ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمالوندی: فقط دو گام تا بازگشت به شرایط قبل از برجام باقی مانده

سخنگوی سازمان انرژی اتمی می‌گوید برجام خللی به برنامه هسته‌ای ایران وارد نکرده و با فعال کردن فردو و افزایش سانتریفیوژها تمام تعهدات ایران برداشته می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی محدودیت‌های برجام را کوتاه‌مدت دانست و گفت این توافق خللی به برنامه هسته‌ای ایران وارد نکرده است. او گفت با برداشتن دو گام دیگر تمام تعهدات ایران برداشته می‌شود.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با صداوسیمای جمهوری اسلامی درباره محدودیت‌های برجام در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت: «برجام قطعاً خللی به برنامه هسته‌ای ایران وارد نکرده است. ایران یک برنامه بلندمدت برای غنی‌سازی داشته است و تنها محدودیتی که ایجاد شد مربوط به راکتور آب سنگین است که البته این محدودیت، فقط برای برهه‌ای کوتاه است و دائمی نیست.»

کمالوندی با بیان این‌که «محدودیت‌های هسته‌ای فقط برای رفع سوء ظن طرف‌های مقابل در مذاکرات هسته‌ای اعمال شد»، افزود: «هیچ کدام از این محدودیت‌ها، به ساختارهای هسته‌ای کشور آسیب وارد نکرده است.»

پس از توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی، جناح اصولگرا در حکومت ایران به مخالفت با آن پرداخت و برجام را به ضرر جمهوری اسلامی دانست. در پی خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های شدید مالی و نفتی علیه ایران، عملاً برجام به حالت تعلیق در آمد. ایران از طرف اروپایی توافق هسته‌ای خواست تا فروش نفت و انتقال منابع مالی به ایران را تضمین کند. کشورهای اروپایی طرف توافق هسته‌ای طی ماه‌های گذشته برای ایجاد سازوکار تبادل مالی (اینستکس) با ایران به توافق رسیدند اما اجرایی شدن این سازوکار مورد رضایت تهران نبوده است. از این رو ایران در سه گام تعهدات برجامی خود را کاهش داد. گام نخست عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳,۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده بود که ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه اعلام شد. گام دوم نیز افزایش سطح غنی‌سازی از ۳,۶۷ درصد بود که ۱۶ تیر / ۷ ژوئیه اجرا شد. ایران ۱۶ شهریور / ۷ سپتامبر به‌صورت رسمی اعلام کرد گام سوم کاهش تعهدات برجامی را با فعالیت ۲۰ سانتریفیوژ آی‌آر۶ آغاز می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گام سوم ایران را تأیید کرد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در شهریور سال جاری همچون کمالوندی گفته بود که فعالیت هسته‌ای ایران نه تنها متوقف نشده بلکه «با قوت و قدرت» ادامه دارد. او گفته بود قبل از برجام حدود ۱۴ هزار نفر در برنامه هسته‌ای ایران فعالیت می‌کردند اما اکنون شمار آن‌ها به ۱۵ هزار نفر رسیده است.

با این حال صالحی ۲۵ شهریور / ۱۶ سپتامبر در سخنانی در شصت‌وسومین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، گفت در صورت اجرای کامل برجام، کاهش تعهدات ایران قابل برگشت هستند.

بهروز کمالوندی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود درباره کاهش تعهدات برجامی ایرانی گفت: «اگر تعهدات ایران در برجام را روی میز قرار دهیم، فقط دو کار دیگر باقی مانده است تا تمام تعهدات ایران برداشته شود و مجدداً به شرایط قبل از برجام بازگردیم. اقدام نخست فعال کردن فردو است تا انجام غنی‌سازی در این سایت ادامه یابد و اقدام دوم نیز افزایش ماشین‌ها است. وقتی این دو گام دیگر برداشته شود عملاً فقط ابعاد نظارتی باقی می‌ماند و در حوزه عملیاتی ایران هیچ تعهد دیگری نخواهد داشت.»

کمالوندی افزایش ذخایر غنی‌سازی ایران و سانتریفیوژها را عامل «بر هم خوردن برنامه‌ریزی‌های غربی‌ها برای توقف ایران» عنوان کرد.

کورنل فروتا، مدیر کل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۵ شهریور/ ۲۵ سپتامبر در افتتاحیه نشست سالانه آژانس در وین اعلام کرد که «آژانس همچنان به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام‌شده از سوی ایران ذیل توافقات پادمانی این کشور، ادامه می‌دهد و ارزیابی در مورد عدم وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده، ادامه دارد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سسسس

    خامنه ای و سپاه چاره ندارند راه کره شمالی بروند برای بقا. زودتر موشک قاره پیما و بمب اتم بساند. خلمنه ای وس پاه این سه ملیون شیعه ولایی میتوانند صدها سال حکومت امپرتوری ادامه دهند. نه دول سکولار خاین به سکولاریسم کاری مکینند از ترس و نه اپوزیسیون معاش. نه مردم احته سیاسی داخلی. ایران بهشت دیکتاتوری او نوکسگان وابسته است. اما خامنه ای یدگه نفت نمیتونه صدار کنه. بایست با کودتا سپاه، نوکیسه ها مفت خور دزد سرکیسه کنه و بخشی از اموال غارت توسط نوکسه ها تصاخب کنه. بقیه مردم خار وبیچاره و اخته اند.

  • مسعود

    جناب گفتگو این مردک دروغ می گه از برنامه هسته ای هیچی نمونده پولا رو هم بین خودشون تقسیم کردن

  • حقیقتگو

    ایکاش جناب ریشو تمامی کالاهای اساسی مردم وهمچنین تولیدات کشاورزی و صنعتی را هم با چنین هزینه های هیولائی غنی میکردید ....ایکاش فهم وشعورتان و غیرتان برآنچه روزانه برمردم روا شده ومیشود غنی میکردید که انکارتهی است..کره شمالی که نتنها غنی کرده است بلکه بمب های اتمی دارد و موشک های آنچنانی دارد چه موهبتی برکشورش نازل شده است؟ جناب ریشو خیلت که راحت است ویلاها و مستقلات آنچنانی داری و چند میلیلاردی هم اندوخته داری و ککت هم نمی گزه همچون اربابت با زندگی واقتصاد فلاکت بارمردم قمارکنی