ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه جمهوری اسلامی: توافق ترکیه و روسیه «گامی در جهت ثبات منطقه» است

سخنگوی وزارت خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که «توافق آدانا» در ۱۹۹۸ برای رفع «نگرانی‌های امنیتی ترکیه» و حفظ تمامیت ارضی و تقویت حاکمیت ملی سوریه مبنا قرار گیرد.

وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی از توافق بین ترکیه و روسیه برای همکاری سیاسی و نظامی در شمال سوریه استقبال کرد و آن‌را «قدم مثبتی برای بازگشت ثبات و آرامش به منطقه» خواند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران پس از نشست خبری ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ در سوریه

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱ آبان/۲۳ اکتبر درباره موضع ایران نسبت به  توافق روسیه و ترکیه در شمال سوریه گفت:

«ایران از هر اقدامی که به حفظ تمامیت ارضی، تقویت حاکمیت ملی و بازگشت ثبات و آرامش به منطقه منجر شود استقبال می کند و در این راستا تفاهم حاصله میان فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه برای پایان دادن به درگیری ها در شمال سوریه را قدم مثبتی برای بازگشت ثبات و آرامش به منطقه می داند».

به‌دنبال خروج نیروهای آمریکا از شمال سوریه، آنکارا از چهارشنبه ۹ اکتبر حمله به این منطقه کردنشین را با همکاری شبه‌نظامیان سوری تحت حمایتش ــ موسوم به «ارتش ملی سوریه» ــ آغاز کرده بود تا با پیشروی در عمق ۳۲ کیلومتری خاک سوریه یک «منطقه امن» بسازد و با ایجاد این منطقه حائل یگان‌های مدافع خلق را از مرزهای خود دور نگه دارد.

سازمان ناظر «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» حملات سنگین ترکیه علیه مناطق کردنشین را که منجر به کشته، زخمی و آواره شدن کردهای شمال سوریه شد،‌ مشمول «جنایت جنگی» خوانده است.

در آخرین تحولات روسای جمهور ترکیه و روسیه، که پیشتر با دولت مرکزی در دمشق برای جلوگیری از پیشروی ترکیه توافق کرده و در برخی مناطق تحت مناقشه مستقر شده بود، سه‌شنبه ۳۰ مهر/۲۲ اکتبر اعلام کردند بر سر نقش دو کشور در شمال سوریه به توافق رسیدند. براساس این توافق قرار است نیروهای نظامی دو کشور در طول بیشتر مرزهای ترکیه با سوریه مستقر شوند و نیروهای کرد را ۱۸ مایل/ ۲۹ کیلومتر دورتر از مرز منطقه‌ای که اردوغان آن را “منطقه امن” نامگذاری کرده است، نگه دارند.

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، که اصلی‌ترین متحد بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه محسوب می‌شود در ادامه سخنانش گفت امیدوار است توافق مذکور موسوم به «توافق آدانا» موجب رفع «نگرانی‌های امنیتی ترکیه» و حفظ تمامیت ارضی و تقویت حاکمیت ملی سوریه شود و ادعا کرد ایران همیشه به‌دنبال «گفتگو و روش های مسالمت آمیز حل و فصل اختلافات» بوده است:

 «جمهوری اسلامی ایران همواره طرفدار گفتگو و روش های مسالمت آمیز حل و فصل اختلافات بوده و بر همین اساس همواره طرفین اختلافات را به مذاکره برای رسیدن به تفاهم ترغیب کرده و در همین راستا توافق آدانا را مبنای مناسبی برای رفع نگرانی های ترکیه و سوریه می داند و در این راه از هرگونه مساعدتی برای گفتگو و ایجاد تفاهم میان آنکارا و دمشق دریغ نمی نماید».

سوریه و ترکیه به میانجیگری ایران و مصر در ۱۹۹۸ به توافق آدانا دست یافتند. بر اساس این توافق، سوریه عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) را اخراج کرد.

ایران شنبه ۲۰ مهر/ ۱۲ اکتبر اعلام کرده بود آماده است به عنوان میانجی میان کردهای سوریه، دولت سوریه و ترکیه بر سر ایجاد امنیت در مرزهای سوریه و ترکیه وارد عمل شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.