ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لاریجانی: از پیشنهاد ولیعهد سعودی برای مذاکره استقبال می‌کنیم

رئیس مجلس ایران در مورد خاتمه دادن به جنگ یمن گفت به حوثی‌های یمن (انصارالله) پیشنهاد می‌کند هر گونه پیمان آتش‌بس با عربستان را بپذیرند.

نشانه‌های بیشتری از احتمال مذاکره مستقیم میان ایران و عربستان دیده می‌شود. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با بخش عربی شبکه خبری الجزیره قطر اعلام کرد ایران از پیشنهاد بن‌سلمان برای صلح و حل اختلافات میان تهران و ریاض استقبال می‌کند و درهای مذاکره با ایران بر روی عربستان باز است.

سخنگوی دولت پیشتر تایید کرده بود پیام‌های از سوی ولیعهد عربستان به‌ رئیس جمهوری ایران رسیده است و عربستان خواهان گفتگو برای حل اختلافات با ایران است

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۹ مهر در مصاحبه با خبرگزاری الجزیره گفت:

«ایران از اظهارات بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای گفتگو در جهت حل اختلافات میان دوکشور استقبال می‌کند و درهای گفتگو با ایران باز است».

لاریجانی اضافه کرد:

«گفتگوی دوجانبه بین ایران و عربستان می‌تواند بسیاری از مشکلات امنیتی و سیاسی منطقه را حل کند».

رئیس مجلس ایران در مورد خاتمه دادن به جنگ در یمن گفت به حوثی‌های یمن (انصارالله) پیشنهاد می‌کند هر گونه پیمان آتش‌بس با عربستان را بپذیرند.

شورشیان حوثی یکشنبه ۷ مهر در یک نشست خبری با انتشار تصاویری ادعا کردند که در عملیات «نصر من الله» بیش از ۵۰۰ سرباز سعودی را کشته یا مجروح کرده‌اند و هزاران سرباز را هم به اسارت گرفته‌اند. این عملیات در منطقه مرزی نجران در مرز با عربستان انجام شده بود. وال‌استریت ژورنال جمعه گذشته به نقل از مقامات سعودی نوشته بود عربستان با آتش‌بس محدود در چهار محور، از جمله در صنعا، پایتخت یمن موافقت کرده است. حوثی‌های یمن اما خواهان برقراری آتش‌بس در تمام محورها شده بودند.

علی لاریجانی در ادامه پیشنهاد حسن روحانی برای تشکیل «ائتلاف امید» در تنگه هرمز را مطرح کرد و گفت باید در خلیج فارس یک سیستم جمعی امنیتی با مشارکت همه دولت‌های خلیج ایجاد شود.

نشانه‌های مذاکره و شروط طرفین مبنی بر «تغییر رفتار» در منطقه

با توجه به اظهارات علی لاریجانی و دیگر مقامات جمهوری اسلامی در روزهای گذشته، به نظر می‌رسد عربستان و ایران برای گفتگو و به‌ صورت مشخص مذاکره بر سر دو محور جنگ یمن و ائتلاف دریایی در خلیج فارس به یکدیگر نزدیک می‌شوند.

پیش از مصاحبه لاریجانی، علی ربیعی سخنگوی دولت دوشنبه ۸ مهر نیز ارسال پیام از سوی عربستان به ایران را تایید کرده و گفته بود:

«خبر، خبر درستی است. پیغام‌هایی از سوی برخی سران کشورها از طرف سعودی‌ها به حسن روحانی ارائه شد ، اما ما باید پیام علنی آن را بدانیم و یکی از پیام‌های آن می‌تواند پایان حمله به یمن باشد. بخشی از طرح صلح هرمز نیز کار با همسایگانی نظیر عربستان است؛ بنابراین، ایران از این روند استقبال می‌کند».

ربیعی درباره «تغییر رفتار عربستان» و تمایل جمهوری اسلامی به مذاکره نیز گفت:

«ما از ابتدا خواهان پایان جنگ در یمن و تجاوز عربستان بودیم و الان هم خواهان آتش بس و استقرار صلح در یمن هستیم. اشکال تا کنون از خود عربستان بوده است و این هم درست است که برخی کشورها پیام هایی از سوی عربستان برای روحانی آوردند اما این باید در عمل هم دیده شود و تجاوزات آنان به یمن قطع شود. اگر عربستان واقعا به دنبال تغییر رفتارش باشد، صرف نظر از قسمت اول سخنانی که امروز مطرح کردند، ما از بخش دوم استقبال می‌کنیم».

«قسمت اول» اظهارات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به مصاحبه او با سی بی اس نیوز برمی‌گردد که گفته بود:

«اگرایران از کمک تسلیحاتی و نظامی به حوثی‌های یمن دست بردارد، رسیدن به توافق صلح ساده‌تر است».

اظهاراتی که عباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی آن‌ها را «بی‌پایه و اساس» و «مایه شرمساری» خواند.  موسوی اما گفت ایران از همه تلاش‌هایی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم می‌خواهند به ناامنی در منطقه پایان دهند، حمایت می‌کند:

 «ما از هر گونه تلاشی برای کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کنیم و بارها اعلام کرده‌ایم، آمادگی داریم اگر اختلافی وجود دارد آن را رفع کنیم ولی به نظرمی‌رسد طرف مقابل براساس برخی از محاسبات یا توهمات این آمادگی را ندارد.»

یکی از کشورهای مایل به میانجیگری در مسئله روابط ایران و عربستان عراق است. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، پیشتر به عربستان سفر کرد و تلاش می‌کند تا  در جهت کاهش تنش بین تهران و ریاض اقدام کند. زمزمه‌هایی از سفر او به تهران شنیده می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه ایران در این‌باره گفت:

«اگر ایشان بخواهند به تهران بیایند، قدمشان روی چشم، ولی در مورد انجام این سفر چیزی هنوز قطعی نشده‌ است.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • تسلیت به بشریت...

    خبرها رسیده دنیای 99% سکولار جهان دوباره میخواهد با نظام ج.ا. مذاکره و مصالحه کند و چند سال دیگر فرصت حیات ننگین دهدبرای نابودی اش!: تسلیت عرض میکنم به بشریت، در ظاهر نظام ظلم و جنایت و فساد و تبعیض و تحقیر ملل و اتنیکها داخل ایران و خارج و طبقات کارگری و نظامی که ۴۰ سال عامل شرارت داخل و خارج شده و مسئول مرگ و قتل و ترور صدهاهزار نفر بوده برای چند دهه فرصت کند نسل سوزی کند. صلح طلب نمایان که ترسیدن تعداد یایگاه اهریمنی پس مانده های آرزومند امپراتوریخواهان ایران پرشیایی (با نام جدید ج.ا. ایران) میخواهند با سخت افزار شیعه، برنامه ضد بشری امپراتوری ساسانی دوباره نه تنها بر خاورمیانه و بلکه بر همه جهان برپا کنند و در خرافات مهدیات (شوشیانتی مزدایی سترون) جهان را در ظلمت خرافات و بیعدالتی و عقب ماندگی فرهنگی و فکری نگه دارند. // که مثلا برای خوردن شراب و داشتن دوست دختر مردم را شلاق بزنند، و یا برای دله دزد فقیر قطع دست تسلیت به بشریت.(در مقابل برای غارتگر خودی چند هزار میلیاردی امنیت!) و برای تغییر دهنده آیین و عقیده حکم مرگ (ارتداد)، و برای فعال سیاسی منتقد و مخالف زندان، و برای استقلال طلب یک ملیت در بند حکم اعدام (جرم براندازی و تجزیه طلبی)