ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیدحسن نصرالله: ادامه اعتراضات خیابانی لبنان را به سمت جنگ داخلی می‌کشاند

رهبر حزب الله لبنان از معترضان خواست تا مطالبات خود را از طریق مذاکره با دولت پی‌گیری کنند. همزمان در بیروت دست کم دو نفر در درگیری با چوب و سنگ هواداران حزب‌الله با معترضان زخمی شدند.

در نهمین روز اعتراضات لبنان، سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله از معترضان خواست راه‌ها را باز کنند و مطالبات خود را از طریق مذاکره با دولت پی‌گیری کنند. نصرالله با دفاع از دولت گفت حزب‌الله در این اعتراضات شرکت نخواهد کرد. همزمان اما در درگیری با چوب و سنگ هواداران حزب‌الله با معترضان در بیروت دو نفر زخمی شدند.

در نهمین روز اعتراضات لبنان و همراه با سخنرانی رهبر حزب‌الله، هواداران این گروه شیعه در بیروت با مردم معترض درگیر شدند. عکس از AFP

سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان جمعه ۳ آبان / ۲۵ اکتبر در سخنرانی خود نسبت به هرج و مرج و وقوع جنگ داخلی در لبنان هشدار داد و اعلام کرد که با کناره‌گیری دولت و برگزاری انتخابات پیش از موعد مخالف است.

به گزارش خبرگزاری رویترز سیدحسن‌ نصرالله در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به معترضان گفت:

«ادامه اعتراضات خیابانی در لبنان ممکن است کشور را به سمت هرج و مرج، نابودی و جنگ داخلی بکشاند.»

رهبر حزب‌الله از میشل عون، رئیس جمهوری این کشور حمایت کرد و گفت مخالف کناره‌گیری دولت یا تغییر در کابینه است و طرح اصلاحات سعد حریری، نخست‌وزیر را «تنها راه جلوگیری از ایجاد هرج و مرج» می‌داند.

خودداری دولت از کناره‌گیری

لبنان از شامگاه پنج‌شنبه ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر صحنه تظاهرات گسترده ضد دولتی‌ست. معترضان در شهرهای مختلف به خیابان آمده‌اند و خواستار کناره‌گیری دولت و مبارزه با فساد طبقه ممتاز سیاسی این کشور شده‌اند.

دولت سعد حریری با بحران تأمین بودجه سال آینده مواجه است. در واکنش به این اعتراضات اما حریری و کابینه او «طرح نجات» را به‌عنوان اصلاحات اقتصادی تصویب کردند. به موجب این طرح بودجه سال ۲۰۲۰ با پیش‌بینی کسری ۰,۶ درصدی تولید ناخالص ملی در نظر گرفته شده و حقوق مسئولان ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. میشل عون نیز مردم معترض را به گفتگو برای یافتن راه‌ برون‌رفت از شرایط کنونی دعوت کرد. با این‌حال مردم معترض همچنان مایل به سقوط دولت هستند و خیابان‌ها را ترک نکرده‌اند.

 رهبر حزب‌الله لبنان که بخش سیاسی آن قسمتی از کابینه را تشکیل می‌دهد، از معترضان خواست با دولت وارد گفتگو شوند:

«بگذارید معترضان نمایندگان خود را انتخاب کنند و نمایندگان با میشل عون، رئیس جمهوری به گفتگو بنشینند. هر راه حلی برای بحران کنونی، باید جلوی ورود کشور به رکود را بگیرد.»

نصرالله از معترضان خواست طرح اصلاحات سعد حریری را به‌عنوان دستاورد بزرگ خود در نظر بگیرند:

«معترضان لبنانی به نتایج چشمگیری دست پیدا کرده‌اند. آن‌ها بر دولت فشار آوردند تا با لایحه بودجه‌ای که شامل مالیات‌های جدید نمی‌شود موافقت کند. درست است که اصلاحات پایین‌تر از سطح توقع معترضان است اما این طرح بی‌سابقه است.  هیچ دولتی در لبنان نتوانسته بود چنین بسته اصلاحاتی تصویب کند. از هر دستاوردی باید برای منفعت همه مردم لبنان استفاده کرد.»

او همچنین گفت:

«این جنبش باید مطالبات خود را پیگیری کند. اصلاحات تنها نقش جوهر بر کاغذ نخواهد بود و تصمیمات عقب‌ انداخته نمی‌شوند و اصلاحات اجرا خواهد شد. تمسخر دستاوردهای معترضان از جمله طرح اصلاحات درست نیست و مشکوک است.»

«خودداری» حزب‌الله از دخالت در اعتراضات ضد دولتی

رهبر حزب‌الله لبنان همچنین خواستار بازگشایی راه‌ها از سوی معترضان شد و مسدود کردن جاده‌ها را در ابتدای اعتراضات «امری عادی» و اکنون «غیرقابل قبول» خواند، اما توضیح بیشتری نداد.

نصرالله ادعا کرد اعتراضات مردم آگاهی مقامات را بالا برده، اعتماد ملی را به مردم بازگردانده و فضایی را برای بیان نظرات و مبارزه با فساد به‌وجود آورده اما احزاب سیاسی در حال تصرف این جنبش هستند.

او که پیشتر علیه سیاسی شدن اعتراضات ضددولتی مردم لبنان هشدار داده بود همچنین گفت حزب‌الله نمی‌تواند در این اعتراضات شرکت کند به دلیل اینکه معترضان باید از مناسبات سیاسی دور باشند.

اظهارات او در تناقض با عملکرد برخی از هواداران حزب‌الله است که روز جمعه در حالی‌که تی‌شرت‌های سیاه مخصوص هواداران این گروه سیاسی را بر تن داشتند و شعارهایی در حمایت از نصرالله سر می‌دادند، با معترضان با چوب و سنگ درگیر شدند. این درگیری یک ساعت پیش از شروع سخنرانی رهبر حزب‌الله اتفاق افتاد و پلیس ضد شورش مجبور به مداخله شد. بر اساس اعلام صلیب سرخ لبنان دست کم دو نفر در این درگیری‌ها زخمی شدند.

در بیروت هزاران معترض در نهمین روز متوالی به خیابان‌ها آمدند. راه‌ها، مدارس و بانک‌های لبنان همچنان بسته مانده‌اند. یک بانکدار ارشد به رویترز گفته که بانک‌ها همچنان به بهانه اعتراضات در تعطیلی خواهند ماند و بیم آن دارند که با بازگشایی بانک‌های کشور مردم حساب‌های خود را خالی کنند و پول‌هایشان را به خارج از لبنان انتقال دهند.

لبنان با بدهی‌های سنگین و رکود اقتصادی روبه‌روست. این کشور سومین بدهی نسبت به تولید ناخالص داخلی در جهان را (با بیش از ۱۵۰ درصد) دارد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    زنده باد علی آقا. درست نوشتند

  • علی

    این مزدور کهنه کار درسش را از جمهوری اسلامی بخوبی فراگرفته و نیک می داند که کسانی که به خیابانها آمده اند دوستار کشورشان هستند، و با این صحبتها در فکر فریبی دیگر است. اما ما مردم ایران پس از چهل سال به ترفندهای این جنایتکاران آگاهیم و به مردم لبنان توصیه می کنیم تا ریشه کن کردن تروریسم حزب الله و فساد دولتی از پای ننشینند، که این جرثومه فساد باید از قدرت به زیر کشیده شود.