برشمرد:

۱- مباشرت در قتل عمدی مرحوم میترا استاد ۳۶ ساله همسر خود با سلاح گرم

۲- حمل و نگهداری سلاح و مهمات جنگی غیرمجاز

۳- ایراد صدمه بدنی منتهی به غیرفوت.

نماینده دادستان در ادامه گفت با کشف دست‌نوشته‌ای که از منزل محمدعلی نجفی کشف شد، ما به این استنباط رسیدیم که ممکن است آقای نجفی قاتل باشد و به همین دلیل تحقیقات خود را برای دستگیری ایشان آغاز کردیم:

«در این دست نوشته از سوی متهم چنین آمده: همسر دوم من بارها تهدید کرده بود با مردان اجنبی که شما به آنها حساس هستید همبستر خواهم شد و تا این کار را انجام ندهم دست بردار نخواهم بود و شروع کرد به تماس گرفتن با مردانی که در گذشته با آنها سر و سری داشته است. از نظر من مهدورالدم بودن وی ثابت شده بود و بارها مرا تهدید می‌کرد تا این روابط زشت را انجام ندهم دست بردار نخواهم بود و دیگر خسته شده بودم و بارها مرا مورد تهدید و توهین‌های زشت قرار می‌داد.»

سرپرست دادسرای جنایی تهران با اشاره به اظهارات فرهاد آقازاده، راننده شخصی محمدعلی نجفی هم گفت راننده شخصی محمد علی نجفی از همان ابتدا وی را با شلوارک خونی و پایی زخمی دیده است.

فرهاد آقازاده نیز در تحقیقاتی که توسط دادسرای جنایی تهران به عمل آمده گفته است:

«ساعت ۹:۲۶ همان روز (روز وقوع قتل) دکتر نجفی تماس گرفت و گفت به آدرس بروم که من ابتدا به پارکینگ ساختمان مذکور رفتم و پس از سه بار تماس با آقای نجفی، جوابی نگرفتم. سپس به مقابل واحد رفتم، زنگ زدم که دکتر در را باز کرد و با دادن دو کیف به من، گفت کیف‌ها را نزد دخترش زهرا ببرم و از من خواست پایین ساختمان بایستم تا با من تماس بگیرد. ساعت ۱۰:۱۴ آقای نجفی تماس گرفت و گفت کیف قهوه‌ای را بیاور. کیف را به او دادم و مجددا به من بازگرداند که من کیف‌ها را نزد دختر آقای نجفی بردم. گویا نامه‌ای داخل آنها بود. سپس همراه با دختر آقای نجفی به منزل آنها بازگشتیم که پسر میترا (استاد) به هویت مهیار، ۱۶ ساله، از پشت سر همراه ما وارد خانه شد. در اتاق‌ها را باز کردیم که در نهایت با جسد میترا مواجه شدیم. مهیار گفت بابا مادرم را کشته. ما ساعت ۱۲:۲۸ با ۱۱۰ تماس گرفتیم.»

بر اساس اظهارات زهرا نجفی، دختر متهم این پرونده که در دادگاه حاضر بود، اولین کسی که با جسد روبه‌رو شده، فرهاد آقازاده بوده است.

زهرا نجفی در دادگاه گفت راننده شخصی پدرم در تاریخ هفتم خرداد به منزل ما آمد و دو کیف دستی به من داد که در یکی از آنها نامه پدرم بود. به گفته زهرا نجفی، پدرش در نامه‌ای که در کیف دستی برای او فرستاده بود از مردم ایران و فامیل و خانواده خود عذرخواهی کرده بود.

به گفته نماینده دادستانی اما انگیزه قتل میترا استاد، اختلافات خانوادگی بوده است. او در ادامه گفت:

«در زمان وقوع جرم، شاهدان عینی حضور نداشته‌اند و فقط راننده متهم می‌گوید زمانی پس از جنایت مشاهده کرده که پای چپ نجفی خون‌آلود بوده و از او علت را پرسیده و نجفی گفته با همسرم درگیر شدم.»

محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران و از چهره‌های مدیریتی جریان اصلاحات، صبح روز هفتم خرداد ۹۷، میترا استاد، همسر دوم خود را با شلیک گلوله به قتل رساند و در بعدازظهر همان روز، خود را به پلیس آگاهی معرفی کرد.

در فیلمی که از دقایق اولیه معرفی محمدعلی نجفی به پلیس توسط صداو سیما منتشر شد، نجفی در حال چای نوشیدن در کنار رئیس کلانتری دیده می‌شود.

به گفته حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، نجفی در همان ساعات اولیه با تاکید بر وجود اختلافات خانوادگی بین خود و همسرش به قتل میترا استاد اعتراف کرد.

پریسا صالحی، خبرنگار انصاف نیوز، در همان روز قتل میترا استاد در توییتی نوشته بود:

«مقتول قرار بود امروز به دفتر انصاف نیوز بیاید و درباره مواردی که خود مقتول از آنها اطلاع داشت با ما مصاحبه کند.»

میترا استاد که کاندیدای سابق شورای شهر اسلام‌شهر نیز بود، پیش از مرگ در مصاحبه‌ای گفته بود:

«متاسفانه به من تهمت زدند که من زن صیغه‌ای دکتر نجفی هستم در حالی که من عقد‌نامه دارم و حتی اگر صیغه هم بود هیچ مشکلی نداشت.»

در جلسه دادگاه اما معصومه رشیدیان، خبرنگار سیاسی انصاف نیوز از تماس میترا استاد (برای بار دوم در دی ماه سال گذشته) خبر داد و گفت که او با صدای گرفته‌ای حرف می‌زده که «مشخص بوده درگیری داشته است».

پس از اظهارات این خبرنگار، قاضی کشکولی، رئیس دادگاه، تنفس اعلام کرد و گفت برای تطبیق اظهارات مطلعان با اظهارات متهم ضرورتی وجود دارد که اظهارات «اولیای دم» نیز باید گرفته شود.

او گفت اولیای دم در این جلسه حضور ندارند اما باید در جلسه بعد حضور داشته باشند تا مطالبشان را بگویند و سپس وارد رسیدگی شویم.

کشکولی با بیان اینکه این پرونده به دادگاه کیفری یک و بالاترین مرجع رسیدگی به این گونه جرایم ارجاع شده نیز گفت:

«الزامات قانون آیین دادرسی کیفری باید رعایت شود و وکلای آقای نجفی هر زمان که وقت ملاقات یا مطالعه پرونده را داشتند، برای آنها این امکان را فراهم کردیم.»

با پایان اولین جلسه دادگاه در حدود ساعت ۱۲، رئیس دادگاه از برگزار شدن جلسه بعدی رسیدگی در ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه ۲۶ تیر خبر داد.

به دنبال قتل میترا استاد که محمدعلی نجفی متهم به انجام آن است و در یکی از واکنش‌ها به این قتل، علی مطهری، نماینده مجلس گفته بود:

«از اخبار رسیده و خصوصا سخنان خود آقای نجفی معلوم شد که افرادی در کشور پرستوهایی دارند که گاهی بر گرد سیاسیونی که منتقد یا مخالف به شمار می‌روند به پرواز در می‌آورند و آن‌گاه فیلم و عکس تهیه می‌کنند برای بستن دهان او و حذف وی از صحنه سیاست، غافل از این که اگر این روش‌ها در دنیا مرسوم و رایج است و مجاز شمرده می‌شود، برای یک مسلمان مجاز نیست بلکه حرام است.»

اما محمدرضا محمدی کشکولی که ریاست دادگاه امروز را برعهده داشت، قضاوت پرونده‌های جنجال برانگیز دیگری را نیز در کارنامه خود دارد. از جمله صدور حکم اعدام محمد ثلاث، درویش گنابادی که در جریان حادثه گلستان هفتم در تهران بازداشت شد. در جریان پرونده این درویش گنابادی که به قتل متهم شده بود، محمد ثلاث بارها اعلام کرد که کسی را نکشته است و حکم اعدام او غیرقانونی است، اما علی‌رغم اعتراض‌ها، حکم اعدام او روز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ اجرا شد.

از دیگر احکام صادر شده توسط قاضی محمدی کشکولی می‌توان به صدور حکم قصاص متهمان ربودن نوزاد هشت ماهه‌ای به نام بنیتا اشاره کرد که طی این حکم، یکی از متهمان پرونده در خردادماه ۹۷ اعدام شد.

محمدی کشکولی همچنین قضاوت پرونده مربوط به رسیدگی به اتهامات سعید مرتضوی در خصوص تخلفات مالی سازمان تامین اجتماعی را بر عهده داشت.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسعود

    برای جمهوری اسلامی متاسفم کم کم داره گندای خیلی افتضاحی درمی یاد یه دفعه سعید طوسی یه دفعه نماینده مجلس و تجاوز به اون دختر آذری یه دفعه امام جمعه یه دفعه قاضی دادگاه اینم که از این به گمونم تو رژیم طاغوت سابق وضع انقدری خراب نبود! بود؟

  • حقیقتگو

    اگربجای مقتول میترا استاد دختری آخوندهای حکومتی بودند دادگاه نمایشی وفرمایشی حامی حقله مافیای حکومتی درعرض دوساعت حکمش را صادر میکرد ...حالا نتنها قاتل شهوت پرست ابزارندامت نمی کند که هیچ بله شاکی ازمقتول هم هست...البته باید این مورد حلقه گوشی هشداردهنده برای دختران جوانی باشد که برای نصیب بردن از تجمل و ثروت و اتومبیل ها وویلاهای لوکس مقامات حکومتی بی گدار به آب نزنند..درطبیعت هم گل های بسیاری زیبائی هستند و اززیبا بودشان برای برای جذب طعمه استفاده می کنند ودرحقیقت زهری هستند..لازم است آخرهفته ها به ویلاهای آنچنانی مقامات حکومتی درلواسان و باغات کرج سری بزنید که چه میگذرد..