ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خبر داد: دخالت غیرقانونی برخی «نهادهای بیرونی» در فعالیت نشریات دانشجویی

سیماسادات لاری: دخالت نهادهای بیرون از وزارت علوم و بهداشت در فعالیت نشریات دانشجویی به «معضل»ی برای فعالیت این نشریات تبدیل شده است

سیماسادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت نطارت «نهادهای بیرونی» بر محتوای نشریات دانشجویی و دخالت در فعالیت این نشریات را تایید کرد و گفت: «متاسفانه برخی از نهادهای بیرون از دانشگاه به دلیل مطالبی که در نشریات دانشجویی منتشر می‌شود از دانشجو به قوه قضاییه شکایت می‌کنند و برخی از نشریات حکم توقیف دریافت کرده‌اند.»

به زعم معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در صورت «توهین به اشخاص» شکایت از نشریات دانشجویی به قوه قضائیه منعی ندارد. اتهامی که در سال‌های گذشته منجر به توقیف بسیاری از نشریات دانشجویی و خودسانسوری فعالان دانشجویی شده است

سیماسادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، یکشنبه ۲۴ شهریور در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران دخالت نهادهای بیرون از وزارت علوم و بهداشت در فعالیت نشریات دانشجویی را «معضل» فعالیت این نشریات خواند و گفت:

«در حال حاضر یک‌سری از نهادهای بیرونی از دانشجویان ما به قوه قضاییه به دلیل مطالبی که در نشریات نوشته است شکایت کرده‌اند. در نتیجه این نوع دخالت‌ها، موجب بی‌انگیزگی دانشجویان برای فعالیت در نشریات دانشجویی شده است.»

براساس شیوه نامه نظارت بر نشریات دانشجویی، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، نظارت بر نشریات دانشجویی در اختیار وزارت علوم و بهداشت است و نهادهای بیرونی حق دخالت در فعالیت نشریات دانشجویی را ندارند.

لاری در مورد نظارت داخلی بر نشریات دانشجویی گفت: «محتوای نشریات دانشجویی قبل از انتشار فیلتر نمی‌شود. بعد از انتشار مطلب هر شکایتی که از نشریه صورت بگیرد ما در شورای نظارت بررسی می‌کنیم و در خصوص توقیف و توبیخ آن تصمیم گیری می‌شود.» به گفته او در حال حاضر نشریاتی از برخی دانشگاه‌ها حکم توقیف گرفته‌اند.

او اما موارد «توهین به اشخاص» را برای دخالت نهادهای بیرونی استثنا دانست و گفت: «مگر این که در نشریات دانشجویی توهینی به شخص حقوقی خاصی صورت بگیرد تا علیه آن دانشجو به قوه قضاییه شکایت شود.»

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ادعا کرد: «تاکنون پرونده‌های قضایی درباره‌ نشریات دانشجویی منتج به صدور رای علیه دانشجو نشده است چرا که وقتی این موضوع مطرح می‌شود معاونت فرهنگی و رئیس دانشگاه و نهاد نمایندگی رهبری وارد عرصه می‌شوند تا مشکلی برای دانشجو مشکلی پیش نیاید.»

به‌رغم ادعای او  فعالان دانشجویی در سال‌های اخیر بارها به‌ صرف فعالیت در نشریات دانشجویی مورد محاکمه قرار گرفته‌اند. در یکی از موارد اخیر فشار قوه قضائیه و دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی بر فعالان دانشجویی، عسل محمدی، ساناز الهیاری، امیر امیرقلی و امیرحسین محمدی فرد، اعضای تحریریه نشریه دانشجویی-اینترنتی گام پس از دستگیری و بازداشت طولانی‌مدت، به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شدند. یکی از اتهامات آن‌ها «عضویت در گروه گام» بود که تنها به همین خاطر حکم ۷ سال حبس تعزیری دریافت کردند.

با توجه به گفته‌های لاری به‌نظر می‌رسد فشارها بر فعالان دانشجویی بیش از پیش شده است.

براساس آخرین رده‌بندی کشورهای ناقض آزادی بیان در مطبوعات و که در آن‌ها سانسور مطبوعات و سرکوب روزنامه‌نگاران و نشریات منحصرا توسط حکومت اعمال می‌شود، ایران در رده هفتم قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.