ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طوفان سیستان و بلوچستان بیش از ۱۰۰ مصدوم بر جای گذاشت

اغلب مصدومان دچار مشکلات «قلبی، ریوی، چشمی و تنفسی ناشی از طوفان» شده اند. سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه و غلظت ریزگردها تا هفته آینده افزایش خواهد یافت.

بادهای ۱۲۰ روزه سیستان بار دیگر وزیدن گرفته اند. طوفان شنی که برخاسته است، بیش از یکصد تن را به دلیل ناراحتی‌های ریوی و قلبی و چشمی روانه بیمارستان کرد.

طوفان در سیستان و بلوچستان باعث ناراحتی تنفسی و قلبی ده‌ها تن شده است ــ عکس: مرضیه نوری، مهر

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس ایران سه‌شنبه ۲۲ مرداد به خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) درباره طوفان در سیستان و بلوچستان گفت:

«در پی وقوع طوفان از ساعت هشت صبح امروز ۲۲ مرداد ماه تاکنون در شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در استان سیستان و بلوچستان ۱۰۵ نفر مصدوم شده‌اند.»

از میان این ۱۰۵ تن، ۲۶ تن در بیمارستان بستری شده اند.

عبدالرحمن شهنوازی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «تسنیم»، نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مصدومیت ۱۰۵ تن بر اثر طوفان و برخاستن ریزگردها به هوا را تأیید کرد، اما به گفته او این تعداد از مردم در «چند روز اخیر» مصدوم شده اند. شهنوازی اشاره دقیق‌تری به این بازه زمانی نکرد.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان، اغلب مصدومان دچار مشکلات «قلبی، ریوی، چشمی و تنفسی ناشی از طوفان» شده اند.

طوفان امروز بیش از همه مناطقی در سیستان را تحت تأثیر قرار داده است.

رسول راشکی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حکومتی «مهر» از «وضعیت بحرانی» در منطقه سیستان خبر داد و گفت:

«طوفان شن ناشی از بادهای ۱۲۰ روزه طی چند روز گذشته روستاهای منطقه سیستان را در وضعیت بحرانی قرار داد و موجب شد تا امدادگران هلال احمر در این منطقه حضور پیدا کنند... نیروهای امدادی هلال احمر تا بهبود وضعیت آب و هوا در منطقه حضور دارند.»

به گفته راشکی، بیش از ۱۲ هزار عدد ماسک در بین مردم طوفان‌زده منطقه سیستان توزیع شده است. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هشدار داد که سرعت وزش باد و غلظت ریزگردها تا اواسط هفته آینده افزایش خواهد یافت و «شهروندان سیستانی برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از گردو غبار از تردد غیر ضروری در محیط‌های باز خودداری کنند.»

    بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان در تابستان‌ها وزیدن می‌گیرد. سال گذشته مقام‌های مسئول اعلام کردند که سرعت و تعدد بادهای ۱۲۰ روزه در مقایسه با ۳۳ سال گذشته بی‌سابقه است. طوفان‌های ۱۳۹۷ نیز هزاران شهروند سیستان و بلوچستان را روانه بیمارستان‌ها و مرکزهای درمانی کرد.

    به گفته کارشناسان محیط زیست، تغییرات اقلیمی در حال بدل کردن سیستان و بلوچستان به منطقه‌ای «غیرقابل سکونت» است.

    بنابر آمارهای رسمی، وزش باد‌های با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در سیستان ۹۵۰ درصد نسبت به میانگین بلند مدت افزایش یافته است. این امر ساکنان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز را با دشواری بیشتری مواجه کرده.

    زابل بیشترین آمار بیماری سل را در ایران دارد؛ سالانه در این منطقه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن به آمار مبتلایان به این بیماری افزوده می‌شود. مقامات دانشگاه علوم پزشکی زابل می‌گویند توفان شن و ریزگرد در شیوع بیماری سل در منطقه سیستان نقشی اساسی ایفا می‌کند.

    سیستان و بلوچستان نه تنها با گرمای و خشکی شدید و طوفان‌های بی‌سابقه در سال‌های اخیر مواجه شده‌ است، خشک‌شدن بخش‌ زیادی از تالاب هامون و خشکی کامل تالاب جازموریان این دو را به مرکز تولید گرد و غبار بدل کرده است.

    مسعود باقرزاده کریمی، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست سه‌شنبه ۲۲ مرداد اعلام کرد که یک طرح جامع ملی برای احیای هامون در دست تهیه است. او از تهیه یک طرح جامع دیگر برای احیای جازموریان نیز خبر داد.

    در همین زمینه:

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.