ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای سوریه دموکراتیک ۳۰ کیلومتر از مرز ترکیه عقب می‌نشینند

نیروهای سوریه دموکراتیک در بیانیه‌ای دلیل دور شدن از مناطق مرزی را «توقف خونریزی‌ها و حفاظت از ساکنان منطقه در برابر تهاجم ترکیه» عنوان کرد.

نیروهای سوریه دموکراتیک در بیانیه‌ای اعلام کردند بر سر خروج از مناطق مرزی به توافق رسیده‌اند و تا ۳۰ کیلومتر از مرزهای ترکیه عقب‌نشینی خواهند کرد. دولت سوریه در دمشق از این خبر استقبال و اعلام کرد ترکیه دیگر بهانه‌ای برای تهاجم به خاک سوریه ندارد.

یک سرباز روسیه در کنار یکی از اعضای نیروهای سوریه دموکراتیک در منطقه مرزی آمودا، ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹- نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کردند تا عمق ۳۰ کیلومتری از مناطق مرزی عقب‌نشینی می‌کنند. عکس از Delil SOULEIMAN / AFP

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای کرد تحت رهبری «سوریه دموکراتیک» یک‌شنبه ۲۷ اکتبر/۵ آبان اعلام کردند آماده‌اند از مناطق مرزی تا فاصله بیش از ۳۰ کیلومتر از مرز با ترکیه خارج شوند. دمشق از اعلام آمادگی نیروهای کرد برای عقب‌نشینی از مرزها استقبال کرد و گفت ترکیه اکنون باید به تهاجم خود به شمال شرقی سوریه پایان دهد.

در بیانیه نیروهای سوریه دموکراتیک آمده است:

«بر اساس بندهای توافق میان اردوغان و پوتین نیروهای سوریه دموکراتیک به سمت مواضع جدیدی دور از مرزهای شمال شرقی با ترکیه عازم خواهند شد تا خونریزی‌ها متوقف شود و از ساکنان منطقه در برابر حملات ترکیه محافظت به ‌عمل آید.»

پیشرفت در اجرای توافق سوچی

به ‌دنبال خروج نیروهای ارتش ایالات متحده آمریکا از شمال سوریه، آنکارا از چهارشنبه ۹ اکتبر حمله به این منطقه کردنشین را با همکاری شبه‌نظامیان سوری تحت حمایتش - موسوم به «ارتش ملی سوریه» - آغاز کرده بود تا با پیشروی در عمق ۳۲ کیلومتری خاک سوریه یک «منطقه امن» بسازد و با ایجاد این منطقه حائل، یگان‌های مدافع خلق را از مرزهای خود دور نگه دارد.

پس از حمله‌های سنگین و خونین ترکیه علیه کردها، روسای جمهوری روسیه و ترکیه توافق کردند نیروهای نظامی دو کشور در طول بیشتر مرزهای ترکیه با سوریه مستقر شوند و در مدت شش روز نیروهای یگان خلق را تا عمق ۳۰ کیلومتری از مرزهای ترکیه عقب برانند - منطقه‌ای که اردوغان آن را “منطقه امن” نامگذاری کرده است.

بر اساس این توافق (توافق سوچی) مهلت شش روزه سه‌شنبه ۲۹ اکتبر/۷ آبان به پایان می‌رسد.

نیروهای یگان خلق بخش اعظم نیروهای سوریه دموکراتیک را تشکیل می‌دهند. آنکارا این نیروها را را تروریست می‌خواند اما آن‌ها یکی از اصلی‌ترین متحدان آمریکا در جنگ با داعش بودند.

مظلوم عبدی، فرمانده ارشد نیروهای سوریه دموکراتیک پنج‌شنبه شب در کنفرانس خبری در شهر حسکه اعلام کرده بود کردهای سوریه همه بندهای توافق میان روسیه و ترکیه مبنی بر خروج نیروهای سوریه دموکراتیک از مرز ترکیه و سوریه را نپذیرفته‌اند و ملاحظاتی دارند که با مقامات روسیه مطرح خواهند کرد. به‌ نظر می‌رسد اکنون گفت‌وگوهای نیروهای کرد با نمایندگان روسیه بر سر بندهای توافق سوچی به نتیجه رسیده است.

نیروهای سوریه دموکراتیک همچنین از روسیه خواسته‌اند به برقراری «یک گفت‌وگوی سازنده» میان مقامات کرد و دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه کمک کند.

واکنش دمشق به خروج نیروهای سوریه دموکراتیک از مناطق مرزی

توافق سوچی به نیروهای اسد نیز اجازه می‌دهد پس از سال‌ها به مرزهای شمال شرق سوریه برگردند.

خبرگزاری دولتی «جمهوری عربی سوریه» (سانا) به نقل از یک منبع وزارت خارجه دولت اسد اعلام کرد رژیم اسد از خروج کردها از مرز با ترکیه استقبال می‌کند و این اقدام «بهانه اصلی برای هجوم آشکار ترکیه به خاک سوریه» را از بین می‌برد. سانا همچنین اعلام کرد دولت سوریه به شهروندان کمک می‌کند تا دوباره در جامعه ادغام شوند و «مسیر را برای بازگشت به وحدت ملی» هموار خواهد کرد.

بر اساس توافق سوچی نیروهای ارتش ترکیه و نظامیان روسیه از روز سه‌شنبه ۲۹ اکتبر/۷ آبان در مناطق مرزی گشت مشترک خواهند داشت.

اردوغان روز شنبه گفته بود اگر روسیه نتواند به تعهدات خود در توافق سوچی عمل کند، ترکیه برای مداخله در «پاکسازی مناطق مرزی» از نیروهای یگان خلق درنگ نخواهد کرد.

به‌رغم اعلام آتش‌بس، خبرگزاری سانا روز یک‌شنبه ۲۷ اکتبر/۵ آبان از درگیری میان نیروهای ارتش رژیم اسد و نیروهای ترکیه نزدیک راس‌العین (سری‌کانی) خبر داد.

ترکیه ابتدا این درگیری‌ها را تایید نکرد، اما وزارت دفاع در آنکارا در اعلامیه‌ای جداگانه خبر از کشته‌ شدن یک نظامی ترکیه و زخمی شدن پنج نظامی دیگر در راس‌العین داد. بنابر اعلام وزارت دفاع، نیروهای ارتش ترکیه روز یک‌شنبه در حال عملیات شناسایی بوده‌اند و با حمله خمپاره‌اندازان و موشک‌های نیروهای یگان خلق مواجه شده و به این حملات پاسخ داده‌اند.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.