ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اپیدمی ایدز و زگیل تناسلی و نقش نظام اسلامی در آن

ایرج مصداقی – بی‌کفایتی، پیش‌داوری‌های ایدئولوژیک و فساد در همه جت آثار خود را نشان می‌دهند، از جمله در زمینه بهداشت و درمان.

بیش از ۳۰ سال از اپیدمی ایدز در کشور می‌گذرد و در حالی که آمارهای جهانی نشان از کاهش روند ابتلا به ویروس HIV در کشورهای مختلف از جمله آفریقا دارد، در کشور ما این آتشفشان نه تنها رو به خاموشی نرفته، بلکه الگوی انتقال آن نیز تغییر یافته است و همچنان نظام اسلامی می‌کوشد آمار آن را مخفی نگاه دارد.
آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود ۳۰ هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا هستند اما پزشکانی مانند مینو محرز که از پیشقراولان مبارزه با ایدز است و بیش از ۳۰ سال از نزدیک دست بر آتش دارد، از آمار ۹۰ هزار نفری اچ آی وی مثبت در ایران سخن می‌گوید و دکتر آرش علایی آمار بیش از صد هزار نفر یاد می‌کند.

اپیدمی ایدز در کشور آنقدر تهدید‌کننده است که دیگر نمی‌توان آن را پنهان داشت و به موضوع مقالات رسانه‌ها کشیده شده است.

در یکی از مقالات انتشار یافته در خبرگزاری ایرنا آمده است:‌

«یکی از این سیاست‌های اشتباه را می‌توان در عملکرد گذشته حوزه بهداشت و درمان مشاهده کرد که باعث شده است که امروز سلامت ایرانیان در حوزه‌های مختلف با خطر روبرو شود.

دلیل وجود گسترده انواع و اقسام سرطان‌ها و بیماری‌های لاعلاج و به قولی سونامی آن در جامعه امروز را باید در عمل نکردن به وظایف و مسئولیت‌های دستگاه‌های متولی در گذشته دنبال کرد و امروز نیز برای رهایی از وضع موجود چاره‌ای نیست مگر تجدید نظر در سیاست‌های مهم‌ترین دستگاه‌های متولی سلامت و بهداشت.

درست است که وزیر محترم بهداشت به سیاست غلط پنهانکاری در خصوص ایدز در گذشته اشاره کرده است، اما متأسفانه باید اذعان کرد این سیاست‌ها هم اینک نیز در حال پیگیری و اجراست.

هنوز هم موضوعات مهم و مرتبط با سلامتی مردم در کارگروه‌های محرمانه در سطوح عالی مدیریت‌های استانی و استانداری‌ها مطرح و لاک و مهر می‌شود‌.

از جمله این مصادیق ادامه این پنهان کاری‌ها، عدم اعلام شفاف و دقیق مبتلایان به ایدز، افراد در معرض و... است که هنوز نیز مهر محرمانه بر خورد دارد. متأسفانه باید متذکر شد که سیاست‌ها در حالی در حال اجراست که وزیر محترم در ۱۰آذرماه دو سال پیش (۱۳۹۲) در همایش ملی ایدز نیز اعلام کرده بود پنهان‌کاری، دلیل اصلی روند صعودی ایدز در کشور است.

وزیر بهداشت، درمان ‌و آموزش پزشکی با بیان اینکه تا وقتی تابوی ایدز شکسته نشود، روند صعودی مبتلایان کنترل نخواهد شد، گفت: پنهان‌کاری و ترساندن مردم موجب شده، تعداد مبتلایان به این بیماری طی ۱۲ سال گذشته تا ۹ برابر در کشور افزایش یابد.

دکتر سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی در این همایش تصریح کرد: این به آن معنا است که تعداد مبتلایان به ایدز در کشور، سالانه تا ۸۰ ‌درصد افزایش یافته که این رقم بیش از نرخ تورم و قیمت مسکن است.

وی افزود: درحالی‌که هر روز از طریق تریبون‌های عمومی آمار تورم و قیمت مسکن را به اطلاع مردم رسانده؛ اما درباره بیماری ایدز زیاد پنهان‌کاری کرده‌ایم.

وزیر بهداشت با انتقاد از محدودیت‌های ایجاد شده در مسیر انتشار اخبار بیماری ایدز در کشور‌، گفت: ما ابتدا کشورهای غربی را نه‌تنها به‌دلیل شیوع بیماران مبتلا به ایدز نکوهش می‌کردیم؛ بلکه تا سال‌ها از روی اشتباه به رسانه‌ها اجازه انتشار مطالب در این زمینه را نمی‌دادیم.

وی ادامه داد: ما با بهره‌گیری از رسانه‌های جمعی و تبلیغات اشتباه، مردم را از بیماری ایدز ترساندیم و ایدز را با هنجاری اخلاقی گره‌ زده و آن را به بیماری مهلکی تبدیل کردیم.»

دلیل پنهان‌کاری در مورد بیماری ایدز و آمار روزافزون آن برمی‌گردد به تبلیغات دروغین و لجام‌گسیخته‌ی نظام اسلامی برعلیه غرب و تمدن غربی که آن را عامل شیوع ایدز معرفی می‌کرد و در نماز‌جمعه‌ها روی آن مانور می‌داد و صفحات روزنامه‌ها پر از مقالات و ادعاهای واهی در این مورد بود.

موج اول این بیماری از طریق فرآورده‌های خونی آلوده در ایران و موج دوم آن با انتقال از طریق اعتیاد تزریقی و سرنگ آلوده شروع شد؛ اما اکنون دیگر اعتیاد و تزریق، الگوی اول انتقال ایدز در ایران نیست چرا که در سال‌های اخیر رشد این بیماری از طریق رفتارهای پرخطر جنسی بسیار نگران کننده و نشان‌دهنده تغییر الگوی ایدز در ایران است.

دکتر مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران می‌گوید سه مرحله موجود در شیوع بیماری ایدز عبارت است از: شیوع بین یک درصد - فاز اول یا پایین آن- سپس شیوع «در مرحله متمرکز بالای پنج درصد»، که افزایش شیوع در میان گروهی خاص با رفتارهای «پرخطر» را در بر می‌گیرد و در نهایت مرحله سوم اجتماعی که شیوع در کل جامعه از مرز یک درصد می‌گذرد.

وی همچنین می‌گوید « اگر وضعیت انتقال جنسی ایدز همین طور پیش برود و الگوی ابتلای جنسی ایدز گسترش پیدا کند ممکن است در آ‌ینده نزدیک به مرحله سوم که مرحله شیوع بالای یک درصد در جمعیت عمومی است برسیم و این خطر بزرگی است».

او در عین حال تاکید می‌کند که «متاسفانه انتقال ویروس ایدز به سمت انتقال جنسی رفته است».

دکتر محرز در توضیح این مشکل می‌گوید «جوانان در مورد به این موضوع آگاهی کافی ندارند» و در عین حال «آموزش و پرورش، رسانه‌ها و خانواده‌ها آموزش چندانی درباره روش انتقال جنسی ایدز به جوانان نمی‌دهند».

او در عین حال خواستار آن است که دست‌کم «وسیله پیشگیری از انتقال ویروس در اختیار جوانان باشد». (منبع)

تقریباً می‌شود گفت هیچ‌یک از دغدغه‌های دکتر مینو محرز از سوی نظام اسلامی جدی گرفته نشده است. (منبع)

دکتر محرز در دیماه ۱۳۹۷ از افزایش ۱۰ برابری ابتلای زنان به ایدز از طریق روابط جنسی طی دو سال خبر داد و اعلام کرد که «به سبب ضعف اطلاع‌رسانی و نبود آموزش در مورد انتقال ایدز از طریق رفتارهای پرخطر جنسی، جوانان ایرانی در معرض ابتلا به این بیماری قرار گرفته‌اند.»

کاندوم و بقیه قضایا

خامنه‌ای با سند ۲۰۳۰ مخالفت کرده و یکی از دلایل آن را «آموزش جنسی» به کودکان و نوجوانان خوانده است. از سوی دیگر به خاطر تلاش خامنه‌ای و جامعه روحانیت برای ازدیاد جمعیت، توزیع رایگان کاندوم از سوی وزارت بهداشت متوقف شده است. عوامل خامنه‌ای همچون حسن پورازغدی بازجو و شکنجه‌گر سابق در شورای عالی انقلاب فرهنگی با تمام توان علیه سند ۲۰۳۰ و آموزش‌های جنسی می‌کوشند.

در دسترس بودن کاندوم اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. توقف ارائه‌ی کاندوم و قرص‌های ضد‌بارداری در مراکز بهداشتی که به دستور خامنه‌ای صورت گرفت باعث شد تنها منبعی که زنان خانه دار و روستانشین و حاشیه‌‌‌ی شهرها می‌توانستند بدون دغدغه کاندوم تهیه کنند، از دسترس آنان دور شود. از مسئله قیمت که بگذریم، کدام زنی در ایران می‌تواند به راحتی به داروخانه وارد شود و کاندوم بخرد؟ فضای اجتماعی در ارتباط با کاندوم آنچنان با تابو و ممنوعیت پیوند خورده که تهیه آن از داروخانه‌ها نه فقط برای زنان که برای مردان نیز بسیار سخت است.

دکتر مزدک دانشور با اشاره به سخنانِ سخنگوی وزارت بهداشت که گفته بود کشور در آموزش‌های پیشگیری از ایدز ناموفق بوده می‌گوید: اگر یک صاحب‌نظر و یا جامعه‌شناس بگوید "کشور" در آموزش‌های پیشگیری از ایدز ناموفق عمل کرده، چندان عجیب نیست. ولی اگر یک مسئول دولتی به جای پذیرفتن مسئولیت دولت، توپ را به زمین "کشور" بیندازد، البته نشان از سیاسی‌کاری و فرار از مسئولیت دارد.

باید از وزارت بهداشت پرسید که چقدر فضا برای مشارکت عموم مردم در زمینه پیشگیری از انتقال ویروس HIV بازکرده که مردم از آن استفاده نکرده‌اند؟ وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد که تا چه حد تابوهای فرهنگی حول این بیماری را شکسته است و یا اینکه برای شکستن این تابوها از سوی مردم، زمینه و میدان فراهم کرده است؟
وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد که چرا به بهانه رشد جمعیت، توزیع رایگان کاندوم را در خانه‌های بهداشت متوقف کرده است؟ و... بعد مدعی این باشد که چرا "کشور" در زمینه‌ی آموزش و پیشگیری از ایدز ناموفق عملکرده است. (منبع)

در آذرماه ۱۳۹۱ دولت جمهوری اسلامی، کاندوم را به عنوان یک کالای غیرضروری و لوکس اعلام کرده و واردات آن به ایران را ممنوع کرد. به گفته‌ی کارشناسان این ممنوعیت باعث کمبود ۲۵ درصدی دسترسی به کاندوم در ایران شد. (منبع). همان موقع اعلام شد که انتقال ایدز از طریق ارتباط جنسی نسبت به سال قبل دو برابر شده است. یعنی در حالی که در سال ۱۳۹۰ تنها ۱۰ درصد از مبتلایان به ایدز از طریق ارتباط جنسی آلوده شده بودند، این رقم در سال بعد به بیش از ۲۱ درصد رسید.

همچنین عباس صداقت، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت اعلام کرد که تعداد زنان مبتلا به ایدز در حال افزایش است و این وزارتخانه سعی می‌کند توجه ویژه‌ای به پیشگیری از ابتلا به ایدز از طریق ارتباطات جنسی داشته باشد.

وی البته توضیحی نداد که با ممنوعیت ورود کاندوم که اصلی‌ترین راه پیشگیری از ایدز در رابطه جنسی است، دولت چگونه می‌خواهد "توجه ویژه" به پیشگیری از ابتلا به ایدز از طریق ارتباطات جنسی داشته باشد.

در آخرین روزهای اسفند ماه ۱۳۹۰ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و تأیید محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس این شورا، ‎روز جهانی ایدز از متن تقویم رسمی ایران حذف شد.

روز جهانی ایدز که ۱۰ آذرماه برابر با اول دسامبر است، به پیشنهاد وزارت کشور در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی، از سال ۱۳۸۴ وارد تقویم رسمی کشور شده بود.

شورای انقلاب فرهنگی با استناد به مفاد "آیین‌نامه نحوه نامگذاری روزها و مناسبت‌های خاص" که سال ۱۳۸۸ به امضای محمود احمدی‌‌‌نژاد رسید، روز جهانی ایدز را از تقویم رسمی کشور حذف کرد. این آیین‌نامه هدف از مناسبت‌های درج شده در متن تقویم را "اهمیت آن برای قشرهای مختلف" مردم کشور و "تقویت‌کننده حداقل یکی از مولفه‌های هویت ملی ایرانیان" می‌داند.

ظاهرا بیماری ایدز از دید دولت احمدی‌نژاد نه اهمیتی برای قشرهای مختلف مردم دارد و نه تقویت‌کننده یکی از مولفه‌های هویت ملی ایرانیان است.

با گذشت حدود ۱۰ ماه از این مصوبه، خبر رسید که ایدز در کودکان ۱۱ تا ۱۳ ساله نیز شیوع پیدا کرده است. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در این زمینه می‌گوید: «آمارها نشان می‌دهد که سن ابتلا به ایدز در کشور کاهش یافته است که این مسئله باید مورد توجه جدی قرار گیرد. بنا به گزارش‌ها ابتلا به بیماری‌ایدز در سنین ۱۱ تا ۱۳سال هم دیده شده است که زنگ خطر برای جوانان و نوجوانان در جامعه به شمار می‌رود و تا زمانی که آموزش‌ها جدی گرفته نشود، خطر کاهش سن ابتلا به این بیماری همچنان وجود دارد.»

البته ظاهرا تغییری در نگرش دولتمردان نسبت به این بیماری ایجاد نشد چرا که رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت پس از اعلام آمار کودکان مبتلا به ایدز ادعا کرد: «تعداد کودکان مبتلا به ایدز، کمتر از ۱۰۰ نفر است و به همین خاطر، برنامه حمایتی از این افراد در اولویت قرار ندارد. موضوع کودکان مبتلا به ایدز مهم است اما اولویت وزارت بهداشت نیست.»

اتوبوس تشخیص ایدز – از این امکان‌ها هم به همت متخصصان دلسوز وجود دارد اما به میزان محدود. حکومت بیشتر به جنبه نمایشی امکانات علاقه دارد.

موضوع برادران علایی

این همه ماجرا نبود، نظام اسلامی به جای قدردانی از دکتر کامیار علایی پزشک متخصص ایرانی و کارشناس بین‌المللی بهداشت که با تأسیس کلینیک‌های مثلثی تلاش بسیاری برای جلوگیری از گسترش ایدز در ایران داشت به همراه برادرش، دکتر آرش علایی در سال ۱۳۸۷ در رابطه با فعالیت‌هایشان برای پیشگیری از ایدز، دستگیر و زندانی و سه سال بعد آزاد شدند. بازداشت این دو اعتراضات گسترده‌ی بین‌المللی را در پی داشت. برادران علایی چهار جایزه به پاس تلاش‌هایشان برای کنترل بیماری ایدز دریافت کرده‌اند، از جمله جایزه‌ی سالانه بهداشت جهانی توسط شورای بهداشت جهانی، و جایزه‌ی الیزابت تایلور در سال ۲۰۱۲.

آرش علایی پیش‌تر مدیر امور بین‌المللی آموزش و پژوهش درمرکز ملی آموزشی و پژوهشی ودرمانی سل و بیماری‌های ریوی در ایران بود. کامیار علایی پیش از دستگیری در ایران، پس از تحصیل در رشته پزشکی وسپس بهداشت در حوزه اپیدمولوژی در ایران و تحصیلات تکمیلی در رشته بهداشت جهانی دردانشگاه هاروارد در حال گذراندن دوره دکترای سیاست‌گذاری بهداشت در دانشگاه ایالتی نیویورک بود.

برادران علائی به مدت سیزده سال در برنامه‌ای برای مقابله با گسترش بیماری ایدز در ایران با تمرکز بر معتادان تزریقی در استان کرمانشاه شرکت داشتند، برای فعالیت در زمینه‌ی کنترل ایدز به ایران بازگشته بودند. آنها همچنین در تلاش بودند مقدمات همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه‌ی بهداشت را میان دوازده کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی فراهم کنند.

خبر جدید: روستای «چنار محمودی»

وزیر بهداشت در همایش روز جهانی ایدز گفت:

«برای اولین بار بیماری ایدز را ۳۰ سال پیش از خطیب نماز جمعه، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شنیدم که ایشان گفتند خدا را شکر این بیماری در ایران وجود ندارد و غرب به علت بی اخلاقی به آن دچار است، اما اکنون بیماری ایدز در کشور ما با اعتیاد و روابط غیراخلاقی رو به افزایش است.... خود را با کشورهایی که باورهای متفاوت دارند و از ما فاصله دارند، مقایسه نمی‌کنیم، حتا در مقایسه با کشورهای همجوار مان نیز وضعیت خوبی نداریم.»

۱۰ مهر ۱۳۹۸ در شبکه‌های اجتماعی خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه در روستای «چنار محمودی» از روستا‌های شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری، عده‌ای هنگام آزمایش قند خون با سرنگ آلوده به ویروس «اچ آی وی» مبتلا شده‌اند. مرتضی خاتمی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ابتلای گروهی از مردم این روستا به اچ آی وی را تأیید کرد. در همان حال محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد ابتلا به اچ آی وی صحت ندارد و اهالی روستا به نوعی از عفونت مبتلا شده‌اند و راه انتقال مبتلایان نیز به اطلاع آنها رسیده است و اشخاص مبتلا تحت درمان قرار گرفته‌اند.

دکتر مجید شیرانی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری همان روز ابتلای گروهی از اهالی روستای «چنار محمودی» در شهرستان لردگان را تأیید کرده و گفت:‌

«از حدود یک ماه قبل در پی کشف چند مورد بیمار مبتلا به ویروس اچ آی وی در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری، تیم‌های بهداشت و درمان تخصصی و مشاوره در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل و با هماهنگی و تماس با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مسئولان استانی اقدامات علمی و تخصصی در جهت شناسایی، درمان و پیشگیری از اشاعه بیماری شروع شد و کماکان ادامه دارد.»

احمدرضا بهرامی، رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری، گفت: «برخی ادعا دارند که یکی از بهیارانی که در یکی از مراکز بهداشت کار می‌کرده است در زمانی که برای انجام آزمایشات از آنها خون می‌گرفته به جای اینکه برای هر فرد از یک سرنگ استفاده کند از سرنگ مشترک استفاده می‌کرده است که در حال حاضر فرد مذکور در بازداشت به سر می‌برد».

روز ۱۱ مهر ۱۳۹۸ محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات ابتلای تعدادی از اهالی روستای لردگان استان چهارمحال و بختیاری به ویروس ایدز توضیح داد: «روستای چنار محمودی شهرستان لردگان ۱۸۰۰نفر جمعیت دارد که متاسفانه به علت مشکلات و نبود رونق اقتصادی و فقر چیزی حدود ۲۴۰ نفر از اهالی روستا به اعتیاد روی آورده‌اند که از این تعداد نیز ۲۰ نفر معتاد تزریقی هستند. ماجرا از این قرار بود که بهورز روستا به دلیل تدابیر درستی که از شرایط موجود داشته است، برخی از افراد را برای بیماری‌یابی به مرکز استان فرستاده و نتیجه آزمایش‌ها نشان دهنده ویروس HIV مثبت بود و حساسیت ایجاد کرد. بنابراین از مردم خواسته شد تا برای انجام تست و بیماری‌یابی به مراکز درمانی مراجعه کنند که پس از بررسی‌ها مشخص شد، ۲۶ نفر از اهالی این روستا به ایدز مبتلا شده‌اند که در میان آن‌ها آزمایش یک نوزاد ۷ماهه نیز مثبت بود. شایعات پیش آمده مبنی بر اینکه با گرفتن خون، این ویروس منتقل شده را شدیدا تکذیب می‌کنیم. به صورت قاطع اعلام می‌کنم از طریق انجام آزمایش‌ها و تست قند خون این انتقال بیماری صورت نگرفته است. از مردم درخواست داریم برای تست و آزمایشات بیماری‌یابی به مراکز درمانی مراجعه کنند زیرا در حال حاضر تنها ۴۲ درصد از مردم تحت انجام تست بیماری‌یابی قرار گرفته‌اند و ۵۸ درصد آن‌ها به‌دلیل نگرانی‌های اجتماعی و یا ناراحتی‌های روحی و روانی هنوز تمایلی به مراجعه به مراکز درمانی ندارند. (منبع)

وزیر بهداشت به‌ گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر بهداشت با بیان این‌ که از بیش از ۴۰ روز پیش گزارش‌هایی از آلودگی با ویروس اچ‌آی‌وی در روستای چنار محمودی دریافت کرده‌اند، گفت: «همکاران ما بسیار آرام و بی‌صدا و با حفظ حرمت مردم شریف آن منطقه کارها را پیش می‌بردند.»

وی با تأکید بر این‌ که «سرنگ آلوده عامل شیوع این بیماری نیست» از شناسایی عوامل آن خبر داد و اضافه کرد: «مردم شریف و پاکیزه آن منطقه بی‌دلیل یا از راه‌هایی به این ویروس آلوده شده‌اند که هیچ گناه و تقصیری ندارند». وزیر بهداشت اطلاع‌رسانی درباره عوامل آلودگی به این ویروس را به «بعد از بررسی دقیق کارشناسان بهداشتی» موکول کرد و گفت: «با این حال خودمان را مکلف به درمان این بیماران صرف‌نظر از هر عامل ابتلا به ویروس HIV می‌دانیم.»

سعید نمکی در یک گفتگوی دیگر گفت: عامل انتقال ویروس HIV در روستای چنارمحمودی از توابع لردگان نه سرنگ آلوده بهیار بلکه «معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب» بودند. این موضع‌گیری باعث خشم بیش از پیش مردم شد.

این فجایع در حالی اتفاق می‌افتد که حکیم اسلامی روازاده، ایدز را بیماری کم خطری اعلام می‌کند و از سوی مراکز اسلامی حمایت می‌شود (منبع)، و یا حجت‌الاسلام محمد‌حسین ناظری عضو شورای خبرگان طب اسلامی مدعی می‌شود: «۴۳ بیمار مبتلا به ایدز با طب اسلامی درمان شدند» و خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران آن را با آب و تاب انتشار می‌دهد.

شیوع فوق‌العاده ویروس زگیل تناسلی و سپاه پاسداران

در سال ۱۳۹۲رئیس انجمن مددکاری از شیوع بیماری خطرناکی به نام زگیل تناسلی خبر داد. به گفته وی تاکنون حدود ۱ میلیون نفر به آن مبتلا شده‌اند و هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

مصطفی اقلیما، مددکار اجتماعی و رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی، می‌گوید:

«در این بیماری زگیل‌هایی روی آلت تناسلی ایجاد می‌شود و در حین مقاربت جنسی به سرعت منتقل می‌شود. این زگیل‌ها سبب عفونت و سرطان می‌شود و افراد مبتلا همچنین نمی‌توانند دیگر بچه‌دار شوند. این بیماری درمان سختی دارد و تنها راه مقابله با این بیماری پیشگیری است و آن هم فقط توسط واکسن انجام می‌شود. البته حتا یک عدد هم از این واکسن در ایران موجود نیست و افراد باید آن را از خارج از کشور تهیه کنند.

بعضی آقایان برای درمان این بیماری لیزر درمانی می‌کنند اما فایده‌ای ندارد و پس از ۱۰ روز تا یک ماه دوباره باز می‌گردد. ظرف یک سال گذشته این بیماری به شدت شیوع یافته است و چون از راه مقاربت انتقال پیدا می‌کند سرعت شیوع آن بسیار زیاد است. سال گذشته روزانه ۱ تا ۲ نفر مبتلا به من مراجعه می‌کردند در حالی که امسال روزی ۱۰ الی ۱۵ آقا که به این بیماری مبتلا هستند به من مراجعه می‌کنند. تاکنون شاید حداقل یک میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده باشند. این بیماری در آستانه اپیدمی شدن است.

باید سریعا از خارج واکسن تهیه شود و مثل فلج اطفال به همه زده شود زیرا همه در معرض خطر هستند، همچنین تاکنون در این باره اطلاع رسانی نشده است و باید هرچه زود‌تر آموزش و اطلاع رسانی شروع شود.

من از وزیر بهداشت استمداد طلب می‌کنم و هشدار می‌دهم که برای این مسئله کاری انجام دهد زیرا در آینده خیلی دیر خواهد شد و دیگر هیچ کاری نمی‌توان کرد.»

دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز، ایران در خرداد ۱۳۹۷ در گفتگو با تندرست نیوز می‌گوید اچ‌پی‌وی (ویروس زگیل تناسلی) در ایران فوق‌العاده شیوع پیدا کرده است.

ویروس پاپیلومای انسان (HPV) یکی از علل اصلی سرطان‌های دهانه رحم است، بیش از نود درصد موارد سرطان دهانه رحم به این ویروس مربوط است. اچ‌پی‌وی در آقایان هم ممکن است موجب سرطان شود.

دکتر محرز می‌گوید واکسن ضد این ویروس (گارداسیل) تا چندی پیش یک میلیون تومان قیمت داشته اما مشخص نیست که با افزایش قیمت ارز اکنون چقدر قیمت دارد. پس از فراخوان سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۶ برای مبارزه با این ویروس، در دوازده سال گذشته واکسیناسیون ضد اچ‌پی‌وی در هشتاد کشور دنیا انجام می‌شود.

در بریتانیا این واکسن به رایگان به تمام دختران ۱۲ تا ۱۸ ساله تزریق می‌شود و نوبت دوم تزریق شش تا دوازده ماه بعد انجام می‌شود. در برخی کشورها مثل آمریکا توصیه می‌شود تمام خانم‌های زیر ۲۶ سال واکسن اچ‌پی‌وی بزنند.

به گفته دکتر محرز، متوسط شیوع جهانی این ویروس بین ۹ تا ۱۳ درصد است اما در ایران آمار دقیقی از شیوع این بیماری وجود ندارد. به گفته دکتر محرز «چندی پیش مطالعه‌ای در باره کارگران جنسی در یکی از مناطق تهران انجام شد که ۳۱ درصد زنان مبتلا به اچ‌پی‌وی بودند».

پس از انتشار یک برنامه تلویزیونی در ارتباط با واکسن اچ‌پی‌وی، ارگان‌های امنیتی همچون تسنیم و روزنامه‌های جوان ارگان سپاه پاسداران و باشگاه خبرنگاران جوان و صبح نو به پخش این برنامه اعتراض و ادعای خطرات ناشی از عوارض این واکسن و احیای سند «۲۰۳۰» را طرح کردند.

علی‌ کرمی یکی از پزشکان رانتی سپاه پاسداران و دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با اظهار گله‌مندی و انتقاد شدید از ادعاهای دروغین «یاسی اشکی» فعال اجتماعی درباره واکسن HPV گفت: «این فرد چند شب گذشته با ادعاهای غیرعلمی در زمینه سونامی سرطان‌ رحم و ضرورت تولید انبوه واکسن HPV با ادبیاتی کاملا هماهنگ و تمرین شده مطالبی را بیان کرد، بر اساس تحقیقاتی که انجام دادیم مشخص شد هیچ یک از صحبت‌هایش سندیت علمی نداشته و کاملا کذب است.»

او که منافع سپاه پاسداران و انستیتو پاستور و نهاد‌های حکومتی را نمایندگی می‌کند در اظهارنظری عجیب و به شدت غیرعلمی مدعی شد:

«ویروس‌های جدید HPV و پاتوژن‌های آن به علت روابط جنسی پرخطر هر روز قوی‌تر می‌شوند البته این موضوع در جوامع غربی صدق می‌کند نه ایران، چنین واکسن نوترکیبی اولویت ایران نیست بلکه اولویت کشورهای اروپایی و آمریکاست که حد و مرز اخلاقی و رفتاری ندارند در حالی که در کشور ما باید تمام تمرکزها در زمینه تولید واکسن‌های نوترکیب نوزادان معطوف شود. واکسن HPV یکی از واکسن‌های نوترکیبی به شمار می‌رود که پروژه آن در پاستور در حال اجراست، اما گلگی‌ من از این است، در شرایطی که ایران از نظر ابتلا به عوارض حاد HPV به ویژه سرطان‌های ناشی از آن در زمره کشورهای سبز و در واقع مناطق پاک جهان است چگونه می‌شود که این گونه نیاز مبرم به واکسن HPV وجود داشته باشد؟ آن هم در شرایطی که بر اساس آمارهای مستند موجود این واکسن جزء اولویت‌های هفتادم کشور است؛ زیرا HPV از جمله بیماری‌های مرتبط به رفتارهای جنسی پرخطر است چیزی که در اروپا و آمریکا جولان بیشتری دارد. ساخت واکسن از تحقیقات تا تولید نهایی حداقل ۱۰ سال زمان می‌برد بنابراین تولید واکسن HPV به این زودی‌ها یقینا میسر نیست، ولی با هجمه و نگرانی‌هایی که به وجود آمده واردات آن به نوعی از کمپانی آمریکایی تضمین شده است، آن هم تا ۱۰ سال سودآوری بی‌حساب و کتاب که مایه خوشحالی تولید کنندگان آن شده و جالب این است، در شرایطی که بیشتر اقلام دارویی و حتی تجهیزات پزشکی به علت تصمیمات نابخردانه ترامپ علیه ایران در تحریم قرار دارند چرا این یک قلم محصول در لیست تحریم‌ها قرار نگرفته است و هر چقدر که ایران نیاز داشته باشد فورا وارد می‌شود.»

در پی آن محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران را مأمور کرد تا «برابر با مقررات، در اسرع وقت و با توجه به آثار و تبعات ادعاهای مطرح شده در آن برنامه در جامعه، موضوع را پیگیری و تعقیب کند».

همچنین منتظری، دادستان کل کشور دستور داد که مبالغ جمع‌آوری شده برای تهیه واکسن اچ پی وی که در شماره حساب اعلام شده از سوی برنامه‌ی تلویزیونی «ماه عسل» جمع‌آوری شده نیز مورد بررسی قرار گیرد.

شیوع بیماری پوستی سالک و لامپی

در تیرماه ۱۳۹۶ دکتر سیدمهدی طبایی عضوهیات علمی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشكی تهران گفت: شیوع بیماری سالك در كشور ۲۰ تا ۳۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر است كه این تعداد از میانگین دنیا بالاتر است.

وی گفت سالانه حدود ۲۰ هزار مورد جدید در كشور گزارش شده اما تخمین زده می‌شود آمار مبتلایان واقعی ۴ تا ۵ برابر این تعداد باشد.

او با اشاره به اینكه بیماری سالك در استان‌های اصفهان، خراسان شمالی، كرمان، خوزستان، فارس، ایلام و كردستان شایع‌تر است، ادامه داد: این بیماری در ۱۷ استان كشور گزارش شده است و ابتلا به بیماری در بین دانش آموزان بیشتر از سایر اقشار جامعه مشاهده می‌شود.

در تیرماه ۱۳۹۸ یوسف داودی نماینده مجلس شورای اسلامی نسبت به شیوع وسیع یک بیماری خطرناک پوستی در میان گاوهای دامداران هشدار داد.

یوسف داودی که عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی است می‌گوید تعلل وزارت جهاد کشاورزی در تامین واکسن باعث مرگ شش نفر و تلف شدن هزاران دام در این کشور شده است.

او افزود که بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در چند هفته اخیر «شش نفر تلفات انسانی و تلفات بی‌سابقه دامی در کشور داشته است.»

این بیماری یک بیماری ویروسی مشترک میان انسان و دام است که از گزش کنه یا تماس با خون، ترشحات یا لاشه دام منتقل می‌شود. این بیماری قابل پیشگیری است اما بیست سال که در ایران بروز و ظهور دارد.

او علت شیوع بیماری را عدم استفاده از حشره‌کش و سهل‌انگاری در تامین سموم دفع آفات حیوانی دانست و گفت می‌شد «با تزریق یک واکسن کم هزینه از این فاجعه جلوگیری کرد.»

داودی گفت طبق برنامه ششم توسعه، واکسن دام‌ها باید با یارانه دولتی به دامداران داده شود اما «وزارت جهاد کشاورزی به تازگی واکسن این بیماری را از ترکیه وارد کرده و قرار است برخلاف قانون به دامداران بفروشد.»

این بیماری پوستی لامپی نام دارد. ویروس بیماری که از خانواده آبله است در دام‌ ایجاد بیماری می‌کند که با تب، تورم غدد لنفاوی، توده‌های پوستی و مخاطی و ادم (تورم) دست و پا تظاهر می‌کند.

مردم ایران و حتی اهالی دورافتاده‌ترین روستاهای کشور نیز دشمن اصلی مردم و عامل اصلی این فجایع را به خوبی می‌شناسند به همین دلیل است که مردم روستای توابع لردگان چهارمحال‌و بختیاری با حمله و ‌آتش‌زدن ساختمان فرمانداری و دفتر و خانه‌‌ی امام جمعه لردگان که نماد اصلی حکومت مذهبی هستند خشم و کینه‌ی خود را نشان می‌دهند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سعید

    تنها دارو برای درمان زگيل تناسلي قرص هاي AHCC هستش فقط توی ایران هیچ جا پیدا نمیشه . من یک بسته از قرص AHCC پلاتینیوم رو اول از سایت مالتینا گرفتم البته بیچارم کردن تا برسه بیشتر از 4 - 5 ماه طول کشید اشکمو دراوردن تا بهم تحویل بدن ولی 2 تا بسته بعدی رو از شرکت فرازطب گرفتم . همون روز هم که واریز کردم بهم تحویل دادن .. من الان 3 ماهه دارم استفاده می کنم از یک ماهه پیش زگیل هام یکی یکی دارن خشک میشن و می افتن .. یه قطره و یک کرم هم کنارش استفاده می کنم. اون قطره و کرم هم نمی دونم چیه خودشون کناره قرص برام فرستادن به شما هم پیشنهاد می کنم جای اینکه انقدر نگران باشین یکم هزینه کنید و خودتون رو درمان کنید سلامتی آدم ارزشش خیلی بیشتره ... خودتون رو درمان نکنید دو روز دیگه سرطان می گیرید اون موقع 100 برابرش رو باید خرجه سرطان بکنید آدرس سایتشون رو یادم نیست ولی توی گوگل هم به فارسی بزنید " فرازطب " سایتشون رو براتون میاره .. تماس میگیرید میفرستن

  • atashak

    چند سال پیش بود که ج ا در بوق و کرنا دمید که : واکسن ایدز در ایران کشف شده !! این هموطنان ما شاید موشهای لابراتوار حکومت شدنند . ولی بجای کشف واکسن ایدز ٫ مردمان را به این بیماری مبتلا کردنند .