ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تأثیر منفی تنش‌های آمریکا با ایران و چین بر بازار بورس آسیا

نگرانی سرمایه‌گذاران از تنش سیاسی آمریکا و ایران و جنگ تجاری آمریکا و چین موجب سقوط بازار سهام آسیا در آغاز هفته شد.

بازار بورس آسیا این هفته را با سقوط سهام آغاز کرد. سرمایه‌گذاران نگران تنش آمریکا و ایران و چشم‌انداز حل جنگ تعرفه‌‌ای بین چین و آمریکا هستند.

عکس از آرشیو

شاخص سهام شانگهای در روز دوشنبه یکم مهر / ۲۳ سپتامبر،  ۱,۳ درصد نزول کرد و به ۲,۹۶۷,۰۱ رسید و شاخص هنگ سنگ بازار مالی هنگ کنگ نیز پس از یک آخر هفته پرتنش در اعتراضات این کشور با ۰,۸ درصد سقوط به ۲۶,۲۳۵,۷۷ سقوط کرد.

سهام گروه فوسان توریسم، اصلی‌ترین سهامدار توماس کوک، شرکت گردشگری بریتانیایی که ۱۷۸ سال قدمت دارد و به ورشکستگی رسیده است، در هنگ کنگ ۳,۸ درصد سقوط کرد. به همین دلیل، رزرو بیش از ۶۰۰ هزار مسافر در جهان روز دوشنبه لغو شد. سهام فوسان اینترنشنال مستقر در شانگهای نیز یک درصد سقوط کرد.

شرکت توماس کوک، بزرگترین شرکت گردشگری جهان پس از آن‌که مذاکرات اضطراری برای پیشگیری از ورشکستگی آن بی‌نتیجه ماند، مجبور به لغو کلیه سفرها و تورهای گردشگری خود شد.

با ورشکستگی توماس کوک، ۲۱ هزار نفر کارمند این شرکت در کشورهای مختلف، از جمله ۹ هزار نفر در بریتانیا کار خود را از دست خواهند داد.

دولت بریتانیا قصد دارد با «عملیات ماترهورن» برای بازگرداندن مشتریان توماس کوک از کشورهای مختلف به بریتانیا اقدام کند.

شکست در رقابت با سایت‌های اینترنتی سفر و گردشگری و خودداری از سفر به دلیل برگزیت، دلیل این ورشکستگی شرکت توماس کوک اعلام شده است. این شرکت تلاش می‌کرد برای فرار از ورشکستگی، ۲۲۷ میلیون یورو به دست بیاورد اما نتوانست. توماس کوک ۲۰ میلیون مشتری در جهان داشت.

شاخص «کوسپی» بورس کره جنوبی نیز به‌شکل نامحسوسی حدود ۰,۱ درصد سقوط کرد و به ۲,۰۸۸,۸۵ رسید در حالی که شاخص S&P ASX 200 سیدنی ۰,۳ درصد رشد داشت و به ۶,۷۵۲,۴۰ رسید. در تایوان و نیز سهام‌ بازار بورس سقوط کرد.

بازار بورس ژاپن به دلیل تعطیلات بسته بود.

هفته گذشته برای وال استریت با ضرر و زیان به پایان رسید. این موضوع پس از آن رخ داد که مقامات چینی برنامه دیدار کشاورزان مونتانا و نبراسکا آمریکا را به‌طور ناگهانی لغو کردند و به چین بازگشتند.

لغو این سفرها امیدها برای اینکه چین دوباره خرید محصولات کشاورزی از آمریکا را آغاز کند، کمرنگ کرد. خرید این محصولات از ماه آوریل در تلافی تعرفه‌های دونالد ترامپ متوقف شده است.

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به‌تازگی گفته بود فکر نمی‌کند به توافق تجاری با چین، قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ نیاز داشته باشد. او افزوده بود: «چین بسیار آسیب دیده اما آمریکا آسیب ندیده‌ است».

با این حال مقامات گفته‌اند که مذاکرات ماه آینده پیش خواهد رفت و این تا حدودی نگرانی‌ها را کاهش داده است.

از سوی دیگر قیمت نفت پس از آن‌که ترامپ برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شد و اعلام کرد که به‌دنبال تشکیل ائتلافی برای مقابله با ایران است، افزایش یافت. هفته گذشته حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی اوضاع در این منطقه را پرتنش کرد. آمریکا و عربستان سعودی این حمله را کار ایران می‌دانند اما ایران این اتهام را رد می‌کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز گذشته، یکشنبه ۳۱ شهریور / ۲۲ سپتامبر در سخنانی ضمن انتقاد دوباره از تشکیل ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس، از حضور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه ایران دفاع کرد اما از «نیروهای خارجی» خواست تا منطقه را ترک کنند.

روحانی همچنین گفت، قصد دارد در سازمان ملل طرح ائتلاف جدیدی را برای «امنیت منطقه» و تحت عنوان «ائتلاف امید و هرمز، صلح برای منطقه» مطرح کند که بر اساس «ایجاد وحدت و هماهنگی با کشورهای منطقه» خواهد بود.

در چنین شرایطی، نفت خام آمریکا ۶۱ سنت گران شد و به ۵۸,۷۰ دلار در هر بشکه در تجارت الکترونیکی بورس کالاهای تجاری نیویورک رسید. روز جمعه ، نفت خام آمریکا ۱۰ سنت کاهش یافته و به ۵۸,۰۹ دلار در هر بشکه رسیده بود.

هر بشکه نفت خام برنت، استاندارد بین المللی، ۶۵ سنت افزایش یافت و به ۶۳،۸۵ دلار در هر بشکه رسید.

در معاملات ارزی دلار به ۱۰۷,۷۱ ین ژاپن رسید در حالی که در روز جمعه از ۱۰۷,۵۵ ین بود. یورو از ۱,۱۰۲۰ دلار به ۱,۱۰۲۴ دلار افزایش یافت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.