ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسن نصرالله: شمار نیروهای حزب‌الله در سوریه کمتر شده است

رهبر حزب‌الله لبنان در حالی از خروج نیروهای این گروه از سوریه خبر داد که ایران تحت فشار شدید تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد.

رهبر حزب‌الله لبنان گفت که این گروه بخشی از نیروهای خود را از سوریه خارج کرده است. سید حسن نصرالله اما همچنان تاکید کرد که جنگجویان حزب‌الله در سراسر سوریه حضور دارند.

ایران به طور گسترده از جنبش شبه‌نظامی شیعی لبنان حمایت می‌کند- دیدار حسن‌ نصرالله با علی خامنه‌ای، رهبر ایران/ عکس از آرشیو

حزب‌الله، حزب شبه‌نظامی شیعی لبنان، نقشی مهم و حیاتی در جنگ سوریه ایفا کرد و به بشار الاسد، رئیس‌جمهوری این کشور که در آستانه سقوط کامل قرار داشت کمک کرد تا بار دیگر بیشتر خاک سوریه را در کنترل خود بگیرد.

سیدحسن نصرالله در مصاحبه‌ای با تلویزیون المنار وابسته به حزب‌الله گفت که هیچ منطقه‌ای از سوریه را کامل ترک نکرده‌اند، اما نیازی نیست که تعداد نیروها همان‌قدر باقی بماند:

«نیروها را طبق نیازهای شرایط حال حاضر کاهش داده‌ایم.»

ارتش اسد با حمایت هوایی روسیه و پشتیبانی شبه‌نظامیان وابسته به ایران موفق شد شورشیان و شبه‌نظامیان دولت اسلامی موسوم به داعش را شکست دهد. حالا با گذشت هشت سال از جنگ سوریه، این کشور به قلمروهای تحت نفوذ ایالات متحده، روسیه، ترکیه و ایران تقسیم شده و بعید است در آینده نزدیک بار دیگر حاکمیت ملی این کشور باز پس گرفته شود.

آخرین قلمرو بزرگ شورشیان سوریه که در شمال غربی این کشور واقع شده، تحت قیمومیت ترکیه قرار دارد. گزارش‌های اخیر درباره تلاش‌های ترکیه به منظور تقویت شورشیان در برابر حملات رژیم اسد، عزم آنکارا برای حفظ این منطقه را نشان می‌دهد.

در طرف دیگر، یعنی در شمال شرقی سوریه نیروهای ایالات متحده مستقر شده‌اند و وظیفه حمایت از مناطق با اکثریت کردنشین را بر عهده دارند. در سال‌های اخیر درگیری گاه به گاه میان نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها و گروه‌های شورشیان سوری گزارش شده است که از شدت گرفتن اختلافات قومی در سال‌های جنگ داخلی خبر می‌دهد.

حضور گسترده شبه نظامیان تحت حمایت ایران در سراسر قلمروی رژیم سوریه، مخالفت و نارضایتی دولت‌های منطقه از جمله اسرائیل را برانگیخته و در سال‌های اخیر اسرائیل بارها به خاک سوریه و از جمله به مواضع دشمنان اصلی‌اش ایران و حزب‌الله لبنان در این کشور حمله کرده است.

اسرائیل حضور این نیروها در خاک سوریه را بزرگ‌ترین تهدید علیه خود می‌داند.

یکی از استدلال‌های دولت ایالات متحده در تحریم اقتصادی ایران و اعمال «فشار حداکثری» این بوده که ایران از طریق تربیت و تقویت شبه‌نظامیان در منطقه اقدام به ترویج تروریسم کرده است.

دولت ترامپ در تلاش است با تشویق به مذاکره، اعمال تحریم یا تهدید به جنگ، ایران را به عقب‌نشینی نظامی از منطقه و همین‌طور دست شستن از برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود وادار کند.

اخیراً گزارش‌هایی مبنی بر کاهش حمایت مالی ایران از شبه‌نظامیان سوریه منتشر شد. گزارشی که بهار سال جاری منتشر شد بیان می‌کرد که گروه حزب‌الله لبنان نیز بخشی از حمایت‌های مالی خود را از دست داده و برخی افراد تحت خدمت این گروه، حقوق و مزایای خود را از دست داده‌اند.

با این حال مشخص نیست که آیا خروج بخشی از حزب‌الله از سوریه با انگیزه کاهش هزینه‌های اقتصادی انجام شده یا نوعی عقب‌نشینی در برابر خواست ایالات متحده محسوب می‌شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.