ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه تلاش قانون‌گذاران آمریکایی برای محدودکردن اختیار ترامپ در آغاز جنگ با ایران

۲۸ نماینده جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره ایالات متحده در حال تصویب قانونی هستند که استفاده از بودجه دفاعی آمریکا برای حمله نظامی به ایران را بدون مجوز کنگره ناممکن کند.

بنا به سندی که نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» به دست آورده است، ۲۸ نماینده جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره ایالات متحده در حال تصویب قانونی هستند که استفاده از بودجه دفاعی آمریکا برای حمله نظامی به ایران را بدون مجوز کنگره ناممکن کند.

بر اساس قانون اساسی ایالات متحده، تنها کنگره قادر به صدور مجوز جنگ با کشور دیگری است

در نامه داخلی نمایندگان کنگره که تاریخ ۲ اوت / ۱۱ مرداد بر آن درج شده، خطاب به رئیس و اعضای ارشد کمیته‌های نیروهای مسلح در سنا و مجلس نمایندگان نوشته شده است:

«اکثریت دوحزبی قانون‌گذاران هم در مجلس نمایندگان و هم در سنا از اقتدار کنگره به لحاظ قانون اساسی برای تصمیم‌گیری درباره جنگ و صلح دفاع کرده‌اند. از آنجا که تنش‌های منطقه‌ای هنوز شدید است، خطر ورود ایالات متحده به جنگ با ایران بدون مجوز کنگره بالا است.»

دموکرات‌های منتقد دولت همچون تام یودال، سناتور دموکرات ایالت نیومکزیکو و رو خانا، نماینده دموکرات از کالیفرنیا، و نیز جمهوری‌خواهان حامی دولت همچون مت گیتس، نماینده جمهوری‌خواه از فلوریدا حامی این قانون هستند.

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه آرکانزاس اما همچون گذشته مخالف این طرح است و آن را محدودکننده قدرت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری در مقابله با تهدیدهای تهران می‌داند.

حامیان این قانون در نامه خود نوشته‌اند:

«ما درباره تهدیدهای بالقوه‌ ایران و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در خاورمیانه هیچ توهمی نداریم. این متمم‌های تحت حمایت هر دو حزب توانایی نیروهای مسلح ایالات متحده در دفاع از خود را محدود نمی‌کند. اما بر اساس قانون اساسی ما، هر جنگی نیاز به مجوز کنگره دارد.»

تلاش‌های نمایندگان کنگره آمریکا برای تصویب قوانین مشابه بارها شکست خورده است. آخرین بار طرح محدودکردن قدرت ترامپ برای حمله به ایران ۲۸ ژوئن /  ۷ تیر در سنا به تصویب نرسید.

تلاش‌های ضدجنگ ناکام کنگره

کمیسیون تخصیص بودجه مجلس نمایندگان ایالات متحده کمی قبل از آغاز جلسات توجیهی مقام‌های ارشد امنیتی دولت درباره تهدید ایران در آخرین روز اردیبهشت سال جاری، یک ماده به قانون تخصیص بودجه دفاعی افزود که اختیارات داده‌شده به رئیس‌جمهوری در ٢٠٠١، برای آغاز جنگ را لغو کند.

در مجلس نمایندگان آمریکا، ۲۵۱ نماینده به متمم پیشنهادی رو خانا و مت گیتس رای مثبت دادند و ۱۷۰ نفر نیز با آن مخالفت کردند.

در سنا، پنج سناتور دموکرات شامل تیم کین، کاندیدای معاونت ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ از ویرجینیا، و دیک دُربین از ایلینویز این متمم مورد حمایت دو حزب را، شبیه به متمم تصویب‌شده در مجلس نمایندگان، به «قانون اختیارات دفاع ملی» (NDAA) الحاق کردند تا در بودجه ۲۰۲۰ ارائه هر گونه حمایت مالی برای انجام عملیات نظامی علیه ایران بدون موافقت کنگره منع شود. سناتور جمهوری‌خواه رند پاول هم در این مورد به دموکرات‌ها پیوست.

مجلس سنا پنج شنبه ۲۷ ژوئن/ ۶ تیر کلیت لایحه بودجه ۷۵۰ میلیارد دلاری وزارت دفاع آمریکا را تصویب کرده بود، اما گفت‌وگو‌ها بر سر متمم مربوط به ایران ادامه یافت.

این طرح ۲۸ ژوئن با تنها ۵۰ رأی از تصویب بازماند. تصویب این متمم نیاز به ۶۰ رأی داشت.

اما این بار نمایندگان به دنبال آن هستند که قانون مزبور به عنوان یک بخش لازم‌التصویب در بودجه دفاعی تعیین شود. این بودجه دفاعی قرار است پاییز نهایی شود.

از سوی دیگر، مجلس نمایندگان کنگره ایالات متحده که در اختیار دموکرات‌ها قرار دارد، چهاشنبه ۱۹ ژوئن / ۲۹ خرداد قانون «اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه تروریست‌ها» (AUMF) را باطل اعلام کرد. این مصوبه اما باید به تأیید سنای کنگره آمریکا برسد که در اختیار جمهوری‌خواهان است.

هیچ یک از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان به لغو AUMF رأی ندادند.

اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه تروریست‌ها سه روز پس از حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورک تصویب شد.

جورج دبلیو بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهورهای ایالات متحده در این ۱۸ سال همواره از این قانون برای حمله به القاعده و دیگر سازمان‌های مربوط به آن استفاده کرده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسن دینبلی

    چرا از دانش متحول شده صحبتی نیست.آیا ۲۵ سال مدت زمان کوتاهی است؟ ریاضیات ویرانه ای است.تمام اش غلط است .. شما به روی خود نمی آورید. خوارزمی . خیام در کتب مرجع شان ریاضیات را به کثافت کشیده اند. شما اجازه می دهید همچنان مطالب غلط در اجتماع وجود داشته باشد. تصمیماتی که برپایه حماقت باشد .عوارض خطرناک دارد. دست از ابله پروری بردارید. حسن دینبلی هندسه دان برجسته جهان.