ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«محیط‌ زیستی‌ها و داعشی‌ها به‌زودی محاکمه می‌شوند»

رئیس دادگاه‌های انقلاب تهران در مورد اتهام افساد فی‌الارض برای برخی فعالان بازداشت‌شده محیط زیست گفته است چنین اتهامی به برخی بازداشت‌شدگان وارد شده است.

رئیس دادگاه‌های انقلاب تهران می‌گوید فعالان محیط زیستی‌ متهم به «جاسوسی» و شماری از افراد که از آنان با عنوان «داعشی‌» یاد شده، به زودی محاکمه می‌شوند.

فعالان محیط زیست بازداشت شده، در زمینه حفظ حیات وحش ایران مشغول کار بودند

این در حالی است که تا به حال چند جلسه دادگاه برای فعالان محیط زیست در بازداشت برگزار شده است: دادگاه غیرعلنی فعالان محیط زیست با حضور وکلای تعیینی برگزار شد

به گفته موسی غضنفرآبادی، پرونده این افراد برای رسیدگی بیشتر به دادگاه انقلاب ارجاع داده شده و در حال حاضر در دست بررسی است و به زودی متهمان این پرونده محاکمه می‌شود.

غضنفرآبادی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، نزدیک به نهادهای امنیتی، گفته است شمار این متهمان بین هشت تا ۹ نفر است.

فارس این بخش از صحبت‌های رئیس دادگاه‌های انقلاب تهران را با عنوان «جاسوسان محیط زیستی به زودی محاکمه می‌شوند» منتشر کرده است.

اوایل بهمن ماه سال ۹۶ فعالان محیط زیست «مؤسسه میراث پارسیان» -هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی- بازداشت شدند. کمی بعد عبدالرضا کوهپایه نیز به جمع آنها اضافه شد.

این فعالان محیط زیست در زمینه حفظ حیات وحش ایران مشغول کار بودند.

دو هفته بعد مسئولان قضایی اعلام کردند که کاووس سیدامامی در زندان خودکشی کرده است، اما خانواده و وکیل او خواستار بررسی بیشتر علت مرگ شدند. هنوز گزارش دقیقی از مرگ او منتشر نشده است.

دیگر دستگیرشدگان علی‌رغم مخالفت وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی و سازمان حفاظت از محیط زیست، به جاسوسی و افساد فی‌الارض متهم شدند: اتهام هشت فعال محیط زیست «فساد فی‌الارض» اعلام شد

موسی غضنفرآبادی در باره اتهام افساد فی‌الارض برای این افراد نیز گفته است که چنین اتهامی به برخی بازداشت‌شدگان وارد شده است. او جزییات بیشتری در این باره ارائه نکرده اما در پاسخ به سوال خبرنگار، تأیید کرده که این پرونده یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های دادگاه انقلاب است.

اوایل تیر ماه امسال اما بیش از ۱۰۰ تن از استادان دانشگاه‌ها و اعضای جامعه علمی ایران در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواهان آزادی فعالان محیط زیستی زندانی شدند.

آنها هشدار دادند که ادامه این بازداشت به گسترش ناامیدی اجتماعی دامن خواهد زد: دانشگاهیان به رئیسی: ادامه بازداشت فعالان محیط زیست «به گسترش بیشتر ناامیدی می‌انجامد»

ابراهیم رئیسی اما در اظهار نظری در مورد فعالان محیط زیست بازداشت شده گفته است که این افراد با قسم «حضرت عباس» بی‌گناه نمی‌شوند و باید اجازه داد تا دادگاه در باره بی‌گناه بودن یا نبودن آنان اظهار نظر کند.

رئیسی همچنین در واکنش به این موضوع که این افراد فعالان شناخته شده‌ای بوده‌اند گفته است این احتمال وجود دارد که آنان از یک وجه برای دیگرانی مثل جامعه دانشگاهیان شناخته شده باشند اما ممکن است زندگیشان وجوه دیگری هم داشته باشد که آشکار نبوده باشد.

«داعشی‌ها» محاکمه می‌شوند

رئیس دادگاه‌های انقلاب تهران اما در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با خبرگزاری فارس از نزدیک بودن محاکمه کسانی خبر داده است که به گفته او قصد داشته‌اند در داخل کشور و مرزها عملیات‌ انجام دهند که «با هوشیاری مأموران اطلاعاتی» ناکام مانده‌اند و دستگیر شده‌اند:

«از این افراد برخی محاکمه شدند و برخی هم منتظر محاکمه هستند.»

او در باره تعداد این افراد گفته است که شمار آنها «الحمدالله زیاد نیست».

این که این افراد در کدام مرز‌ یا مرزهایی قصد ورود به ایران را داشته‌اند روشن نیست.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.