ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان اعتصاب غذای عاطفه رنگریز و اخبار متناقض درباره اعتصاب غذای سپیده قلیان

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی از پایان اعتصاب غذای عاطفه رنگریز، فعال کارگری و دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی در زندان قرچک ورامین خبر داده ‌است.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گزارش کرده است که عاطفه رنگریز، فعال کارگری و دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی به اعتصاب غذای خود در زندان قرچک ورامین پایان داده ‌است. اعتصاب غذای عاطفه رنگریز، از دستگیر‌شدگان تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس از روز ۲۴ مهر ماه با انتشار یادداشتی از داخل زندان آغاز شده بود. او در اعتراض به روند رسیدگی قضائی به پرونده‌اش، اعلام اعتصاب غذا کرده بود.

عاطفه رنگریز و سپیده قلیان

همچنین برخی منابع خبری از اعتصاب غذای سپیده قلیان، از متهمان پرونده تجمعات اعتراضی کارگران شرکت هفت‌تپه خوزستان خبر می‌دهند و برخی فعالان مدنی هم این خبر را تکذیب می‌کنند.

تا به حال اما موارد متعددی از نقض حقوق بشر در مورد عاطفه رنگریز و سپیده قلیان رخ داده است.

عاطفه رنگریز در یادداشت خود بر موضوع محرومیت از حق دادرسی عادلانه تاکید کرده و نوشته است:

«اینجانب بارها به روند غیر‌قانونی پرونده‌ام از جمله عدم قبول وثیقه، عدم اجرای اصل تفکیک جرائم و صدور احکام ناعادلانه به طرق مختلف اعتراض کرده‌ام و این خلاصه‌ای است از روند غیرقانونی وضعیت من در این پنج ماه و ۱۳ روز و سر دواندن خانواده در بیرون و من در داخل زندان.»

    این زندانی سیاسی که در دادگاه بدوی و از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمد مقیسه به ۱۱ سال و نیم زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده، از روز ۲۴ مهر ماه اعتصاب غذای خود را آغاز کرده است.

      پس از اعلام اعتصاب غذای این فعال مدنی، مسئولان زندان قرچک تاکنون واکنشی به این اقدام او نشان نداده‌اند. همچنین از روند رسیدگی پزشکی به این زندانی پس از اعلام اعتصاب غذا خبری در دست نیست.

      سابقه برخورد مسئولان امنیتی زندان‌ها در ایران حاکی از آن است که آنان در مواجهه با اعتصاب غذای زندانیان سیاسی از رسیدگی پزشکی به زندانی در حال اعتصاب خودداری می‌کنند تا بدین‌وسیله از بیماری‌ها و آسیب‌های جسمی گوناگون که بر این دسته از زندانیان وارد می‌شود، به عنوان اهرم فشار در جهت تحمیل نظریات خود یا اتهامات وارده بر زندانیان استفاده کنند. این موضوع نه تنها ناقض ماده پنج اعلامیه جهانی حقوق بشر است که از دیگر سو جان زندانیان را نیز با خطر جدی و مرگ احتمالی روبه‌رو خواهد کرد.

      ماده پنج اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌گوید:

      «هیچ‌کس نباید مورد شکنجه یا بی‌رحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی یا رفتاری قرار گیرد که منجر به تنزل مقام انسانی او شود.»

      عاطفه رنگریز به عنوان یک فعال مدنی در دادگاه با اتهام‌های متعدد امنیتی روبه‌رو شده است. این مساله بیانگر سرکوب شهروندان در ایران از طریق انتساب اتهامات امنیتی بر آنها و همچنین ناقض اصل آزادی بیان است که در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی بر رعایت آن از سوی دولت‌ها تاکید زیادی شده است.

      ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

      «هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده‌ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت] و حق جست‌وجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه‌ای بدون ملاحظات مرزی است.»

      در جریان جلسه رسیدگی به پرونده این فعال کارگری، محمد مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران قرار وثیقه‌ای به مبلغ دو میلیارد تومانی برای آزادی موقت عاطفه رنگریز را صادر کرد اما با وجود اینکه این وثیقه تامین شده است، از سوی دادگاه به اجرا گذاشته نمی‌شود.

      عاطفه رنگریز مرداد ماه نیز در نامه‌ای به وضعیت بد و شرایط نامطلوب نگهداری زندانیان در زندان قرچک ورامین پرداخته بود.

      در راستای تحت فشار قرار دادن این زندانی و دیگر زندانیان سیاسی زن از سوی مسئولان امنیتی زندان قرچک اما عاطفه رنگریز، ندا ناجی و سپیده قلیان در مرداد ماه امسال از سوی یکی از زندانیانی که با جرائم جنایی در ندامتگاه قرچک به سر می‌برد، مورد ضرب و شتم و توهین قرار گرفته بودند: حمله به ندا ناجی، عاطفه رنگریز و سپیده قلیان در زندان قرچک

      همزمان با اعلام اعتصاب غذای عاطفه رنگریز اما اخبار تایید نشده‌ای از اعتصاب غذای سپیده قلیان، یکی دیگر از زندانیان سیاسی محبوس در زندان قرچک منتشر شده است که این خبر از سوی برخی فعالان مدنی تکذیب شده است.

      سپیده قلیان به دلیل حمایت از کارگران نیشکر هفت‌تپه خوزستان، در آبان ماه سال ۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و در ۲۷ آذر ماه سال گذشته با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شد.

      این فعال مدنی پس از آزادی در واکنش به پخش فیلم اعترافات اجباری خود از صدا و سیما که تحت عنوان «طراحی سوخته» پخش شد، اقدام به افشاگری درباره شکنجه‌ها و فشارهایی کرد که در طی دوران بازداشت برای اخذ اعترافات اجباری از سوی نیروهای امنیتی به او وارد شده بود.

      پس از این افشاگری‌ها ماموران امنیتی بار دیگر سپیده قلیان را در ۳۰ دی ماه سال گذشته بازداشت کردند. این فعال مدنی در مرداد ماه در اعتراض به فشارهای تحمیل شده بر او در زندان اقدام به اعتصاب غذای محدود کرده بود.

          این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

          آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

          .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

          توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

          نظر بدهید

          در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

          نظرها

          نظری وجود ندارد.