ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فعالان محیط زیست در تدارک اعتراض‌های جهانی

«جمعه‌ها برای آینده» برای اعتراض‌های جهانی در انتهای نوامبر پیش از اجلاس اقلیمی آتی سازمان ملل در شیلی فراخوان داده. «شورش نابودی» نیز از هفته بعد در اروپا و چند کشور دیگر اعتصاب برگزار می‌کند.

«جمعه‌ها برای آینده»، یک شبکه فراملی از فعالان نوجوان محیط زیست در تدارک برپایی یک روز دیگر از اعتراض‌های جهانی در ماه آینده میلادی است. این اعتراض‌ها در آستانه برگزاری اجلاس بعدی سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی برگزار خواهند شد.

شورش نابودی در لوزان سوئیس، ۲۷ سپتامبر ــ عکس: AFP

«شورش نابودی»، یک شبکه فراملی دیگر از فعالان محیط زیست نیز در اروپای غربی، آمریکای شمالی، استرالیا و نیز کشورهایی از دیگر قاره‌ها در حال انجام یا تدارک کنش‌های اعتراضی برای اعمال فشار بر سیاست‌گذاران است. شاخه‌های هر دو گروه در آلمان به شدت به نابسندگی سیاست‌های اقلیمی تازه ‌اعلام‌شده دولت فدرال معترضند. همزمان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در یادداشتی بار دیگر هشدار داد که باید برای مقابله با تأثیرات وخیم گرمایش زمین هر چه زودتر دست به اقدام فوری زد.

یک روز دیگر برای اعتراض‌های اقلیمی جهانی

جنبش جمعه‌ها برای آینده برای برگزاری یک دور جدید از اعتراض‌های جهانی در ۲۹ نوامبر، برای واداشتن سیاستمداران به مقابله موثر با تغییرات اقلیمی فراخوان صادر کرد.

این جنبش همراه دیگر گروه‌ها و شبکه‌های حامی محیط زیست در آستانه اجلاس اقلیمی سازمان ملل در مجمع عمومی در نیویورک نیز «اعتصاب اقلیمی جهانی» را برگزار کرد.

جمعه‌ها برای آینده به ابتکار گرتا تونبرگ، فعال نوجوان سوئدی شکل گرفت. دانش‌آموزان ملهم از تونبرگ جمعه‌ها با سر باز زدن از رفتن به مدرسه اعتصاب می‌کنند تا رهبرانشان را به اقدام موثر در برابر تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های بشر وادارند.

گرتا تونبرگ ۱۶ ساله به عنوان یکی از نامزدهای جایزه صلح نوبل معرفی شده است. پس از سخنرانی شورمندانه تونبرگ در مجمع عمومی سازمان ملل، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه این فعال نوجوان سرشناس را به ناآگاهی از «پیچیدگی‌های دنیای مدرن» متهم کرد و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی پوتین نیز در توئیتی تونبرگ را دست انداخت.

اجلاس اقلیمی بعدی سازمان ملل دسامبر سال جاری و چند روز پس از روز جهانی اعتراض‌های اقلیمی در شیلی برگزار خواهد شد.

    شورش نابودی، دوهفته اعتراض اقلیمی در غرب

    جنبش «شورش نابودی»، شبکه فراملی دیگری از فعالان محیط زیست نیز اعلام کرده است که از دوشنبه آینده، ۷ اکتبر خیابان‌ها و میدان‌ها را در چندین کشور عمدتاً غربی مسدود خواهند کرد.

    شورش نابودی در پاریس، ۱۷ مه ۲۰۱۹ ــ عکس: AFP

    قرار است اعتراض‌های شورش نابودی در بیش از ۶۰ شهر در آلمان، هلند، بریتانیا، فرانسه، ایالات متحده، کانادا، آفریقای جنوبی، هندوستان، آرژانتین، استرالیا و ... برگزار شود.

    شاخه شورش نابودی هلند فراخوان اعتصاب و اعتراض در آمستردام را داده است. پایتخت آلمان از هفته بعد شاهد اعتراض‌های مشابه خواهد بود. در پاریس نیز فعالان به دنبال مسدود کردن مسیرها و خیابان‌ها خواهند بود.

    شورش نابودی که با اعتراض‌های گسترده در لندن و اشغال برخی مکان‌های مهم پایتخت بریتانیا توجه رسانه‌های بین‌المللی را به خود جلب کرد، پنج‌شنبه سوم اکتبر نیز اعتراض دیگری در لندن ترتیب داد.

    به گزارش روزنامه «گاردین»، فعالان شورش نابودی پنج‌شنبه با یک خودروی آتش‌نشانی مقابل ساختمان وزارت خزانه‌داری بریتانیا در وست‌مینیستر لندن رفتند و در حالی‌که لباس‌های عزاداری پوشیده بودند، مایعی سرخ ــ نماد خون ــ به سمت خزانه‌داری پاشیدند.

    فعالان به نقش نظامی بریتانیا در خاورمیانه و نیز سرمایه‌گذاری این کشور در شرکت‌های مرتبط با سوخت فسیلی معترض بودند.

    هشت فعال دستگیر شدند.

      فعالان آلمانی، خشمگین از دولت فدرال

      به گزارش «رادیو آلمان»، جمعه‌ها برای آینده در این کشور نیز در نامه‌ای سرگشاده به دولت فدرال، بسته سیاست‌گذاری اقلیمی اتخاذشده از سوی برلین را «اعلامیه سیاسی ورشکستگی» خواند و آن را نادیده‌ گرفتن اشتیاق صدها هزار نوجوان برای آینده‌ای قابل زندگی و بی‌توجهی به هشدارهای دانشمندان توصیف کرد.

      آلمان در آستانه اجلاس اقلیمی در مجمع عمومی سازمان ملل بسته اقلیمی ۵۴ میلیارد یورویی خود را برای سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ رونمایی کرد. این بسته شامل مخارج جدید دولتی و یارانه‌های مالیاتی برای گذار به اقتصادی سبزتر و پایدارتر می‌شود.

      برلین از جمله قرار است برای حمل و نقل و ساخت‌و‌ساز مالیات کربن مقرر کند، مشوق ساخت خودروهای الکترونیکی را افزایش دهد و تعرفه پروازهای داخلی را بالا ببرد.

      کارشناسان و فعالان محیط زیست این بسته را کافی نمی‌دانند و بسیاری، از جمله مدیران بانک‌های سرمایه‌گذاری آلمانی، ۵۴ میلیارد یورو بودجه در نظر گرفته ‌شده برای گذار به اقتصادی سبزتر را «ناچیز» توصیف کرده‌اند.

      شاخه آلمان شورش نابودی نیز اقدامات دولت فدرال را نابسنده خوانده و برای انجام اعتراض در برلین، پایتخت آلمان از دوشنبه آینده (هفتم اکتبر) همراه با دیگر کشورها فراخوان داده است. به گزارش «زود دویچه زایتونگ»، ۹۰ چهره سرشناس آلمانی در نامه‌ای به دولت فدرال از این اعتراض‌ها حمایت کرده‌اند.

        گوترش: آشوب اقلیمی همین حالا به راه افتاده

        همزمان با تلاش فعالان محیط زیست برای اعمال فشار بیشتر بر سیاستگذاران، دبیر کل سازمان ملل نیز در یادداشتی در روزنامه گاردین خواهان اقدام فوری برای مقابله با تغییرات اقلیمی شد.

        شورش نابودی در برایتون، ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۹ ــ عکس: AFP

        آنتونیو گوترش یادداشت خود را با اشاره به اعتراض‌های فعالان نوجوان و جوان زیست‌محیطی شروع کرد:

        «در آستانه اجلاس اقدام اقلیمی سازمان ملل در سپتامبر، میلیون‌ها زن و مرد جوان در سرتاسر جهان بسیج شدند و به رهبران جهان گفتند: "شما دارید ما را پشت گوش می‌اندازید". حق با آنهاست.»

        به نوشته دبیرکل سازمان ملل، انتشار گازهای گلخانه‌ای رو به افزایش است و به تبع آن دمای جهانی بالاتر می‌رود.

        متخصصان سازمان ملل در سه گزارش هشدار دهنده در یک سال اخیر نسبت به عواقب وخیم گرمایش جهانی هشدار داده‌اند:

        تأثیرات تغییرات اقلیمی یعنی خشکسالی، قحطی، مهاجرت‌های اقلیمی انبوه، بیابان‌زایی،‌ پدیده‌های اقلیمی حاد،‌ سیل، خسارت‌های اقتصادی، آتش‌سوزی‌های طبیعی گسترده و بسیاری موارد دیگر که به گفته سازمان ملل به «آپارتاید اقلیمی» ختم خواهد شد.

        گوترش اما هشدار می‌دهد که «آشوب اقلیمی» همین حالا به راه افتاده:

        «علم را نمی‌توان انکار کرد اما مردم در خیلی جاها به نمودار یا گراف برای فهمیدن بحران اقلیمی نیازی ندارند. آنها می‌توانند خیلی ساده به بیرون پنجره‌هایشان نگاهی بیندازند.»

        دبیرکل سازمان ملل از تعهد بیش از ۷۰ کشور و ۱۰۰ شهر برای به صفر رساندن انتشار گازهای کربنی تا سال ۲۰۵۰ خبر داده است، اگرچه اصلی‌ترین آلایندگان جهان در این فهرست نیستند.

        به نوشته گوترش، بیش از ۱۰۰ رهبر جهان در دیدارهای خصوصی به او گفته‌اند که تلاش‌هایشان برای مقابله با تغییرات اقلیمی را تشدید خواهند کرد.

        همچنین دولت‌ملت‌های مستقر در جزیره‌های کوچک وعده داده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ به طور ۱۰۰ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده خواهند کرد. باشگاه تأمین مالی توسعه بین‌المللی نیز وعده فراهم کردن یک تریلیارد دلار بودجه برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی پاک در ۲۰ کشور پیشرفته را داده است.

        همه اینها به نوشته دبیر کل سازمان ملل، گام‌های مهمی هستند، اما: «کافی نیستند.»

        او در نهایت با اشاره مجدد به کنش‌گری فعالان جوان و نوجوان می‌نویسد:

        «اگر بخواهیم موفق شویم، بسیاری دیگر نیز باید به ما در دست زدن به کنش‌ اقلیمی بپیوندند.»

        رهبران جهان ۲۰۱۵ در پاریس متعهد شدند که افزایش دمای هوای سیاره نسبت به دوران پیشاصنعتی را «تا حد خوبی زیر ۲ درجه سلسیوس» نگه دارند، اگرچه تعهد اصلی مبتنی بر نگه داشتن افزایش دما در مرز ۲ درجه است. کارشناسان و فعالان محیط زیست و متخصصان پنل اقلیمی سازمان ملل می‌گویند که افزایش دمایی معادل ۱,۵ درجه تمام تأثیرات ویرانگر تغییرات اقلیمی را به همراه خواهد آورد.

        در همین زمینه:

          این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

          آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

          .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

          توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

          نظر بدهید

          در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

          نظرها

          نظری وجود ندارد.