ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیش‌شرط ظریف برای گفت‌وگو درباره برنامه موشکی ایران

ظریف برای نخستین بار از امکان گفت‌وگو درباره برنامه موشکی ایران با آمریکا حرف زد. او گفت اگر آمریکا به متحدانش در منطقه سلاح نفروشد ایران حاضر به این گفت‌وگوست.

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی آمریکا در نیویورک برای نخستین بار اعلام کرد که ایران حاضر است درباره برنامه موشکی خود گفت‌وگو کند به شرطی که آمریکا به متحدانش در منطقه سلاح نفروشد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی آمریکا ـ دوشنبه شب ۲۴ تیر / ۱۵ ژوئیه

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به‌سر می‌برد، دوشنبه شب ۲۴ تیر / ۱۵ ژوئیه در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی شرکت کرد.

او در این گفت‌وگو برای نخستین بار موضع ملایم‌تری در مورد مذاکره درباره برنامه موشکی جمهوری اسلامی گرفت و گفت: «اگر می‌خواهید درباره برنامه موشکی صحبت کنید در آن صورت باید درباره میزان سلاحی که به منطقه ما فروخته می‌شود هم گفت‌وگو کنیم. (...) این تسلیحات آمریکایی هستند که وارد منطقه ما می‌شوند و منطقه ما را در آستانه انفجار قرار می‌دهند. از این رو اگر آن‌ها می‌خواهند درباره موشک‌های ما حرف بزنند، اول باید فروش این تسلیحات از جمله موشک‌ها را متوقف کنند.»

ظریف در حالی این سخنان را بیان می‌کند که مقام‌های ایرانی بارها هر گونه مذاکره درباره برنامه موشکی را رد کرده‌ و گفته‌اند توسعه برنامه موشکی ایران امری دفاعی است و به توافق هسته‌ای ربطی ندارد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۸ خردادماه سال جاری گفته بود: «ما درباره مسائل ناموسی انقلاب مذاکره نمی‌کنیم؛ درباره‌ توانایی نظامی مذاکره نمی‌کنیم. معنی مذاکره در این مسئله، معامله است؛ یعنی از توانایی دفاعی‌تان کوتاه بیایید. مذاکره درباره‌ این‌جور مسائل، دو کلمه است: آن‌ها می‌گویند این را می‌خواهیم، ما می‌گوییم نه!»

کنترل برنامه موشک‌های بالستیک ایران در دست سپاه پاسداران است که به‌تازگی از سوی آمریکا به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است.

محمدجواد ظریف در پاسخ به این سئوال که آیا ایران تحت هیچ شرایطی بر اثر فشار پای میز مذاکره نخواهد رفت، گفت: «ما سر میز چانه‌زنی هستیم، این آمریکاست که میز مذاکره را ترک کرده است. ما همیشه از بازگشتش به میز مذاکره استقبال می‌کنیم و به‌همراه سه کشور اروپایی و روسیه و چین همچنان در (توافق هسته‌ای) هستیم. آمریکا می‌تواند اجرای تعهدات خود را از سر بگیرد و به میز مذاکره بازگردد.»

ظریف در مصاحبه با ان‌بی‌سی سخنان قبلی خود درباره احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا را تکرار کرد و گفت: «من اعتقاد ندارم که رئیس‌جمهور ترامپ به دنبال جنگ است، اما به نظر من کسانی در اطراف او هستند که (از جنگ) بدشان نمی‌آید. آن‌ها تلاش می‌کنند، اما فکر نمی‌کنم موفق شوند چرا که در نهایت کفه ترازو به نفع دوراندیشی و احتیاط سنگینی خواهد کرد.»

او از کاهش تعهدات جمهوری اسلامی به برجام نیز دفاع کرد و گفت از آن‌جا که آمریکا توافق هسته‌ای را ترک کرده «ما آزادیم تا اجرای بخشی از تعهداتمان را متوقف کنیم».

وزیر خارجه ایران هرگونه دخالت جمهوری اسلامی و یا گروه‌های نیابتی ایران در حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس را رد کرد و گفت: «امکان دارد که در این آب‌های باریک، اما پرتردد و در این شرایط پرآشوب، کسانی دست به اقداماتی برای خرابکاری در شرایط موجود بزنند. افراد و کشور‌هایی هستند که از تشدید تنش سود می‌برند و این مسئله را هم پنهان نکرده‌اند.»

ظریف گفت خطر درگیری تصادفی در خلیج فارس بیشتر شده است.

روز گذشته (دوشنبه) مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در یک مصاحبه رادیویی از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرد و ایران را «مهم‌ترین عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه» خواند.

او توافق هسته‌ای را «اشتباهی اساسی» دانست که ثروت زیادی نصیب ایران کرد تا «ظرفیت تولید بمب اتمی و دامن زدن به ترور را داشته باشند».

پمپئو از ماندن طرف‌های دیگر برجام و ایجاد مانع بر سر راه محدودیت‌ها علیه تهران نیز انتقاد کرد و گفت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی «مؤثر بوده است».

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته (دوشنبه) در یک نشست خبری بعد از برگزاری جلسه وزیران خارجه اتحادیه اروپا درباره برجام و نقض تعهدات ایران در توافق هسته‌ای اعلام کرد که کشورهای اروپایی فعلاً قصد فعال کردن ساز و کار «حل و فصل اختلاف» در برجام [مکانیسم ماشه] را ندارند.

او گفت «توافق هسته‌ای جایگزین ندارد».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.