ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیویورک تایمز:‌ ایران و عربستان در سکوت به سمت مذاکره پیش می‌روند

به باور تحلیلگران؛ هرگونه توافق میان ایران و عربستان نتایج گسترده‌ای را در منطقه به همراه خواهد داشت و به صورت مشخص به تضعیف سیاست واشنگتن برای منزوی کردن ایران خواهد انجامید.

به‌دنبال گمانه‌زنی‌ها درباره گفتگوهای غیر مستقیم میان ایران و عربستان و پیام‌های ولیعهد عربستان به مقامات ایران، روزنامه نیویورک تایمز با تکیه بر اظهارات مقامات ارشد عراقی و پاکستانی می‌گوید؛ ولیعهد عربستان از رهبران این کشورها درخواست کرده است تا برای فروکاستن از تنش‌ها با ایران گفتگو کنند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و هیات همراه او در نیویورک

در گزارشی که روز شنبه ۵ اکتبر/۱۳ مهر منتشر شد، نیویورک تایمز اعلام کرد: پس از حملات ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی آرامکو در خاک عربستان، محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی از رهبران عراق و پاکستان خواسته تا در روابط این کشور با ایران مداخله کنند. با وجود اینکه شورشیان حوثی مسئولیت این حملات را برعهده گرفته‌اند، عربستان و ایالات متحده آمریکا ایران را مسئول این حملات می‌دانند.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است: خودداری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از دادن پاسخ نظامی به ایران «تعهد آمریکایی‌ها به امنیت عربستان، که در دهه‌های گذشته جوهره اصلی طرح‌های راهبردی خلیج فارس محسوب می‌شده را در نزد سعودی‌ها زیر سوال برده است».

نیویورک تایمز می‌نویسد:‌خودداری آمریکا از اقدام [علیه ایران] «عربستان سعودی را به این واداشت که خود راه حلی را برای درگیری‌های موجود جستجو کند».

مقامات دولتی عربستان به نیویورک تایمز گفته‌اند بغداد و اسلام‌آباد پیشنهاد کرده‌اند؛ واسطه گفتگوهای میان تهران و ریاض شوند اما این‌که بر اساس خواسته‌های محمد بن‌سلمان عمل کنند، را رد کرده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی نیز همزمان اعلام کردند در گفتگو با ایران به روی عربستان باز است.

عمران خان در نیویورک پیام بن‌سلمان را به روحانی رسانده است

مقامات پاکستانی وعراقی اما از درخواست مستقیم ولیعهد عربستان سخن گفته‌اند. نیویورک تایمز به نقل از دو مقام عراقی و پاکستانی که نامشان فاش نشده است، نوشت در سفر دو روزه عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان (۱۹ تا ۲۰ سپتامبر) به عربستان، محمد بن‌سلمان در جده از او خواسته تا واسطه گفتگو با تهران شود.

به گفته این مقام ارشد پاکستانی بن‌سلمان به خان گفته:

«من می‌خواهم جلوی جنگ را بگیرم».

به‌دنبال این دیدار عمران خان در حاشیه نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در این‌باره با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفتگو کرده است.

به تایید مقام ارشد عراقی به نیویورک تایمز، زمانی که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در ۲۵ سپتامبر به جده سفر کرده بود،‌ محمد بن‌سلمان درخواست مشابهی از او داشته است.

این مقام ارشد همچنین گفت عراق بغداد را به عنوان محل احتمالی مذاکرات پیشنهاد داده است.

ایران و عربستان که به‌عنوان رقبای سنتی در خاورمیانه خوانده می‌شوند، در جنگ سوریه و یمن مواضع مخالف یکدیگر را در پیش گرفتند. ریاض همچنین در سال‌های گذشته از سیاست «فشار حداکثری آمریکا بر ایران» حمایت کرده است.

تحلیل‌گران می‌گویند هرگونه توافق میان ایران و عربستان نتایج گسترده‌ای را در منطقه به همراه خواهد داشت و به صورت مشخص به تضعیف سیاست واشنگتن برای منزوی کردن ایران خواهد انجامید.

عادل عبدالمهدی نیز هفته گذشته به خبرگزاری الجزیره گفته بود معتقد است عربستان می‌خواهد گام‌هایی را برای کاهش تنش میان این کشور و ایران بردارد:

«هیچ کس آنقدر تسلیحات در اختیار ندارد که بتواند طرف مخالف را نابود کند. [در صورت وقوع جنگ] هرج و مرج و تخریب کل منطقه را فرا خواهد گرفت. همه مایل به گفتگو هستند. ایران می‌گوید اگر تحریم‌ها برداشته شوند حاضر است گفتگو کند. آمریکا نیز به دنبال مذاکرده است. حتی عربستان سعودی نیز درهای خود را به روی مذاکره نبسته است. [در این میان] کشورهای زیادی هستند که می‌توانند راه‌حل یا محلی برای پیدا کردن راه‌حل ارائه کنند و عراق یکی از این کشورهاست».

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.